Börsikommentaar: Kas Bravocomi näol on karta ohtu Eesti Telekomile?

16. september 2004, 09:31

Eesti Telekomi aktsionäridele on oluline teada, kas uue mobiilsideoperaatori lisandudes muutub ettevõte aktsia neile vähematraktiivseks.

Bravocom ehk õigemini Vertelson Mobiil plaanib tulla neljanda mobiilsideoperaatorina Eesti turule. Erinevalt teistest operaatoritest pole uuel firmal plaanis võrku ehitada ? ta rendib Radiolinja võrguresurssi. Ärimudeli võlu on selles, et firma ei pea tegema suuri investeeringuid võrguseadmetesse ja selle väljaehitamisse. Siin on aga ka miinus ? noorel ettevõttel pole vajadusel võimalik pankadest finantseerimist leida ? puudub tagatis. Teiseks võimaluseks oleks ettevõttel võimalik saada laenu laekumiste (käibe) vastu, mida noorel firmal samuti pole.

Firma plaanib investeerida viie aasta jooksul 100 mln krooni. Eesti Päevalehe Ärilehe andmetel pole firma praeguseks veel suurt midagi investeerinud. Raha tuleb aktsionäride sissemaksetest.

Firma soovib ühe aastaga võita endale 50 000 klienti. Ettevõtte loodab kliente võita seoses klientidele operaatori vahetamise lihtsamaks muutumisega. Ma olen klientide uude firmasse ülejooksmise suhtes skeptiline. Kas firma suudab haarata vaid aastase tegutsemise järel viis protsenti turust? Bravocom pole ilmselt ainus mobiilsideoperaator, kes plaanib lõigata kasu lihtsustuvast operaatorivahetusest. Teistel firmadel on rahalised võimalused suuremad, neil on olemas kliendid ja neil on tuntud bränd. Bravocomile on muidugi positiivne, et tema üheks omanikuks on Ekspress Grupp. Kuid ainuüksi odavamast reklaamihinnast ei olene firma edukus.

Mobiisideturgu võiks võrrelda Eesti pangandusturuga. Tegutsejaid on vähe, kasumlikkus on suur.

Millegipärast pole Eestisse tekkinud uut eraisikute teenindamisele keskendunud panka, kus omanikuks oleks mõni meediakontsern ja kes kasvaks tänu odavamale reklaamihinnale. Panga saaks kah luua uue ärimudeli alusel. Eesti kliendid on harjunud tegema makseid interneti teel. Miks ei looda uut panka, mis oleks vaid internetipank, kellel pole ühtegi kontorit ja kes ei aktsepteeri sularaha sissemakseid? Pank saaks sõlmida kaardikeskusega sularahaautomaatide ristkasutuslepingu, ühtegi sularahaautomaati polegi vaja. Teised investeeringu ja tehku kulutusi. Väikelaene saaks pakkuda läbi jaekaubanduskettide. Koostöös teiste pankadega saaks pakkuda ka keerulisemaid pangateenuseid, mis on pakendatud uue panga logoga.

Millegipärast pole suure kasumlikkuse ja vähese konkurentsiga Eesti pangandusturule arvestatavat tegijat tulnud. Miks? Ilmselt pole kliente sugugi kerge üle meelitada. Samal põhjusel ei usu ma ka eriti sellesse, et Bravocom suudaks lähiaastatel, kui üldse olulist mõju Eesti Telekomi majandustulemustele avaldada. Kui mul oleks Eesti Telekomi aktsiad, siis ainult uue sideoperaatori lisandumise tõttu mina küll hirmust aktsiad müüma ei hakkaks.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 00:00
Otsi:

Ava täpsem otsing