Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jaekaubandusturgu valitsevad automüüjad
Eelmist aastat kokku võtva Jaekaubanduse TOP 100 võitis Mazda-müüja Esma Auto AS. Teiseks tuli Audi-müüja Reval Auto AS ja kolmandaks mööblimüüja Indoor Group AS.
Esimese kolmekümne jaekaubandusettevõtte seas on aga tervelt 14 automüüjat.
Esma Auto direktor Urmas Brück põhjendas automüüjate edu jaekaubandusturul müüjate tublidusega. ?Põhjus on ühene ? Eesti autofirmad on omale korralikud ja ilusad keskused ehitanud, nad pakuvad täisteenust ning neis töötavad väga hästi koolitatud professionaalsed inimesed, kes hoolivad kliendist,? ütles Brück. ?Meie uus keskus tõi meile küll uue hingamise, noh, Mazda6 müügiedu ka muidugi.?
?2004. aasta tabeli tippu meil ilmselt asja ei ole, konkurents on tihenenud ning nii kõrgele me tabelis ei pääse,? ütles Brück.
?Äripäeva TOPi koostamise metoodika annab head eelised autofirmadele leida end TOPist kõrgelt kohalt,? ütles Reval Auto marketingijuht Maarja Küla. ?On loogiline ja arusaadav, et selles äris liiguvad suured summad võrreldes paljude teiste jaekaubandusharude käivetega. Üldine majanduskasv, tarbimise suurenemine tänu madalatele intressidele suurendab aasta-aastalt uute autode ostu võimet ja sellest võtavad loomulikult autofirmad oma osa. ?
Küla ennustas autokaupmeestele edukat aastat. ?Kuna sel aastal on odava tarbimise trend veelgi suurenenud ja andnud võimaluse automüügi jätkuvaks tõusuks, siis on alust arvata, et ka sel aastal on automüüjad jälle TOPis kõrgetel kohtadel,? ütles Küla.
Selveri-keti juhi Ain Taube sõnul on automüüjate edu peamine põhjustaja asjaolu, et turuolukord annab paljudele autokaupmeestele võimaluse tegutseda piiratud konkurentsi tingimustes. ?Pean silmas esindusõigusi omavaid jaekaupmehi,? ütles Taube. ?Samal ajal on toidu-ja esmatarbekaupade turul toimunud viimastel aastatel kompromissitu turuhõivamine ja kaubanduskettide laienemine ning on üsna loomulik, et sellises staadiumis ei ole mõeldav suurte kasumite teenimine, kui üldse kasumist rääkida saab.?
?Suure tõenäosusega on ka 2004 TOPis edukamad autokaupmehed,? prognoosis Taube, kelle juhitav A-Selver on tabelis 52. kohal, eelmises tabelis oli Selveri-keti haldaja 87. kohal.
Eesti Konjunktuuriinstituudi andmetel on automüügiga ja eriti uute autode müügiga tegelevate firmade majanduslik kindlustunne olnud viimaste aastate jooksul väga hea.
Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing ütles, et turukonjunktuuri on hinnatud positiivsemalt kui teistes jaekaubanduse valdkondades. ?Koos Eesti majanduskasvuga ja ettevõtete ning elanike tulude kasvuga on kiiresti suurenenud uute sõidukite müük,? ütles Josing. ?Nii müüdi 2003. aastal Eestis üle viieteist tuhande uue sõiduki.?
Josingu sõnul ei ole sõidukimüüjad küll hiigelkasumeid teeninud, kuid 2003. aasta andmetel ei olnud 35 suuremast automüügifirmast ükski ka kahjumis.
Sõiduki ost on Josingu sõnul sageli emotsionaalne ost. ?Noorele turumajandusele ja ettevõtjatele on Eestis olnud iseloomulik, et auto on olnud liialt sageli staatuse sümboliks, mille eest ollakse nõus maksma ja edevusest sageli rohkem kui mõistlik. Vaese riigi kohta, mida Eesti Euroopa Liidu mastaabis ikkagi on, on meie autopark edevam kui mõneski rikkas riigis,? ütles Josing.
Ühispanga makroanalüütiku Ruta Eieri arvates on automüüjate edu kõige mõjukamaks faktoriks viimasel kolmel aastal üha soodsamaks muutunud liisinguintressid. ?Tavalised tarbimislaenud on ikka tükk maad kallimad,? ütles Eier.