Kolm korda kolm ehk hüvasti bensiinimootorid

Urmas Vaino 24. september 2004, 00:00

Ühena esimestest sõiduautodest tuli kolmeliitrise diiselmootoriga turule BMW 3. seeria, hiljem lisandus kolmene diiselmootor ka uuele viiendale seeriale, kuid seda juba pisut võimsamas versioonis. Neile hakkas hiljuti konkurentsi pakkkuma uus Audi A6, mis samuti sai kolmeliitrise diiselmootori. Kui kõik need kolm järjest n-ö läbi sõita, ei tundu sama töömahuga bensiinimootor enam mingi tegija, ehkki kirjade järgi on neil võimsust rohkem ja ka kiirenduse aeg parem. Selga istmesse suruv jõuline pöördemoment on asi, millele ei suuda vastata ükski bensiinimootor, ning seda tahaks tunda veel ja veel.

BMW kolmeliitrine ja kuuesilindriline reasmootor uue 5. seeria kapoti all on, tõsi küll, 7 hj lahjem kui Audi V6, kuid tema pöördemoment on seevastu suurim, mis sama töömahuga mootorid pakuvad ? 500 Nm. Absoluutset rekordit hoiab sõiduautode klassis enda käes VW Phaetoni 5-liitrine V10 diiselmootor, mille pöördemoment ulatub koguni 750 njuutonmeetrini, kuid selline jõuallikas on ilmselgelt vaid väga väiksele inimgrupile kättesaadav. Palju ikka on neid, kes jaksavad 1 035 900 krooni nagu muuseas oma rahakotiraudade vahelt välja sikutada. Statistika kinnitab, et mitte just palju. Ja ka Mercedese 3,2-liitrine R6 on suuteline hoolimata suuremast töömahust välja pigistama täpselt pool tuhat njuutonit, lisaks on tal hobujõude kasinamalt.

Seega on BMW 3-liitrine diiselmootor omaette saavutus, mis 5. seeria sedaani kapoti alla paigaldatuna on koos autoga väärt 654 800 krooni. Seega isegi vähem kui Audi A6 oma. Kui aga sama mootor on paigaldatud universaalkerega 5. seeriale, moodustub tõeliselt ahvatlev kompott, mis on pea iga pereisa unistus: jõuline, sportlik, mugav, säästlik, kuid kõige selle juures lisaks ka praktiline. Kiirendus paigalt sajani 7,2 sekundit, kütusekulu maanteel 5,8 l/100 km, tippkiirus 242 km/h ning universaalkere, millega saab vedada ka suuremaid esemeid. Tagatipuks ka luksuslik sisu, mugavad istmed, vaikne salong jms ning hind, mis sedaanist ca 15 000 krooni jagu kõrgem.

Ja ehkki A6 ja BMW 5. seeriaga proovisõitmise vahel oli napilt mõni päev, ei olnud mootorite dünaamikas küll mingit olulist erinevust märgata. Ühel vähem hobujõude, teisel rohkem njuutoneid ja vastupidi. Küsimusele, kas V6 on parem kui R6, jäigi vastus saamata.

Uus Audi A6 on saavutanud lühikese ajaga ostjate hulgas arvestatava populaarsuse ning seda suuresti tänu legendaarsele itaallasest autodisainerile Walter Maia de Silvale, kes paari aasta eest Audi divisjoni disainimeeskonda juhtima asus. Mees, kes on disaininud näiteks Alfa Romeo 147 ja uue Seat Altea, tõi oma esimese tööna Audi meeskonnas välja kontseptauto Audi Nuvolari, mis, tõsi küll, on olemuselt luksuslik kupee, kuid mille esi- ja tagaosa on silmanähtavalt sarnane uue Audi A6ga.

Kuid lisaks igati õnnestunud disainile on uus Audi A6 esimene Audi, mille kapoti all tiksub võimas diiselmootor. Seni oli Audi võimsaim jõuallikas 4,2-liitrine bensiinimootor, diislitest oli võimsaim 2,5-liitrine ja 180 hj jõuallikas. Nüüd on uue 3-liitrise V6 diiselmootori võimsusvaru tänu muutuvate labadega turbole 225 hobujõudu ning pöördemoment igati aukartustäratav 450 Nm, mis on saadaval juba 1400 pöörde juures minutis.

