Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uusaastatervitus võib rikkuda reklaamiseadust
Märtsi algul määras tarbijakaitseamet ASile Videomat Casino Group 2000 krooni suuruse rahatrahvi, sest ettevõte rikkus reklaamiseaduse paragrahvi, mis keelab hasartmängu või hasartmängukoha reklaami väljaspool hasartmängukohta.
Rikkumise tuvastas amet muu hulgas asjaolust, et Tartu maanteel asuva hasartmängukoha lähedusse oli paigaldatud Casino Videomati kaubamärke kandev loosung ?Heade soovidega uueks aastaks?.
Videomat kaebas otsuse Tallinna linnakohtule, taotledes selle osalist tühistamist. Septembri lõpus lahendas riigikohtu kriminaalkolleegium tekkinud vaidluse, leides, et kui plakat sisaldab lisaks uusaastatervitusele ka firma logo, tuleb see arvata reklaamiks, kuna koos uusaastatervituse edastamisega tutvustatakse ka konkreetset kaubamärki ning kujundatakse inimestes positiivset suhtumist vastava kaubamärgi all tegutsevasse kasiinosse.
Seaduse järgi käsitletakse reklaami avalikustajana reklaami avalikku esitajat, üldsusele näitajat, üldsusele ülekandjat, tootjat, vahendajat või tellijat, mistõttu tuleks ettevaatlik olla eeskätt massiteabevahendite kaudu esitatavate tervituste-soovide koostamisel.
Kohus rõhutas, et kaubamärgi omanik peab kaubamärgi avalikustamisel arvestama reklaamiseaduse piirangutega. Hasartmängu või mängukoha reklaam on reklaamiseaduse ja hasartmänguseaduse kohaselt lubatud üksnes hasartmängu korraldamise kohas. Hasartmänguseadus ei anna hasartmängu korraldamise koha mõistet, kuid selle mõttest lähtuvalt tuleb hasartmängukohana mõista ruumi, milles korraldatakse õnnemängu, kihlvedu või totalisaatorit.
Seadus keelab tubakatoodete ja narkootiliste ning psühhotroopsete toodete, samuti prostitutsiooni reklaami ning esitab piiranguid alkohoolsete jookide, ravimite, tervishoiuteenuste, relvade ja laskemoona, hasartmängu, toidu ning ohtlike toodete reklaamile. Reklaami piirangute ja eritingimuste rikkumise eest võib firmat karistada kuni 40 000 krooni suuruse rahatrahviga.
Autor: Eneken Tikk