• OMX Baltic−0,08%267,76
  • OMX Riga−1,21%867,41
  • OMX Tallinn−0,26%1 714,06
  • OMX Vilnius0,28%1 046,09
  • S&P 5000,61%6 086,49
  • DOW 300,69%45 014,04
  • Nasdaq 1,3%19 735,12
  • FTSE 100−0,28%8 335,81
  • Nikkei 2250,3%39 395,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,54
  • OMX Baltic−0,08%267,76
  • OMX Riga−1,21%867,41
  • OMX Tallinn−0,26%1 714,06
  • OMX Vilnius0,28%1 046,09
  • S&P 5000,61%6 086,49
  • DOW 300,69%45 014,04
  • Nasdaq 1,3%19 735,12
  • FTSE 100−0,28%8 335,81
  • Nikkei 2250,3%39 395,6
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,54
  • 04.01.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Looduslik maitse kindlustab firmale müügiedu

Metsa- ja aiamarjad ning mitut liiki seened pole sugugi kõik, millest Viibergi nime kandvaid tooteid tuntakse: kõrvalruumides laiutavad sibulakotid, kapsa- ja kurgitünnid, moosipurkide read. Omaette saalis müdiseb kartulite koorimise liin.
Kokku seisab Wiberg Foodil nimekirjas ligi 100 nimetust aia-, metsa- ja põllusaadustest tooteid.
?Meie looduslähedased tooted on leidnud kindla turu ning hea vastuvõtu nii kodu- kui välismaal,? märkis Wiberg Foodi tegevdirektor Kaja Lemmik. ?Oleme Eesti turu oma koduste ning mahedate seenemarinaadidega kindlalt hõivanud.?
Eriliseks hitiks kujunesid Lemmiku ütlust mööda nende jõulutooted. Nii nõuti aasta lõpul verivorsti kõrvale pohlasalatit, mida maitsestamas õun ja vürtsid, rohkem, kui firma valmistada jõudis.
?Ostjad on teadlikuks muutunud: looduslikud ja konservandivabad tooted on väärtus, kuigi hind on neil enamasti kõrgem,? selgitas ta. ?Usun, et kui talutoodete valmistajad kõrvale jätta, leiab puhtast aia- ja metsamarjast toodete tegijaid Eestis peale meie väga üksikuid.? Reklaamlause ?Tervislik toit puhtast loodusest? seisab ka Viibergi kaubamärgil.
Seda, et Lemmik üksnes reklaamjuttu ei puhu, kinnitab kas või 29. detsembri Eesti Päevaleht. Tolle tervet esikaant kattev Stockmanni kaubamaja reklaam kutsus veetma hõrgutavat aastavahetust: Alla Tenteri koogi, Taittingeri brut réserve vahuveini, Oskar LT veisesingi ja sushi kõrval soovitati osta ka Viibergi marineeritud kukeseeni. Üks kilogramm 259 krooni, oli lugeda reklaamilt.
?Balbiino, Rigual, Bambona, Stockmann, Tallinna Kaubamaja, Olde Hansa,? loetles Lemmik Wiberg Foodi lepingupartnereid. Ta lisas, et esmatähtis pole leida firmale 100 võimalikku klienti (Wiberg Foodil on neid praegu 38 ? toim.), pigem määrab see, kui palju on nende seas suuri firmasid ning lojaalseid kliente.
?Meiega ollakse rahul, oleme suutnud oma toodete kvaliteedikindlust tõestada. Tähtis on ka see, et me kusagil ei vusserda,? sõnas ta. ?Samuti rõõmustab, et meilt on hakatud kaupa aina juurde küsima: ega teil midagi uut pakkuda pole? Kui on, tooge proovida!?
Ühe uudisena pakubki Wiberg Food lasteaiamoose. ?Need on naturaalsed, Eesti marjadest valmistatud konservandivabad moosid,? seletas Lemmik.
Enne, kui Wiberg Food tootmiseni jõudis ja selle tarvis Türile endisest Järva Tarbijate Ühistule kuulunud kokkuostupunktist tootmis- ja laohoone renoveeris, kulus mitu aastat.
Wiberg Foodi juhatuse liikme Ragmar Rikbergi sõnul alustas ta koos endise klassivenna Arvi Viilupiga 1999. aastal. Tegeldi vahendusega: Eestis ringi sõitvatelt agentidelt osteti kokku aed- ning metsamarju, õunu ja seeni ning müüdi neid edasi.
