Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistika põhimõisted, 18. osa
tugiratastõstuk - tõstuk, mis on mõeldud kasutamiseks lühikestel distantsidel, kui kaupa on vaja paigutada virna või hoiukohtadele riiulikorrustel. Sobib kasutamiseks väikestes ladudes ja tootmisettevõtetes, kus sisenevad ja väljuvad kaubavood ei ole suured. Igati sobiv tõstuk kaupluste laoruumide tarvis ja kasutamiseks kõikjal kitsastes ruumitingimustes. Tugiratastõstukiga on üldjuhul võimalik paigutada kaupa kuni neljandale riiulikorrusele.
väärtusahel - moodustub ettevõtte sellistest tegevustest, mille abil loob ettevõte lisaväärtust ja konkureerib muude, klientidele samuti väärtusi loovate ettevõtetega. Väärtusahela loomise kriteeriumideks on klientide vajadused ja ootused, mida püütakse vastavalt võimalustele rahuldada.
väline koostöö - koostöö erinevate ettevõtete ja nende töötajate vahel. Välise koostöö osapoolteks on enamasti tarnijad, kliendid, logistiliste teenuste osutajad ja muud koostööpartnerid.
väliskulud - välised keskkonnakulud, transpordiga seotud kulude liik, mis on põhjustatud peamiselt keskkonna saastamisest, mürast, ilmastikumuutuste kahjulikust mõjust, liiklusummikutest ja liiklusõnnetustest. Väliskulud ei kajastu üldjuhul toote hinnas. Nii transporditeenuste osutajad kui ka teenuste kasutajad ei ole tihti teadlikud niisuguste kulude olemasolust. Selliste kahjulike keskkonnamõjutuste ulatust on võimalik hinnata rahalises väärtuses.
vastuvõtja - isik, kes on nimetatud kauba vastuvõtjaks veodokumendis. Vastuvõtja isikut on võimalik tõestada ka muul moel. Näiteks esitab ta kauba valdaja konossemendi originaaleksemplari.
vastuvõtuala - piirkond laos (keskmiselt 5?10% lao pindalast), mida kasutatakse kaupade hoiustamiseks pärast mahalaadimist, hoiuühikute moodustamiseks ja vastuvõtukontrolli läbiviimiseks. Vastuvõtualal osutatakse ka erinevaid lisaväärtusteenuseid (varustamine kasutusjuhenditega, sildistamine jne) ja sooritatakse cross-docking?ut.
vedaja vastutus - vedaja vastutab kauba kadumise, kahjustumise ja veo hilinemise eest. Vedaja ei vastuta kahjude eest, mille on põhjustanud kauba puudulik kvaliteet, kauba puudulik või halb pakend, kauba eriline vastuvõtlikkus kahjustustele, saatja/vastuvõtja hooletus või viga, kauba mittetäielik või väär markeerimine ja olukord, mida vedaja ei võinud ennetada ega vältida.
ülenormatiivne koorem (abnormal load) - koorem, mida tema väärtuse või suure riski tõttu saada vigastatud ei saa jagada väiksemateks osakoormateks. Tulenevalt koorma gabariitidest ja kaalust ei saa seda transportida tavalise sõidukiga C & U regulatsiooni alusel.