Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Harmoonia Haydni ja Adamsiga
Tõnu Kaljuste on jõulukontserdi kavva valinud oma viimase aja lemmikheliloojate, kahe sajandi taguse muusikakuulsuse Joseph Haydni ja tänapäeva maailma ühe esitatuma helilooja John Adamsi teosed.
Mõlema heliloojaga on Kaljustel praegu elav kontakt. Sügisel Draamateatris esietendunud Nargen Opera projekt jätkub veebruaris Haydni ooperitega. Detsembri alguses dirigeeris Kaljuste aga Norra Rahvusooperis Adamsi oratooriumi ?El Nino? esiettekannet.
Dirigent väidab end leidvat Adamsi partituurides erinevate ajastute sidemeid, mis tänapäeva rütmilise tunnetusega seotud. Adamsi interpreteerimine on huvitav ? saab jämmida ning samas ka näiteks vanamuusika kogemust rakendada.
Oratoorium ?Harmonium? osutus ameeriklase John Adamsi läbimurdeteoseks, äratades kohe pärast esiettekannet 1981. aastal suurt tähelepanu. John Donne?i ja Emily Dickinsoni tekstidele loodud teos on heakõlaline näide muusikalisest minimalismist.
Haydni ?Harmoniemesse? esiettekanne 1802. aastal 70aastase helilooja dirigendikepi all oli Eisenstadtis enneolematu muusikasündmus. Helilooja kartus kirjas Esterhazy printsile, et ta ei suuda enam aplausi esile kutsuda, osutus asjatuks. Eaka looja suurejooneline missa võeti vastu tohutute ovatsioonidega. Harmooniamissa jäigi Haydnil viimaseks. Asjatundjad peavad seda Beethoveni ?Missa solemnise? järel teiseks kõige kaunimaks missaks. Igal juhul on see Leopold Nowaki sõnastatuna ?Summa Missarum Joseph Haydn?.