Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Seaduse asemel tootjate eneseregulatsioon

    Eesti Õlletootjate Liidu liikmed on kokku leppinud, et allkirjastavad tuleva aasta alguses vabatahtliku eetikakoodeksi, võttes endale täiendavad lepingulised kohustused, mille alusel ise oma reklaame ja tegevust piirata. Õlletootjad on võimelised reguleerima oma tegevust ilma seadusandlike karmide piiranguteta.
    Tootjate eneseregulatsioon on riigile ja kodanikele operatiivsem ja vähem kulukas viis reklaame ühiskonnas eetilisena hoida. Samuti ei saa karmide keeldude ja käskude maailmas olla tootjatel tahet ise midagi ühiskonna heaks ära teha, võitlus turul taandub pelgalt hinnaeelise saavutamisele.
    Seadusandlike piirangute korral on tööstus sunnitud otsima väljapääsu seaduse tõlgendamisest, seaduseaukude leidmisest. Nt alkoholireklaami keelustamisel on alati seaduslik võimalus reklaamida alkoholivaba õlut või tuua turule õllemarginimeline mineraalvesi.
    Euroopa Liidu õigusega läheb lahja alkoholi reklaami keelustamine vastuollu. Reklaamikeelu näiteid võib tuua Kasahstanist, kus on turule toodud alkoholimarkide sümboolikaga tooteid kuni pähklite ja kommideni välja. Eneseregulatsiooni puhul on ettevõtte eesmärk kooskõla ühiskonnaga, mitte seaduse oskuslik tõlgendus ja võit kohtus.
    Probleem, mille vastu peab võitlema, on alkoholi kuritarvitamine, mitte täisealise inimese mõõdukas ja kultuurne alkoholitarbimine, mida eetiline reklaamitegevus aitab pigem õpetada ja kujundada.
    Eetikakoodeksi eesmärk on tagada, et õllereklaamid poleks suunatud alaealistele ega näitaks alkohoolsete jookide tarbimist nende poolt. Reklaamides osalevate modellide vanusepiir on 23 aastat. Degusteerimistel ei kasutata alla 21aastaseid degusteerijaid ega tooteesitlejaid. Tootjad on otsustanud olla ettevaatlikud eeskujude valikul ja mitte kasutada iidoleid (nt koomiksi-, multifilmikangelased), kes mõjutaks alaealisi. Alkohoolsete jookide kaubamärke ei reklaamita meediakanalites ega üritustel, mille peamine sihtgrupp on alaealised.
    Õlletootjad ei julgusta reklaamides õlle ja muude kergete alkohoolsete jookide vastutustundetut tarbimist, ei halvusta kainena olemist ega näita liigtarbimist. Edaspidi ei kasuta tootjad jaekaubanduse tarbijakampaaniates tasuta alkohoolseid jooke auhinnana. Samuti ei rõhutata õlle ja muude lahjade alkohoolsete jookide reklaamides nende kangust kui eelist. Tootjad ei tee edaspidi meedias reklaami üle 8protsendistele õllemarkidele. Kangeimateks reklaamitavateks õllemarkideks jäävad traditsioonilised porterid ja tumedad õlled, mis on 6?7kraadised. Lisaks neile märtsiõlled, mille ajalugu ulatub sajandite taha, kui mungad Saksamaal alustasid 8kraadiste lihavõtteõllede pruulimist kloostrites paastu ajaks enne lihavõttepühi.
    Eesti õlletootjad ei tooda ega turusta kangemat õlut kui 10%, säilitades seeläbi õlledele alati väiksema kanguse kui keskmine vein. Õlletootjad ei näita õlle ja muude alkohoolsete jookide tarbimist ohtlikus kontekstis. Tootjad ei seo alkoholi tarbimist potentsiaalselt ohtlike masinate või situatsioonidega, mis võivad esineda töises kontekstis või sporti tehes. Nad ei julgusta ega kutsu üles inimesi tarbima alkohoolseid jooke samas kontekstis mootorsõiduki juhtimisega. Samuti ei reklaamita alkohoolsete jookide kaubamärke ühegi tehnikaspordi valdkonnaga seoses.
    Tootjad on kokku leppinud, et ei seosta õlut ja muid lahjasid alkohoolseid jooke meditsiiniliste omadustega ega esita väiteid, nagu võiks alkohol vältida või ravida haigusi. Tootjad ei suuna alkohoolsete jookide reklaami rasedatele ja rinnaga toitvatele emadele ega kasuta eeltoodud sümboleid oma reklaamides. Samuti on õlletootjad valmis toetama sotsiaalprojekte ning kampaaniaid, mis on seotud ennetustegevusega.
    Järjest enam on alkoholipoliitika ühe suunana ELi riikides reguleeritud valdkond tootjate vabatahtliku eneseregulatsiooni teel, mille toimimise eest seisab hea Euroopa Õlletootjate Liit. Viimase kolme aastaga on eetikakoodeksiga ühinenud või ühinemas pea kõik õlletootjate liidud Euroopas.
    Eetikakoodeks pole pelgalt paber ilusate sõnadega ? allkirjastades võtavad tootjad endale kohustuse koodeksit täita ja aukohtu otsustele alluda. Reklaamide vastavuse otsustab aukohus, kuhu kuuluvad eksperdid riigiasutustest ja mittetulundusühingutest. Reklaami võib aukohtule menetleda anda iga Eesti inimene, esitades kirjaliku avalduse. Aukohus võib lasta koodeksiga mittesobiva reklaami eetrist eemaldada ja määrata rahalise trahvi. Kõik aukohtu otsused kuuluvad avalikustamisele.
    Tootjate eneseregulatsioon on üks alkoholipoliitika kujundamise vahend. Eesti Õlletootjate Liit on kutsunud eneseregulatsiooni eetikakoodeksi avalikku arutellu ametiasutuste ja mittetulundusühingute esindajad, et viia oma tegevus võimalikult hästi vastavusse ühiskonna vajaduste ja ootustega.
    Autor: Cardo Remmel
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Saunumi käive kasvas, kahjum kahanes
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tartus baaripidamise lõpetanud firma jäi töötajatele võlgu
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.