• OMX Baltic−0,06%269,85
  • OMX Riga0,03%867,91
  • OMX Tallinn−0,05%1 710,42
  • OMX Vilnius0,05%1 055,53
  • S&P 5000,82%6 084,19
  • DOW 30−0,22%44 148,56
  • Nasdaq 1,77%20 034,9
  • FTSE 1000,26%8 301,62
  • Nikkei 2250,01%39 372,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,76
  • OMX Baltic−0,06%269,85
  • OMX Riga0,03%867,91
  • OMX Tallinn−0,05%1 710,42
  • OMX Vilnius0,05%1 055,53
  • S&P 5000,82%6 084,19
  • DOW 30−0,22%44 148,56
  • Nasdaq 1,77%20 034,9
  • FTSE 1000,26%8 301,62
  • Nikkei 2250,01%39 372,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,76
  • 06.01.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

2005. aasta tõotab tulla väga kliendisõbralik

Interneti- ja telefonifirmad erinevad teistest tehnoloogiaga seotud aladel tegutsevatest firmadest see poolest, et nende teenuste ja kaupade hinnad aja jooksul langevad, mitte ei tõuse.
2004. aastal Äripäevas ilmunud artiklitest jäid mulle silma lood sellest, kuidas Starman ja Elion pidasid aasta alguses hinnasõda, alandades kordamööda hindu ja tõstes interneti püsiühenduste kiirust. Ka meenusid 2004. aasta alguses ilmunud Elioni reklaamid, kus ADSL-stardikomplekti hind oli 990 krooni. Praegu saab sama komplekti omanikuks 490 krooniga.
Aprillikuu lõpus kirjutasime kõnekaartide hinnasõjast. Samal päeval, kui Radiolinja tuli turule Zen-kõnekaardiga, alandas Tele2 oma kõneminutite hinda. Tele2 jagas suve jooksul tasuta võrgusiseseid kõnesid, EMT pakkus samasugust teenust lastele ? POPilt POPile sai tasuta helistada.
Uurides sidefirmade juhtide käest, millisena näevad nad vaimusilmas 2005. aastat, olid visioonid vägagi sarnased.
Tele2 Eesti juhatuse esimees Üllar Jaaksoo toonitas vestluse ajal korduvalt, et klient on kuningas. Firma on teinud märgatavaid kulutusi klienditeeninduse arendamiseks ? Tele2 klientidel on võimalik kasutada veebipõhist iseteeninduskeskust, mille kaudu saab isegi liitumislepingut sõlmida. Aasta esimesel poolel tehakse palju tööd äriklientide ja riigiasutuste kliendiks saamise nimel. Uute eraklientide püüdmiseks esialgu suuri samme plaanis astuda pole, küll aga peetakse oluliseks hoida ja väärtustada olemasolevaid kliente.
Eesti kliendid võidavad palju tänu konkurentsile ? meil tegutseb väikesel territooriumil kolm oma võrguga firmat ning lisanduvad ka virtuaaloperaatorid, kes aitavad teenuse hinda veel allapoole nihutada.
Radiolinja Eesti juhatuse esimees Sami Seppänen ei pea numbriliikumise võimalusega ning virtuaaloperaatorite turule tulekuga kaasnevat hindade langust hinnasõjaks, vaid pigem turu korrastumiseks, millega asjad loksuvad lihtsalt paika. Seppäneni sõnul tegutseb Eestis kaht tüüpi operaatoreid: EMT ja Radiolinja on kvaliteetoperaatorid, ülejäänud aga säästuoperaatorid. Radiolinja plaan on hoida oma teenuste hinnad alati EMT hindadest veidi madalamad. ?Säästuoperaatorite turul on palju tegijaid. Tänu uutele operaatoritele on turu käitumist raske ette ennustada,? kommenteeris Seppänen.
Eestis on uutel virtuaaloperaatoritel natukene raskem turule tulla võrreldes mõne teise riigiga, sest turul on juba suur valik ettemaksuga (pre-paid) kõnekaarte. Ka teeb uute firmade elu keerulisemaks olemasolevate lepinguliste pakettide (post-paid) suhteliselt lihtne hinnapoliitika ? kas siis sõltuvalt kellaajast konkreetne minutitasu, ükskõik kuhu helistatakse, või vastavalt sellele, kuhu helistatakse, ööpäev läbi sama hind.
EMT juhatuse esimees Valdo Kalm mainis kolme uut aastat iseloomustavat asja. Kindlasti langevad teenuste hinnad veelgi ? hinnalanguse katalüsaatoriks on uute operaatorite tulek ja numbriliikuvus.
Teiseks: turu konsolideerumine, st klient soovib mitut teenust saada ühest kohast. Nii nagu EMT ja Elion pakuvad ühe arvega paketis kahe firma teenuseid, võib sarnast tendentsi näha ka Radiolinja ja Unineti ühispakkumistes, heaks näiteks on WiFi + GPRS paketid.
Kolmas võtmesõna on klienditeenindus. Kui klient ei ole teenindusega rahul, siis on tal tänu aasta algusest tekkinud numbriliikuvusele väga lihtne minna koos oma numbriga parema teenindusega firmasse.
EMT avas juba novembri alguses Elioniga ühised klienditeeninduskeskused. Suurklientide jaoks on ühised kliendihaldurid olnud Elionis ja EMTs juba pikemat aega.
Jätkub kiire interneti püsiühenduste arvu kasv kodudes. Internetikasutajate hulka lisandub kümneid tuhandeid tavalisi peresid, kellel üldjuhul spetsiaalne arvutialane ettevalmistus puudub. Suureneb vajadus lihtsate lahenduste järele, mis kaitseksid arvuteid internetis levivate viiruste ja rünnete eest.
Fikstelefoniside ja mobiilside vaheline piir hägustub. Üha rohkem hinnatakse üht lihtsat lahendust ühelt teenusepakkujalt, mis sisaldaks erinevaid suhtlemisvõimalusi ja ka meelelahutust.
Telekommunikatsioonikulutused püsivad enam-vähem samal tasemel, aga sama raha eest saab rohkem.
Autor: Alar Pardla

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 09.12.24, 08:00
Wallester ühendab jõud MTÜ-ga Naerata Ometi, et toetada abivajavaid Eesti peresid
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele