• OMX Baltic−0,08%267,76
  • OMX Riga−1,21%867,41
  • OMX Tallinn−0,26%1 714,06
  • OMX Vilnius0,28%1 046,09
  • S&P 5000,61%6 086,49
  • DOW 300,69%45 014,04
  • Nasdaq 1,3%19 735,12
  • FTSE 100−0,28%8 335,81
  • Nikkei 2250,5%39 472,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,48
  • OMX Baltic−0,08%267,76
  • OMX Riga−1,21%867,41
  • OMX Tallinn−0,26%1 714,06
  • OMX Vilnius0,28%1 046,09
  • S&P 5000,61%6 086,49
  • DOW 300,69%45 014,04
  • Nasdaq 1,3%19 735,12
  • FTSE 100−0,28%8 335,81
  • Nikkei 2250,5%39 472,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,48
  • 09.02.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Taara kohustusliku kokkuostmisega jäävad jänni kioskid ja väikepoed

Väiksemad kaubandus­üksused, kioskid ja väikepoed, mis asuvad teiste toidukaupu müüvate ettevõtete läheduses, peavad leidma koostöökokkulepped kohtadega, kus saab pakendit normaalselt vastu võtta. Kuna pakendit vastuvõtval ettevõttel on tegemist käibekapitali väljavooluga, siis kindlasti ei ole neid kokkuleppeid kerge saavutada.
Firmad, kes korraldavad ka lähedal asuvate ettevõtete eest pakendite tagasiostmist, annavad esialgu rohkem raha välja, kui nad saavad pakendiraha jookide müügi korral sisse. Seega peab ettevõte, kes hakkab tegelema suuremas ulatuses pakendi kokkuostuga, olema hästi kapitaliseeritud.
Need väikesed ettevõtted ? kioskid ja väikepoed, mis asuvad väga eraldi (üksikutes kohtades, kus vahetus läheduses pole suuremaid jaekaubandusettevõtteid), peavad kindlasti optimeerima oma müüdavate jookide sortimenti ja arvestama säästetud pinna arvelt mingisuguse lisaruumiga tagasivõetava pakendi hoidmise jaoks.
Hoolimata sellest võib neil tekkida tarbijatega konflikte juhtudel, kui inimene on kogunud kokku suurema hulga selle ettevõte sortimendis olevat pakendit ja ta soovib selle korraga ära anda, ruumi aga ei ole. Peale selle peavad need müügikohad tahes või tahtmata rikkuma nn hügieeni tagamise head tava, kui mitte just rikkuma hügieeninõudeid.
Võiks pakkuda välja, et ärgu kioskid ja väikepoed jooke müügu! See on kindlasti tarbijate nõudluse eiramine ja tarbijateenuse halvendamine, mis ei saa küll olla tänapäevase ühiskonna eesmärk.
Natuke sarnane olukord on ka lähipoodidel, mis asuvad üksikult elamukvartalites või hõreasustusega piirkondades. Sageli lähipoe ümbruse asustus ei ole väga tihe, käive on äri pidamiseks piisav, samas lisakulusid eraldi taarapunkti tegemiseks ei ole võimalik teha. Käitlus­tasu ei kata kulutusi. Teiselt poolt ei võimaldagi ettevõtte kinnistud ehitada lisapinda, sest paljudel Eesti lähipoodidel ei ole praegu kindlasti oluliselt vabu ruume ega pindu, kus korraldada eraldi pakendi vastuvõttu ja ladustamist.
Ka peavad lähikauplused arvestama piisava käibe­kapitali olemasoluga, sest pakendit hakatakse kindlasti tooma ära pigem kodu lähedal hoolimata kohast, kust jook osteti.
See tendents on väga suur suvistes puhke- ja turismipiirkondades. Ka siin ei sobi soovitus piirata sortimenti. Lähipoed on erineva suurusega ja suur osa nendest on supermarketid ja discounter?id ning sortiment arvestab just tarbijate nõudlust.
Kui jaekaubandusettevõtted asuvad teineteisest n-ö mõistlikul kaugusel, on võimalik teha kõigi jaoks optimaalsele kaugusele pakendivastuvõtupunkt. Kuid ka siin võib olla keeruline saavutada koostöö kokkulepet ning sobilikus kohas ei pruugi olla ka hoonet või maad taarapunkti avamiseks. Selline ette­võtete paiknemise tihedus on tüüpiline näiteks kõikidele Eesttimaa väikelinnadele, paljudele alevitele, aga ka Tallinna ja Tartu elamukvartalitele.
Seega tuleb võtta pakendit vastavalt seadusele vastu kauplustes ja ristsaastuse jutt tuleb ära unustada.
Paljudes kioskites ja kauplustes tekivad ka tõsised probleemid arvete väljastamisega ostjale kauba müügi korral. Suure mälumahuga IT-kassasüsteem eristab käibemaksuga kauba, väiksema käibemaksuga kauba ja käibemaksuta kauba ning liidab arve ilusti kokku, lisades ka käibemaksu.
Paljudes väiksema mälumahuga kassades puudub võimalus varieerida nii paljusid valemeid ja müüja peab kaupa sisse lüües peale käibemaksuga kauba kokkuvõttele lisama pakendi, mida võib olla eri hinnaga ja siis lööma n-ö lõpliku kokkuvõtte. Eksimise ja segaduste võimalus on suur.
Probleemi lahendab mainitud IT-kassasüsteem, mis on paljudele väiksema käibega ettevõtetele ebaratsionaalne ning kallis. Kallid on niisuguste süsteemide juures ka hilisem hooldus ja tarvikud.
Olemasolevat süsteemi saab täiustada rohkemate kaupluste lisamisega pakendi vastuvõtuahelasse just nendes kohtades, kus taarapunkt asub ettevõttest ja tarbijast kaugel.
Probleemid kulude katmise ja hügieeni küsimustega jäävad, aga seda saab leevendada ?pandipakendi? ideaalse logistika korraldamisega ning mõistliku teenustasu maksmisega tootjate poolt.
Kui aga ei ole süsteemi ega õigusruumi, mis tagaks kaupmeeste vastutuse üleandmise eraldi tegutsevale nn taarafirmale, tuleb korraldada pakendi vastuvõtt jaekaubandusettevõtte poolt või jaekaubandusettevõttes.
Võiks prognoosida, et süsteemi toimimise käigus võivad tootjad ja kaupmehed ajapikku koos aru saada taas­kasutatava pakendi eelistest ning pakendi ühtsematest standarditest ? see vähendab kulutusi ja teeb pakendite tagasiostmise ning käitlemise lihtsamaks.
Autor: Olev Mäll

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.12.24, 08:00
Motiveerimise kunst: boonusmeetmed tagavad tööandjale rahuloleva töötaja
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele