Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kommunikatsiooniturul tuleb murranguline aasta
Milliseks kujuneb 2005. aasta IT- ja telekommunikatsiooniturul? Oodata on hinnalangust, turu konsolideerumist ja kaugemas tulevikus ka kõnede maksustamispõhimõtete muutust. Võidavad need kliendid, kes annavad IT- ja kommunikatsioonialased mured ühe partnerfirma kanda.
Enamikule firmadest on IT ja telekommunikatsioon samasuguseks tugiteenuseks nagu transport või raamatupidamine. Seetõttu jätab 2005. aastal üha suurem hulk ettevõtteid kogu IT- ja telekommunikatsioonilahenduse mõne sellele spetsialiseerunud firma kanda, nii nagu täna otsetakse transporditeenust liisingufirmast või ruumide koristamist puhastusteenuse osutajalt.
Turul on edukad need firmad või firmade grupid, kes suudavad pakkuda kogu teenustevalikut alates arvutite müügist ja telefonikõnedest kuni kiire internetiühenduse ja suurte IT-süsteemide hoolduseni. Kui täna võivad infotehnoloogia ja telekommunikatsioon seista eelarvetes veel eri ridadel, siis mõne aja pärast on neid tehnoloogia arengu tõttu pea võimatu eristada ? telefonikõne võib alata arvutist, e-kirja saatmine mobiiltelefonist ning mõne tehnilise süsteemi juhtimine hoopis lauatelefonilt.
Mobiilinumbrite liikuvuse jõustumine järgmisel aastal ning uute virtuaalsete operaatorite turuletulek suurendavad konkurentsi ja sillutavad teed edasisele hinnalangusele kogu sektoris, mille tulemusel vahetab operaatorit umbes 10% lepingulistest mobiilikasutajatest. Fiksoperaatorid keskenduvad järjest enam IT- ja interneti-teenuse pakkumisele, mida näitab Elioni viies koht Äripäeva arvutifirmade tänavuses edetabelis. Teisalt kiireneb polariseerumine teenusepakkujate seas. Ühel pool on kvaliteetoperaatorid, kes soovivad olla kliendile kommunikatsioonipartneriks ja pakkuda terviklikku lahendust koos hea teenindusega, teisel pool odavale hinnale rõhuvad firmad.
Hinnaliidrid soovitavad loomulikult kõigil mobiiltelefoni pidada, kui see midagi ei maksa. Tegelikult maksavad tasuta mobiiliteenuse pakkumise kulud kinni kõik teised kliendid kas otseselt oma arvetega või sellega, et operaator ei suuda teha tehnoloogia ja teenuste arendamisse või teeninduse parandamisse piisavalt investeeringuid. Nii võivad ühekordse odava tehinguga säästetud kroonid lõpuks kalliks maksma minna, kui kommunikatsioonilahendus ei toimi või tuleb kulutada lisaraha erinevatelt firmadelt ostetud IT- ja kommunikatsiooniteenuste integreerimiseks.
Kuna kliendid soovivad ühest firmast saada kogu lahendust, siis hoogustub 2005. aastal veelgi telekommunikatsioonifirmade koostöö. Elion ja EMT on juba aastaid tagasi teinud algust ühiste lahenduste pakkumisega, tänavu on lisandunud ühised kliendihaldurid, kes müüvad kogu EMT ja Elioni teenustevalikut. 1. novembrist avatakse esimesed kaheksa ühist äriklienditeenindust. Koostöö tihenemine operaatorite vahel on Eesti turul selgeks trendiks, kuna ka Uninetil ja Radiolinjal on Elioni ja EMT eeskujul kavas järgmisel aastal ühist teenindust pakkuma hakata.
Praegu on raske öelda, kas selline koostöö viib firmade juriidilise ühendamiseni, sest tihedat koostööd saab teha ka erinevate juriidiliste isikute vahel. Samas loob see eeldused firmade ühendamiseks ning turu konsolideerumiseks.
Tehnoloogia areng muudab mõne aja pärast IP-põhise telefonikõne valdavaks, olgu see siis võetud tavalise lauatelefoni, mobiiltelefoni või arvuti kaudu. See tähendab, et muutuvad kõnede maksustamispõhimõtted ? kõned muutuvad järjest enam seotuks võrguühenduse fikseeritud kuutasuga, minutitasude osa kahaneb aga järjest marginaalsemaks. See arengustsenaarium ei saa teoks veel 2005. aastal, kuid kaugemas tulevikus kindlasti.
Kui küsida, kas IT- ja kommunikatsioonikuludele tuleks planeerida järgmise aasta eelarvesse väiksemad või suuremad summad, soovitame kindlasti IT- ja telekommunikatsioonikulusid koos vaadelda ning neile tänavusest mitte vähem raha planeerida.
Kuigi teenuste hinnad langevad, kasvab sellest kordi kiiremini IT- ja kommunikatsioonilahenduste seotus peaaegu iga ärivaldkonnaga ning seetõttu ka igasuguse suhtluse maht. Kommunikatsioonile on küll tore vähem kulutada, kuid see võib ühel hetkel piirata äri kasvu ja müügimahtude suurendamist.
Autor: Valdur Laid