Sisuliselt tähendab selline mootor, et kui mis tahes käiguga mis tahes kiirusel gaasipedaali vajutada, on selg hetkega istmes ja auto muudkui kiirendab ja kiirendab. Eriti meeldiv on see tunne kuueastmelise automaatkäigukastiga, sest teadupoolest pole diiselmootori pööretevahemik kuigi suur ning käike tuleb vahetada tihedamini kui bensiinimootoril. Automaatkäigukast aga vabastab sellest murest ning muudab ka diiselauto tõeliselt laisa ja mugava inimese autoks. Lükkad käigu drive-asendisse ja kui pole just kusagile kiiret, võib tiksuda vaikselt mööda maanteed ja nautida teadmist, et keskmine kütusekulu on vaid 6,3 liitrit 100 km kohta. Teisisõnu, paagitäiega võib vabalt Tallinnast Audi kodumaale Saksamaale välja põrutada. Kütusepaak mahutab 80 liitrit, mis lihtsa rehkendusega teeb läbitava teekonna pikkuseks 1270 km, Tallinnast Berliini on näiteks 1294 km.

Diiselmootori müra on summutatud sedavõrd hästi, et inimesele, kelle peamised kogemused diiselmootoritega pärinevad sellest ajast, mil kütusepumba plagin kilomeetrite taha kostis, on suisa raske selgeks teha, et asi, mis seda autot sedavõrd lennukalt edasi viib, ei ole mingi supervõimas ja ämbritega kütust neelav V8 bensiinimootor, vaid tõesti vägagi kütusesäästlik diiselmootor. Kui arvestada, et diiselmootoriga A6 tippkiirus on 243 km/h, ei tohiks küll keegi enam kahelda diiselmootorite peadpööritavas arengus.

Oma eelkäijaga võrreldes on uus A6 hoopis teisest mastist mudel. Pikkus 4,92 meetrit on võrreldav juba luksusklassi autodega ning kui auto enda pikkus jääbki ehk luksusautodele mõne millimeetri jagu alla, siis telgede vahe poolest on võrdlus küll igati omal kohal. See on eelkäijaga võrreldes kasvanud tervelt 83 mm, ulatudes 2,84 meetrini. Sellega edestab ta nii mõndagi luksusautot, jäädes näiteks Audi A8-le alla vaid 4 millimeetriga.

Asi, millega aga A6 Audi A8 nime kandvast tippmudelist grammigi alla ei jää, on auto interjöör ehk salong. Keskkonsooli toodud MMI juhtkontrollsüsteem on sama mis A8-l, viimistlusmaterjalid Audile kohaselt kvaliteetsed ja hoolega valitud ning ega sisse istudes suurt vahet märgata pole küll. Nüüd jääb veel vastata küsimusele, mis huvitab pea kõiki autoostjaid: kui palju selline suur kogus kontsentreeritud mugavusi ja luksust ka maksma läheb? A6 hinnad algavad 499 800 kroonist, 3-liitrise diiselmootoriga masin on aga tänu oma uudsusele mõistagi kalleim versioon, hinnaga 692 200 krooni. Ta on saadaval vaid nelikveolisele Quattro versioonile ja kuuekäigulise Tiptronicu automaatkäigukastiga. Ja kuidas saakski siis Audi puhul teisiti? Kui juba, siis juba!

Ehkki praegune 3. seeria BMW on juba ajast ja arust ning esimesed pildid kevadel esitletavast uuest kolmesest ammu ringlemas, on siiski tegemist autoga, millel tasub pikemalt peatuda. Esiteks ei ilmunud kolmeliitrine diiselmootor tema kapoti all kuigi ammu, teiseks on ta vaieldamatult kõige sportlikum diiselmootoriga auto, mida lõuna pool Soome lahte müüakse. Tema keskklassi autost oluliselt kergem kere ja võimas mootor annavad kokku sedavõrd hea kiirenduse, et ega foori tagant minema sööstes naljalt keegi kõrval püsida jaksa.

Ja kui panna ta ühele joonele näiteks kõige võimsama Audi TTga, siis ei jää ta sellelegi palju alla.

Tõsi, paigalt sajani saab Audi tänu suuremale pöörete vahemikule ja vaid ühele käiguvahetusele umbes sekundi jagu kiiremini, kuid BMW 410 Nm pöördemoment viskab ta pärast turbo rakendumist kohalt minema nagu kuuli, jättes bensiinimootoriga auto veel vaikselt sammukese tahapoole pöördeid koguma.

Veeringuid peost pihku veeretavatele rullnokkadele oleks selline auto muidugi tõeline unelmate sõiduriist. Loomulikult ei tea hetkel keegi, ehk kunagi viie aasta pärast ta vahetabki välja praeguse 80ndate lõpust pärit Aiku ja Petsi kultusauto, sest vajuta gaasipedaali, palju tahad, kütusekulu jääb ikka sinna piiresse, kus ka kõige tavalisema bensiinimootoriga pereauto vaid tuhkpeene gaasiga ringi sõites suudab püsida. Aga milline kirjeldamatu mõnu autosõidust! Ning hind, mis jääb teisele poole 500 000 krooni piiri.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 09:45
    Otsi:

    Ava täpsem otsing