Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riigikogu liikme firmad kannatasid seadusemuudatuse tõttu
?Olukord Eesti transiidis, eriti aga autodega Venemaale veetava kauba osas, mis on seotud tolliprotseduuridega, on pärast Eesti Euroopa Liitu astumist järsult halvenenud,? rääkis mitme veonduse ja ekspedeerimisega tegeleva firma omanik ja Riigikogu keskerakondlasest liige Jüri ?ehovtsov. ?ehovtsovi osalusega firmade aastakäive on kokku 175 miljonit krooni.
Näiteks on NBI Ekspeditsiooni ASi tolliteenustega seonduv kuukäive vähenenud pärast maikuud ligi neli korda: varasemalt 6 miljonilt kroonilt 1,6 miljoni kroonini.
Kui varem sai kõigis siinsetes tolliladudes kaup vahetada omanikku, seda sai jagada ja müüa ilma käibemaksu eelnevalt tasumata, siis nüüd ELi reeglistik seda enam ette ei näe. ELis vabas ringluses olevat kaupa enam Eestis tollilattu panna ei saa. Tolliteenuste vähenemise tõttu oli NBI Ekspeditsiooni AS sunnitud ümber kujundama oma ettevõtte struktuuri ning ehitama uue lao- ja logistikakeskuse.
Erinevalt ?ehovtsovi firmadest teised transpordiettevõtted suurt probleemi seadusemuudatusest ei näe.
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni tegevjuht Toivo Kuldkepp ütles, et seadusemuudatus, mis andis kaubadokumentide ümbervormistamise õiguse ainult vabatsoonile, toimib hästi ja erilisi probleeme pole see ettevõtjaile tekitanud.
?Need, kel endal tollilaod ja kes teenisid tolliprotseduuride pealt, muidugi kaotasid, kuid midagi pole teha ? Euroopa Liidu määrusi tuleb täita,? selgitas ta. Praegu saab samu protseduure teha Muuga ja Sillamäe vabatsoonis. ?Omanikuvahetust, mis on Venemaale mineva kauba puhul vajalik, ei keela tegelikult ei meie ega Soome seadused,? lisas ta.
Keila KMV juhataja Heiki Ohu ütles, et tema firmal läheb Itaaliast transiidina läbi Eesti Venemaale 4 koormat nädalas ja nende dokumendid vormistatakse Sillamäe vabatsoonis. Rohkem kui käibemaksuseaduse muudatus häirib tema sõnul vedajaid asjaolu, et Venemaa teelubasid ei saa piisavalt.
Tallinnas ja selle ümbruses on nüüd ainult üks kõigi õigustega vabatsoon Muugal, kuid see jõuab vastu võtta vaid meritsi saabuvat kaupa. Varem oli selles piirkonnas üle 20 tollilao. Osa kaubaomanikke on valinud teise transiidikoridori ja hakanud seda Euroopast Venemaale viima läbi Soome, kus vastava litsentsi väljastab kohalik omavalitsus.