Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Keskonnasõbralikkus ja disain mööblitootmises
Kõrgelt arenenud riikides on tarbijale tootja keskkonnasäästlik mõtteviis arvestatavaks ostuargumendiks. Ettevõtted ehitavad oma keskkonnasõbralikku, kõrgest kvaliteedist, vastupidavusest, ajatust disainist ja heast teenindusest rääkivat mainet aastaid. Maine hoidmiseks ja tugevdamiseks peab ettevõte olema oma toimimisfilosoofias kindel ja looma tooteid, mis kestaksid läbi aja.
Saksa disainmööblitootja Wilkhahn on näide mööblitööstusettevõttest, kellel sellise maine loomine on õnnestunud. Wilkhahni üks loojatest Fritz Hahne lõi 1950ndate alguses kontaktid arhitektide ja disaineritega, kes olid tuntud oma lihtsa ja selge disainikeele poolest. Ning ta uskus alati, et disain kannab endaga kaasas kindlat kogust sotsiaalset vastutust. Tema seisukohalt saab ka praegu elada sõnade ?vorm järgib funktsiooni? järgi. Selle filosoofia baasil on Wilkhahn loonud palju tooteid, mis esindavad ajastu vaimu ja tehnoloogiat, kuid mis samas on tänu ?puhtale? disainile oma ajastu ajatuteks näidisteks.
Wilkhahn alustas keskkonnaalaste probleemide üle arutlemist 1970ndatel. Talle omasel teedrajaval viisil palkas ta mäned?eriks keskkonnaspetsialisti ning andis talle ülesande töötada välja juhendid kompanii tulevasteks ökoloogilisteks strateegiateks. Wilkhahn oli üks esimesi Saksa kompaniisid, mis saavutas keskkonnasertifikaadi, mida praegu teatakse kui ISO 14001 standardit, esimene mööbliettevõte, kes teostas põhjaliku sisendite ja väljundite analüüsi. Analüüsi läbiviimiseks kirjeldati kompanii kõiki protsesse ning kõik sisestatav (toormaterjalid, energia, inimtööjõud) ja kõik väljuv (mitte ainult toodang, vaid ka saaste ja reostus) registreeriti ja mõõdeti.
Tulemused ei jäänud ainult teoreetiliseks, samuti ei pandud neid lihtsalt kuhugi tallele ega unustatud. Selle asemel integreeriti need disaini järgmisse juhendisse. Tulemuseks oli 1991. aasta Picto ? esimene ökoloogilistele kriteeriumidele täielikult vastav kontoritool.
Picto lõi ökoloogiliselt kujundatuid toodete visuaalse välimuse standardi. Tegelikult muutis ta selliste ?ökoloogiliste toodete? imagot, mis kuni selle ajani olid omanud käsitsi valmistatu välimust. Samuti demonstreeris Picto turul oma kindlaid eeliseid. Osade arvu oli vähendatud poole võrra: selle tooli ehitamiseks oli tavalise 96 asemel vaja ainult 48 osa. Kasutati ainult ehedaid ja ümbertöödeldavaid materjale, tootmisprotsessid viidi läbi mittetoksilisel ja mittereostaval viisil.
Wilkhahni väärtused ja printsiibid on toonud ettevõttele tohutu hulga kohalikke ja rahvusvahelisi auhindu. Uuendused on alati leidnud oma tasu, seda mitte ainult majanduslikult seisukohalt, vaid ka reputatsiooni ja avaliku hinnangu seisukohalt.
Autor: Janne Mikkiver