Mustikas ning kukeseened rändasid valdavalt piiri taha, põhiliselt Soome ja Rootsi. Tol ajal võis paljudes põhjanaabrite toidupoodides leida kuldkollaste kukeseentega seenekarpe, mille etikett teatas: ?Saaremaa kantarelli, netto 300 g, pakkaaja OÜ Viibergi Kaubandus, alkuperämaa Eesti.?
?Üks ühele vahendus, säärane lihtne edasimüümine on meie jaoks minevik,? lausus Rikberg. ?Põhiosa meie pakutavast moodustavad enda firma tooted.?
Arvi Viilupi, juhatuse teise liikme kinnitusel tingiski tegevussuundade muutmine 2002. aastal nimevahetuse.
?Alustasime küll Viibergi Kaubanduse nime all, kuid leidsime peagi, et peaks oma tegevusele lisaväärtust andma,? selgitas ta. ?Võtsime suuna kaupade töötlemisele ning pakendamisele ning alustasime 2000. aastal tootmishoone rajamist. Kuna sõnal ?kaubandus? on aga vahendaja maik man, tundus meile tookord õigem muuta firma nimi Viibergi Tootmiseks.?
Tänapäeva nõuetele vastav tööstus valmis 2002. aasta lõpuks. ?Toiduseaduses sätestatud tervisekaitse- ja hügieeninõuded on ikka sellised, et teist korda sama teed küll enam ette ei võtaks,? tõdes Rikberg. ?Seetõttu oleme ilmselt ka ainsad, kes Eestis Euroopa Liidu nõuetele vastavat seenetoodete tunnustusvormi omavad.?
Eesti jõudmine Euroopa Liitu lõi Rikbergi sõnul üldse aia- ja metsasaadustega tegelevate firmade turu sassi. ?Euroliit muutis tugevasti turgu,? kirjeldas ta. ?Kui vanasti oli kukeseentega Soome tollist läbi saada paras peavalu, siis nüüd võib praktiliselt igaüks, kel soovi, sinna koorma seeni viia.?
Skandinaavia turu üleküllastumise tõttu hakkas Wiberg Food möödunud suvel kukeseeni Poola pakkuma.
?Enamik kukeseeni müüsimegi seekord Poola, kust nad edasi Austriasse, Saksamaale ning Prantsusmaale rändasid,? pajatas Rikberg. ?Ise Prantsusmaale müüa on raske. Nad võtavad kukeseeni neljas mõõdus. Poolakas võtab hooajal korraga sada naist tööle, kes igaüks tunnis kümme kilo seeni sordivad. Kus sellist tööväge Türil lühiajaliselt leida oleks??
Kesk-Eestis kontori ja tootmishoone pidamisel on Rikbergi kinnitusel omad plussid. ?Kuigi marja siit eriti ei tule ? suurem osa seentest tuleb Põlvamaalt, mari aga kogu Eestist ?, on Eesti keskel hea toimetada, nii on logistika kiire.?
Rikberg ei eita, et piiri taha müük tagab suurema kasumi kui Eesti turul püsimine, kuid ka risk on suurem. ?Kuigi kukeseent Eestist välja müüa on üsna kasulik, on see samas ääretult riskantne, seda enam, et neid koormaid ei võeta ka kindlustada. Pole ilmselt teist nii kõrge hinnaga nii kiiresti riknevat kaupa kui värske kukeseen.?
Kogemuse, et nende toodang ka Euroopas hästi läheb, sai Wiberg Food sel suvel Prantsusmaal marineeritud seeni ning naturaalseid moose pakkudes. ?Paarikümne firma seast sai meie proovi- ja müügilett esimesena tühjaks. See oli kasulik kogemus: keda siis veel usaldada kui mitte üle Euroopa tuntud prantsuse degusteerijaid ning gurmaane,? lausus Rikberg.
Autor: Kaarel Aluoja

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 30.11.24, 15:39
Tehisintellekt – oluline roll turvatööstuse tuleviku kujundamises
Turvasüsteemid toodavad igapäevaselt suurtes kogustes infot. Läbi tänapäevaste nutikate lahenduste saab neid andmeid üha kiiremini töödelda. Selle abil on võimalik näiteks läbi valve- ja läbipääsusüsteemide tuvastada inimeste käitumises anomaaliaid ja hinnata reaalajas võimalikke riske. See on vajalik ettevõtetele, kes pakuvad elutähtsaid teenuseid ja võivad on ärisaladuse või andmete lekkimise korral saada suurt kahju.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele