Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mobiilmaksete populaarsus kasvab
Mobiilmakse on uudne makseviis, mida enamik ettevõtjaid pole kahjuks veel avastanud, kuid mille populaarsus kasvab kogu aeg.
Tegemist on sularahata maksega, kus arveldamine kliendi ning kaupmehe vahel toimub mobiiltelefoni abil. Klient helistab spetsiaalsel telefoninumbril ning kaupmees saab makse toimumisest teada SMSi teel üldiselt juba samal ajal, kui klient oma kõnet lõpetab.
Et klient saaks kaupmehele mobiiltelefoniga maksta, on vaja kaht asja ? et kaupmees oleks oma pangaga sõlminud mobiilmaksete vastuvõtmise lepingu ning et klient oleks oma pangas sõlminud mobiilmakse lepingu. Teenus on ristkasutuses ? see tähendab, et klient ja kaupmees võivad olla eri mobiilioperaatori ning eri panga kliendid. Hetkel pakuvad teenust ainult Hansapank ja Eesti Ühispank.
2002. aasta novembris turule tulnud teenusele lisandus hiljuti võimalus teha makseid ka kahe eraisiku vahel. Viimasel ajal ongi teenuse populaarsus just tänu sellele kasvanud. Kui keskmine inimeselt inimesele ülekanne on umbes 375 krooni, siis keskmine makse kliendilt kaupmehele on umbes 50 krooni kandis, kommenteeris Pankade Kaardikeskuse tegevdirektor Raivo Tinn.
Inimeselt inimesele ülekande populaarsuse taga on kindlasti osaliselt asjaolud, et ülekande teenustasu on nullilähedane ning et raha liigub ühelt kontolt teisele kiiresti ka siis, kui inimesed on eri panga kliendid.
Ettevõtjatel on väga erinevaid kogemusi mobiilmakse kasutamisega. Näiteks Järve keskuses asuva CD 100 muusikapoe teenindaja ütles, et neil ei saa hetkel mobiiliga maksta, sest süsteem on ajutiselt maas. Pärnu poes, kus teenindaja varem töötas, kasutati mobiiliga maksmise võimalust, kuid seda siiski suhteliselt vähe.
Kristiine keskuses asuvas Cityspordis selgus, et maksta saab poes mobiiliga küll, aga teenindaja sõnul pole kliente, kes seda võimalust kasutaksid. See on tõenäoliselt põhjustatud sellest, et poes ei ole hetkel mobiilmaksesilte väljas ? sildid lubati peagi tagasi üles panna.
ETX Takso 1700 juhataja Aksel Alas on mobiilmakseteenusega väga rahul. ?ETX Takso oli mobiilmakse väljatöötamise juures. Igas meie firma taksos on võimalus mobiiliga maksta. Igal taksojuhil on oma kaupmehekood ning raha laekub otse taksojuhi arvele.
Ainus, mille kallal võiks nuriseda, on see, et Hansapank lubas mobiilmakset reklaamida, aga pole seda eriti teinud. Kuigi oleme suurima mobiilmaksete käibega firma Eestis, võiks meil mobiilmaksete osakaal käibes olla veelgi suurem. Taksodes saab maksta ka kaardiga, aga kaart on tülikam taksojuhi jaoks ? makse kinnitamine on kulukam, võtab kauem aega ning makseterminalid on kallid pidada.?
Kaupmees, kes soovib oma ettevõttes mobiilmakset kasutada, saab teenuse kiiresti tööle. Taotluse esitamisest kuni lepingu sõlmimiseni ei kulu pankade kinnitusel aega rohkem kui viis tööpäeva.
Teenuse kasutamiseks on panga kliendil vaja sõlmida leping kas pangakontoris või internetipangas. Mobiilmakselepingu on Hansapangas sõlminud ligi 28 000 klienti, koos Ühispangas sõlmitud lepingutega ületab mobiilmakse klientide arv hetkel 52 000.
Praeguseks on hästi käivitunud eraisikult eraisikule mobiilmakse teenus ? Hansapanga ja Ühispanga kliendid teevad omavahel sel teel kuni 4500 tehingut ning liigutavad 1,2 miljonit krooni kuus. Teenuse unikaalsus peitub raha koheses ülekandmises saaja kontole, seda nii pangasiseselt tehtava makse puhul kui ka Hansapanga ja Ühispanga klientide vaheliste maksete puhul.
Vähem aktiivselt maksavad eraisikud mobiili abil kaupmehele, selliste maksete arv küündib keskmiselt kuni 600ni kuus.
Mobiilmakset on hetkel valmis vastu võtma üle 2000 kaupmehe. Teenust on üsna aktiivselt kasutama asunud väiksemad kauplused ning füüsilisest isikust ettevõtjad, taksofirmad, juuksurid, ravikeskused jt. Mobiilmakse süsteemiga liitumise tasu kaupmeestele ei ole, tasuda tuleb vaid tehingute töötlemise komisjonitasu pangale.
Tegemist on turvalise makseviisiga, kuna klient kinnitab kõik enda tehtavad mobiilmaksed turvakoodiga.
Tagasiside klientidelt näitab, et need, kes on mobiilmakse lepingu sõlminud ja esimese tehingu teinud, leiavad teenuses endale hea ja mugava abilise, kui näiteks on vaja sõbrale kiiresti raha üle kanda või kui taksoga sõites selgub, et sularahast jääb arve tasumiseks väheseks.
Autor: Alar Pardla