Millise tarneklausli peaksime panema CMRile, kui kauba transpordi sadamasse maksame meie, kaasa arvatud laevaga vedu? Kas CFR oleks õige?
Kuna ettevõte maksab transpordi eest, on kasutada nii D-rühma (DDU, DEQ, DAF, DDP) kui ka C-rühma (CPT, CIP, CFR, CIF) tarneklauslid.
Erinevus seisneb selles, kes vastutab kauba kahjustumise eest transpordi ajal. D-rühma puhul on maksjaks ja vastutajaks müüja, C-rühma puhul maksjaks müüja, vastutajaks ostja, alates kauba üleandmisest esimesele vedajale, küsija puhul siis autole laadimise hetkest.
F-tähega klausleid kasutatakse vaid mereveol. Saan aru, et küsija tasub transpordi sihtriigi sadamani.
Hakkame valikute ringi koomale tõmbama. Kui küsija ei tee kaubale kindlustust, jääb CIP välja. CFRi ja DAFi ei kasutaks, kuna transport koosneb nii auto- kui ka mereveost. Jäävad CPT, DDU, DEQ, DES ja DAF.
DDU-klausel jätab impordi tolliformaalsused ostja kanda ja seda saab kasutada kõigi transpordivahendite puhul, DESi aga siis, kui multimodaalse veo lõpp tehakse laevaga.
Autor: Andri Piik
Seotud lood
Vanas Euroopas tavaline firmade ja muu vara põlvest põlve pärandamine on eestlaste jaoks uus teema. Meil siin on alles esimene põlvkond varavahetuseks ettevalmistusi tegemas.