Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Travelzoo - järjekordne internetimull
Aeg-ajalt satuvad investorid vaimustusse mõnest sektorist või aktsiast. Oma osa on siinjuures internetil, kus aktsiat ostnud investorid püüavad hinda üles puhuda. Üldjuhul tegelevad asjaga oma ala professionaalid, kes ostavad mõnda firmat, millel on potentsiaali. Aktsia hind hakkab kerkima ja satub seega paljude kauplejate radaritele. Hinnatõusu võimenduseks jagatakse ka massiliselt ostusoovitusi, et tekitada aktsia jaoks likviidne turg. Aktsia käibe eest hoolitsevad ka paljud päevakauplejad, kes püüavad lühiajalisi liikumisi ära kasutada.
Viimastena liituvad kogenematud investorid, kes loodavad osa saada kiirest hinnatõusust. Enamasti jäävad nad aga kaotajateks, võimaldades professionaalidel oma aktsiad kõrge hinnaga maha müüa ja suurt kasumit teenida.
Kuna firma tegelik väärtus on tunduvalt madalam kui ülespaisutatud aktsia hind, siis õnnestub teenida ka hinnalangusest. Kogenud investor võib teenida ka sama aktsia hinna langusest ehk neid lühikeseks müüa. Langusele panustamine nõuab üksjagu julgust ja teiselt poolt ka head turu tunnetust, sest tipu tabamine võib osutuda raskeks. Tavaliselt kaasneb kiire hinnatõusuga ka hulk investoreid, kes tormavad aktsiat lühikeseks müüma. Osa neist võib sattuda ebameeldivasse olukorda, kuna tõusu jätkudes tuleb kahjumi piiramiseks aktsiaid mis tahes hinnaga tagasi osta. Kui lühikesi positsioone on palju, siis võimendab nende katmine hinnatõusu.
Travelzoo aktsia on samamoodi läbi teinud ülikiire tõusu. Aktsia on saanud paljude investorite lemmikuks, päevakäive on meeletult suur. Aktsia hinna tõus on siiski pidurdunud ja firma tegelik väärtus on lihtsate suhtarvude põhjal kordades madalam.
Pole vaja olla fundamentaalanalüüsi spetsialist, et veenduda aktsia suures ülehinnatuses. Aktsia traditsioonilised suhtarvud, nagu hinna-tulu suhe, on astronoomilised. Ühe omamoodi huvitava numbri tooksin siiski välja. Yahoo andmetel on Travelzool 39 töötajat, firma turuväärtus ulatub aga 1,36 miljardi dollarini. Seega maksab investor iga töötaja eest 35 miljonit dollarit. Kui näiteks Hansapanga töötajat sama kõrgelt hinnataks, poleks Eesti Nokia otsimiseks vaja rohkem vaeva näha, sest meie rahamasin oleks põhjanaabrite mobiilitootjast ligi kolm korda väärtuslikum.
Samas ei saa ka teiste internetifirmade puhul, nagu Amazon, Yahoo, Google või Ebay, rääkida madalatest hinnatasemetest. Kuid siiski on need firmad endale juba kindla koha leidnud, mistõttu neid ei lükka naljalt keegi troonilt. Travelzoo puhul on aga tegu väikese tegijaga, kellest pole enamik internetikasutajatest ilmselt kuulnudki. 2000. aasta mulli lõhkemise järel jäid ülalmainitud neli ettevõtet ellu. Amazoni ja Yahoo aktsia väärtusest on siiski alles jäänud vaid kolmandik 2000. aasta tipptasemest.
Ise kaalun Travelzoo aktsiate lühikeseks müümist. Tegemist on kindlasti suure riskiga tehinguga. Suurema kaotuse vältimiseks tuleks paika panna nn stop-loss (kaotuse piiramine) order ehk kui hind liigub ebasoodsas suunas, tuleks kindla taseme murdmisel positsioon kahjumiga sulgeda. Tegemist on tihti üsna valulise otsusega, sest kaotusega on raske leppida. Siiski ei tule karta kahjumit, vaid suurt kaotust, mille vältimiseks sobib kasutada stop-loss-tehinguid. Travelzoo aktsia hind on palju kõikunud, mistõttu on oht, et lähedale asetatud order võib üsna kergesti käiku minna. Suurema vahemiku puhul on küll rohkem hingamisruumi, kuid ka võimalik kahjum on kopsakam. Kõrgema riski puhul tasub kasutada tavalisest väiksemat kauplemiskogust.
Travelzoo aktsia hind on tipust langenud viiendiku võrra. Trend paistab pöörduvat ja aktsia hind võib kiiresti kukkuda.
Üheks languse põhjuseks võib pidada juhatuse esimehe aktsiate müüki. Firma juht Ralph Bartel tunneb ilmselt firmat kõige paremini ja tema aktsiate realiseerimine on müügisignaal. Bartel omab 83% ettevõttest. Väike vabalt kaubeldavate aktsiate hulk põhjustab suuri hinnaliikumisi. Seda kirjeldab hästi ka aktsiagraafik.
Lisaks võivad firmat ees oodata probleemid. Nimelt jagas Travelzoo oma teenustega liitunud klientidele tasuta aktsiaid. Kokku jagati 1998. aastal umbes 5 miljonit aktsiat. Üle nelja miljoni aktsia tühistati, sest aktsionärid ei vahetanud neid uute väärtpaberite vastu pärast firma ümberkorraldamist. Firma pakub aktsiate eest rahalist hüvitist, kui nende päritolu suudetakse tõestada. Travelzoo on selleks puhuks eraldanud vaid 220 000 dollarit. Kõrge aktsia hinna juures võib hüvitis kujuneda aga oluliselt suuremaks ja kaasa tuua mitmeid kohtuasju.
Firmat on saatnud edu, kuid turule on oodata uusi tegijaid. Konkurentsi suurenedes võivad firma marginaalid kokku kuivada ja tulevik ei pruugi olla kuigi roosiline.