• OMX Baltic−0,02%270,01
  • OMX Riga−0,15%867,64
  • OMX Tallinn−0,12%1 711,26
  • OMX Vilnius−0,24%1 055,03
  • S&P 500−0,3%6 034,91
  • DOW 30−0,35%44 247,83
  • Nasdaq −0,25%19 687,24
  • FTSE 100−0,86%8 280,36
  • Nikkei 225−0,32%39 240,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%108,54
  • OMX Baltic−0,02%270,01
  • OMX Riga−0,15%867,64
  • OMX Tallinn−0,12%1 711,26
  • OMX Vilnius−0,24%1 055,03
  • S&P 500−0,3%6 034,91
  • DOW 30−0,35%44 247,83
  • Nasdaq −0,25%19 687,24
  • FTSE 100−0,86%8 280,36
  • Nikkei 225−0,32%39 240,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%108,54
  • 14.02.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pakendi väljanägemine aitab tootjal tarbijaga suhelda

Iseäranis aktiivselt tegelevad oma toodete väljanägemise uuendamisega toiduainetetööstuse ettevõtted, kus konkurents erinevate tootjate sarnaste tootegruppide vahel kõige teravam.
?Pakend muutub tarbija jaoks järjest tähtsamaks kommunikatsioonivahendiks. Teatud oludes võib see olla ainus vahend tarbijaga kontakti saamiseks,? märgib ASi Paulig Baltic turundusdirektor Rainer Tammet. ?Tähtis on eristuda konkurentidest ja saavutada tarbija silmis see positsioon ja imago, mida taotletakse.?
Tallinna Piimatööstuse toote­arendusjuht Kristi Pärn ütleb, et toodete välimuse värskendamine kuulub ettevõtte igapäevaste tööde hulka. ?Põhipiimatoodete pakendeid ei muudeta just tihti, kõige rohkem puudutab kujunduse muudatus jogurteid, kohupiimadesserte ja pudingeid,? selgitab Pärn. ?Toome uute toodetega turule ka uudseid pakendeid, et erineda ja olla tarbijale vastuvõetavad.?
Osaühingu Preemia lemmikloomatoitude pakendid kujundanud disainer Irina Tammis ütleb, et Preemia kasutab tema kujundatud pakendit aastast 2002. ?Seni pole olnud vajadust kujundust uuendada, sest firma tegeleb esialgu toote teadvustamisega,? märgib Tammis.
Kristi Pärna sõnul peab klient heaks pakendiks sellist, mis on võimalikult mugav ja säästab keskkonda. ?Näiteks on olemas söödavad lusikad, valmistatud küpsisest, kuid see on juba lisaväärtus,? sõnab Pärn.
Meira Eesti OÜ müügijuht Jaanus Vernik märgib, et Meira uuendab näiteks oma kohvipakkide väljanägemist vähemalt iga kolme aasta järel, kuid alati eelneb sellele põhjalik uurimistöö, kas toodete värskendamine ikka vastab tarbija harjumuste muutustele. ?Eks selleks sunnib meid tihe konkurents nii Soome kui ka Eesti turul ning vajadus ajaga sammu pidada,? põhjendab Vernik pakendite perioodilist uuenduskuuri.
Jaanus Vernik ei julge nimetada numbrit, kui suured kulutused uue pakendi väljatöötamisega kaasas käivad, öeldes, et seda teatakse vaid emafirma peakontoris. ?Igatahes on need suured,? märgib Vernik.
Rainer Tammeti sõnul ulatuvad Pauligi kulutused ühe või teise uut liiki või uue kujundusega pakendi väljatöötamiseks mõnest tuhandest mõne miljoni kroonini. ?Kulutused on väga erinevad, sest teatud pakendi tüübi muutmisel hõlmab see ka näiteks uutesse seadmetesse investeerimist,? selgitab ta.
Läinud nädalal Eestis uudses õllepudelis Saku Originaali müüki lasknud Saku Õlle­tehas ja samuti Baltic Beverages Holdingu gruppi kuuluvad Läti ning Leedu tehased kulutasid vastse pakendi tootmisse võtmiseks Saku Õlletehase juhatuse esimehe Jaak Uusi sõnul miljon eurot.
Pakendi uuendamine on tõsine investeering, mille edukuse tagab vaid põhjalik eeltöö. Kindlasti ei maksa seda ette võtta pelgalt põhjusel, et vana pakend tundub justkui väsinud olevat. Tammet toonitab, et enne pakendi uuendamiskuuri peab läbi mõtlema eesmärgid, miks on seda üldse vaja teha ja arvestama projekti tasuvusega. Tähelepanuta ei maksa jätta ka pakendile esitatavaid toiduohutuse ja seadusandlusega seotud nõudmisi.
Uue pudeli kvaliteeditestidega alustas Saku Õlletehas ligi aasta eest ning praeguseks on läbi viidud uuringud ning katsed, et kindlustada uue pakendi kvaliteet, märgib Saku Õlletehase kommunikatsioonijuht Kristina Seimann.
Uude liitrisesse ja senisest tugevamast pruunist plastikust pudelisse hakkatakse villima Saku Originaali.
?Tootmisprotsesside juurutamisel tegid Saku õlletehnoloogid koostööd Carlsbergi õllemeistritega,? kirjeldab Sei­mann uue pudeli kasutuselevõtule eelnenud toiminguid. Vähetähtsad ei olnud selles ka tarbijauuringud. Nii jõuti enne uue pudeli kasutuselevõtmist veendumusele, et õllesõprade seas üha kasvab nõudlus poolest liitrist suurema, senisest mugavama ja keskkonnasõbralikuma pakendi järele.
?Laboratoorsed testid on näidanud, et uues pudelis säilitab õlu oma maitseomadused kuni kümme korda paremini kui tavaplastikus ehk PET-pudelis,? lisab Saku Õlletehase õlletehnoloog Tarmo Tappo.
Uut õllepudelit hakatakse kokku ostma samadel tingimustel juba käibel olevate PET-pudelitega. Põhjamaades kasutatavat veelgi tugevamast plastmaterjalist PEN-pudelit, mis võimaldaks seda ka uuesti taarana taaskasutada, esialgu Saku Õlletehasel plaanis kasutusele võtta ei ole, sest ka PEN-pudeli puhul tähendaks selle tootmisse juurutamine märkimisväärset investeeringut, mille otstarbekuses pole veel veendutud.
Seoses pakendi muudatustega teeme sageli ka rotatsiooni mingis tooterühmas. Peamine pakendimuudatuse põhjus on eelkõige ikkagi ühe konkreetse tooterühma kaasajastamine.
Lisaks juba mainitule peab uue pakendi väljatöötamise eel kindlasti arvestama tootedisaini sobivust vastava brändi identiteediga.
Loomulikult lisanduvad pakendite uuenduskuurile ka toote­disaini väljatöötamise ja pakendi trükkiandmise ettevalmistamise kulud.
Kõige suuremad kulutused kaasnevad juhul, kui uuenduskuur ei piirdu pakendi vahetusega, vaid on vajalik hankida ka uus pakkemasin või -liin. Tarbija jaoks ei tähenda uus pakend alati toote hinnatõusu.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 09.12.24, 08:00
Wallester ühendab jõud MTÜ-ga Naerata Ometi, et toetada abivajavaid Eesti peresid
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele