Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Coca-Cola: kasumi languses on süüdi Põhja-Euroopa kehv ilm
Kompanii tõi kasumihoiatuse ühe peamise põhjusena välja selle, et ettevõtte jaoks väga head kasumit toovas Põhja-Euroopa regioonis valitses külm ja märg ilm, mille tõttu langes müük võrreldes 2003. aasta väga soojade ilmadega ligi kümnendiku võrra. Veidi üle 10 protsendi langes müügimaht ka Prantsusmaal.
Lisaks on müük vähenenud ka USAs, kus Coca-Cola pole suutnud kohaneda kiirelt muutuva turu tingimustega. Kehva ilma ja muutunud turuolukorda tõi kontsern ka Saksamaa müügi languse põhjuseks.
Coca-Cola ootab selle aasta teise poolaasta puhaskasumiks ilma erakorralisi kulusid arvestama 88?92 senti, sealjuures kolmanda kvartali kasumiks 46?48 senti.
Erakorralised kulud ulatuvad 375?450 miljoni dollarini (umbes 0,13 dollarit aktsia kohta), sest Saksa valitsus otsustas kehtestada ühekordseks kasutuseks oleva taara jaoks deposiitmaksu. Analüütikud ootasid Coca-Cola teise poolaasta kasumiks keskmiselt 99 senti aktsia kohta.
Karastusjookide aktsia taandus kolmapäeval halvenevate majandusnäitajate tõttu New Yorgi börsil 4%, tasemeni 41,16 dollarilt ehk 16 kuu madalaima tasemeni. Alles aprillis liikus aktsia 53 dollari juures ehk viimase pooleteise aasta kõrgeimal tasemel. Pärast seda on ettevõtte juhtkonnas toimunud käärimine. Mais vahetati välja ettevõtte tegevjuht ja juuni alguses tootmisjuht.
Esimese tõsise löögi sai aktsia 23. juulil avaldatud teise kvartali tulemuste peale, mis näitas vaid protsendilist mahu kasvu. Aktsia langes ligi 8%. Väga halb päev oli ka 8. september, mil oma kolmanda kvartali kasumihoiatusega tuli välja karastusjookide suurim pakendaja Coca-Cola Enterprices, mis ka Coca-Cola aktsia ligi 5% allapoole tõukas.
Selle aasta mais pensionilt tagasi ettevõtet päästma kutsutud Neville Isdell ütles, et ta pole numbritega rahul, kuid ootab olukorra paranemist. ?Ehkki kindlate kasumiprognooside teatamine ei kuulu meie praktikasse, tegime täna selge ja õigeaegse info edastamise huvides erandi,? tõdes Isdell. ?Me tahame investoreid informeerida trendidest, mis märkimisväärselt mõjutavad meie tegevuskeskkonda.?
Investeerimispanga Merrill Lynch analüütik Christine Farkas usub, et investorid on muutuste tuules viibiva Coca-Cola suhtes ettevaatlikud, alandades aktsia reitingu ?osta? pealt ?neutraalse? peale. ?Me arvame, et teade vihjab Coca-Cola tulevastele raskustele, mille lahendamine võib venida pikaks,? lisas Farkas.
Lehman Brothers jättis siiski aga reitingu muutmata, lootes et aktsial läheb paremini kui turul tervikuna. Aktsia hinnasihiks seati 48 dollarit.
Reitingu muutmist ei näe ette ka Standard & Poor?s, kelle arvamusest sõltub palju ettevõtetele antava laenu intress.
Investorite lohutuseks ütles Isdell, et ta tuli pensionilt tööle sellepärast tagasi, et juhtida tõusvat äri. ?Ma arvan, et Coca-Cola on endiselt kasvav ettevõtte ja minu eesmärgiks on kompanii tagasi rajale saada. Tänu tugevale brändile, heale rahavoole ja turupositsioonile on Coca-Cola kõige paremini tõusule positsioneeritud karastusjookide tootja,? lisas Isdell.
Küsimusele, kas Eestis ja Balti riikides samuti kehvad ilmad müüki pärssisid, Coca-Cola HBC Eesti avalike suhete juht Raimond Made vastata ei soovinud.
Ta märkis, et poolaasta lõikes on Eesti karastusjookide turg 11 protsenti kasvanud. Pakendatud vee osas on esimesel poolaastal müük kasvanud 10 ja mahlajookide osas samuti 10 protsenti.
Hetkel kuulub Coca-Cola HBC-le Eesti karastusjookide turust 54 protsenti ja mineraalvee turust 15%.