Eile lõppes Erki Urva töö Estonian Airis. Äripäeva meelest sai Urvale saatuslikuks möödunud aastal pingestunud konkurents lennuturul. Urva vabastamine viitab, et Estonian Airi on hakanud turuosa kaotama.
?Enne kevadet ei muuda me kindlasti midagi,? ütles Urva detsembri alguses Äripäevale, rääkides Estonian Airi võimalustest lennuturul ellu jääda. Sündmused jõudsid aga Urvast ette: eilsest ei ole tema enam mees selle üle otsustama.
Enne eilset hinnati Erki Urvat Estonian Airi juhina väga kõrgelt. Reisijate arv suurenes kaks aastat järjest ligi 30 protsenti. Eilse Postimehe kinnitusel on Estonian Air ka üks SAS Grupi parimate tulemustega tütarfirmasid. 2004. aasta oodatust halvemad majandustulemused ehk kasumi kukkumine viisteist korda aga näitab, et kuskil tegi Urva juhitud meeskond möödunud aastal vea.
Urva toeks tuleb öelda, et talle ei sattunud kerged ajad: kogu maailma lennundust lõid 2001. aasta terrorirünnakud (Urva oli siis asepresident) ning kütuse hinna tõus. Ning kõige tipuks on Eesti taevas äkki läinud nii kitsaks nagu ei kunagi varem. Mullu kevadel alustas Frankfurdi liinil Lufthansa ning sügisel hakkas easyJet sõitma Berliini ja Londonisse ? viimane oli Urva juhitava ettevõtte üks edukamaid liine. Märtsist hakkab Hollandi lennufirma KLM iga päev Tallinnast Amsterdami lendama ja Stockholmi liinile tuleb Finnairi tütarettevõte Fly Nordic.
Ei saaks öelda, et Urva poleks teravnenud konkurentsi mõistnud: ta rõhutas kõikides intervjuudes, et olud on karmid ja Estonian Air peab ajaga kaasas käima, kui ta tahab ellu jääda. Küllap ta tegi, mis suutis: muutis hinnapoliitikat, avas uusi liine, viis sisse uue internetimüügisüsteemi, rääkis alati ja igal pool kokkuhoiust.
Võib-olla just agressiivne uute liinide avamine ja ambitsioonikad kasvuplaanid vähendasid järsult Estonian Airi kasumlikkust. Seetõttu võib ka öelda, et Urva ei teinud suuromaniku silmis piisavalt head tööd.
SAS on ambitsioonikas firma, mis oma kodulehe teatel kavatseb suurendada turuosa Põhja-Euroopa lennuturul ning arendada lennufirmasid, millel on ?suur potentsiaal saada valitud turuni??ides kasumlikeks turuliidriteks?. Urva, keda on peetud ka isepäiseks juhiks, ei suutnud ilmselt temale pandud ülesandeid enam täita. Estonian Airi nõukogu on teatanud, et on alustanud tööd uue juhatuse esimehe leidmiseks.
Ajutiselt võttis töö üle Borge Thornbech, kes pidas sama ametit ka 1996.?2000. aastal. See periood ei olnud Estonian Airile samuti rõõmustav. Firma maadles kahjumiga, sulges lennuliine ja kergitas piletite hinda.
Milline on Estonian Airi tulevik? Äripäev pakub oma nägemuse. Estonian Airi laienemisele tõmmatakse pidurid peale. Mõned vähem tulusad liinid pannakse kinni. Uus juht leitakse välismaalaste seast, SASi süsteemist. SAS suurendab ajapikku oma osalust Estonian Airis 100%ni (praegu on SAS Grupi käsutuses 49% aktsiatest, Eesti riigi käes 34% ja ASil Cresco 17%). Sarnane asi toimub lätlaste rahvuslikus lennufirmas airBaltic, millest SASile kuulub 47,2%.
Äripäev prognoosib, et need kaks süsteemi ühendatakse SASi eestvedamisel järk-järgult.
Autor: ÄP
Seotud lood
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?