Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saarlased ehitavad töölaevu naabritele
Ettevõtte üks omanikke Margus Vanaselja räägib, et eestlased justkui pelgavad kodumaist toodangut ja pigem tellivad aluse Soomest. Seevastu Lätis õnnestus Saaremaa firmal lüüa konkursil nii sealseid laevaehitajaid kui ka soomlasi. Praegu on lätlaste tellimusel töös kaks lootsikaatrit ja leedulaste tarvis valmib ka üks.
Uudisena kavatseb Saare Töölaevad tänavu esitleda riigi kaitseotstarbeks hästi sobivat kiirkaatrit Baltic 1800, mis on arendatud koos Saksa firmaga Abeking & Rasmussen. Sellel 19,5 meetrit pikal ja kuni 50 sõlme kiirust arendaval laeval on DaimlerChrysleri mootor ja Rolls-Royce?i jõuseadmed. Kiirlaeva hind algab 15 miljonist kroonist.
Käimas on läbirääkimised mitme potentsiaalse kliendiga. ?Kahjuks pole nende hulgas eestlasi,? tõdes Vanaselja. Ometi võiksid vajada sedalaadi laevu tema sõnul nii loodav merepolitsei kui piirivalve, kaitsevägi ja kalakaitse.
Saare Töölaevad alustas Nasvas tootmist 2000. aastal koostöös Soome partneriga Marine Alutech, mille omanikfirmal Niko Haro on ka praegu firmas 10% suurune osalus. Esimene laev tuli välja 2002. aasta lõpul. Eelmisel aastal rabeles ettevõte välja allhankija staatusest ja nüüd toodab laevu oma nime all.
Ettevõtte tegevjuhi Mart Muru sõnul on plaanis tootmist laiendada. Kui tänavu valmis 3 lootsikaatrit 30 miljoni krooni eest, siis lähitulevikus võiks toodang ulatuda 50 miljoni kroonini ja töötajate arv kasvada vähemalt poolesajani.
Kokku on Saare Töölaevad tänaseks ehitanud 7 lootsikaatrit, millest üks töötab Klaipedas ja 6 on Eesti Lootsi teenistuses. Tegelikult on ka need kuus kaatrit müüdud kõigepealt Soome ja sealt Eestisse tagasi ostetud. ?Oleme õnnelikud, et Eesti Loots meid usaldas ja seni on tagasiside olnud positiivne,? räägib Muru.
Ka tema leiab, et kodumaise toodangu maine on madal ja siin toodangut raske müüa. Tegelikult Saare Töölaevad kvaliteedile mööndusi ei tee ja tootmine vastab igati nüüdisaja tasemele. Muru näitab selle tõenduseks keevitusaparaate, mis on kõige moodsamad, mis saada. Sestap pole ka toodang odav, jäädes hinnalt Soome kolleegide omale vaid pisut alla.
Saare Töölaevad omanikud tuleviku pärast ei muretse, sest töös on mitu huvitavat projekti, tänavune ja tulev aasta on tellimustega kaetud. Siiski sooviks nad, et Saaremaal toodetud laevu ka Eesti vetel rohkem sõitmas näeks.
Eestis teeb töölaevu veel ainult BLRT Laevatehas. ?Nende alumine ots on seal, kus meie ülemine,? ei näe Muru oma laevaehitustehases suurfirmale konkurenti.
?Meil on hea meel, et üks väike Eesti laevaehitaja konkureerib edukalt Euroopa turul ja on seal oma ni?i leidnud. Muidugi on kahju, et Eestis peale lootside keegi kodumaise toodangu vastu huvi ei tunne,? kommenteerib olukorda BLRT Grupi kommertsdirektor Dmitri Kubõ?kin.
Piirivalveameti logistikaülema Riho Breiveli sõnul on Saare Töölaevad piirivalvele oma toodangut tutvustanud küll.
?Kuid me peame lähtuma Eestis kehtivast riigihanke seadusest. Selleks, et näiteks üle 2 miljoni maksvat kaatrit osta, tuleb korraldada rahvusvaheline riigihange ja avatud pakkumine,? selgitab ta.