There is no gain without pain (pole tulemust ilma vaevata), ütles Baltika nõukogu esimees Miles Burger aasta tagasi ettevõtte hiigelkahjumi kohta. Burgeri sõnul oli kõige hullem seljataga ja algas tulu teenimise ajajärk. Ja Baltika juht Meelis Milder lubas edaspidi anda majandustulemusi, mitte enam lubadusi.
Rõivatootja tippjuhtide tookordsed sõnad läksid täkkesse: Baltika rabeles aastaga sügavast miinusest plussi. Hüpe oli seejuures kõrge ? 2003. aasta kahjum ulatus 63 miljoni kroonini, eelmisel aastal tuli juba 16,7 miljonit puhaskasumit, käive kasvas aastaga ligi viiendiku.
Toimetus suhtus Baltika juhtide ütlustesse skeptiliselt, sest sama juttu olid nad korranud kaks aastat järjest, uue kaubamärgi Montoni kavandamisest saadik. Soovitasime oma aastataguses juhtkirjas (01.03.2004) Baltikal jääda ülikondade juurde. Pidasime ka Baltika kavatsust turustada oma rõivaid oma firmakaupluste ketis ambitsioonikaks plaaniks ja leidsime, et ettevõte peaks kaupluste arvu vähendama.
Baltika võttis suuri riske ja juhid andsid suuresõnalisi lubadusi, mis tegi meid ettevaatlikuks. Montoni bränd pidi kohe esimesel aastal Baltika kasumit ja käivet mitmekordistama. Tegelikult teeniti kolm korda suurem kahjum kui läks maksma Montoni kaubamärk.
Praegu on Baltikal kokku 78 kauplust, sh Venemaal, Lätis, Leedus, Poolas ja Ukrainas. Enam kui kaks kolmandikku müügitulust tuli väljastpoolt Eestit, mis on väga hea näitaja.
Rõivatootja vedasid raskustest välja ?vanad? brändid ? Baltman, Everman, Christine Collection. Montoni osa müügis on pärast turule toomist pidevalt vähenenud, kuid uus kaubamärk on siiski tööle saadud. Rõivatööstuses valitseb tugev konkurents ning uue brändi sissetöötamine võttis kauem aega, kui Milder ootas.
Samas on Baltika aastaga kasumisse jõudmine tugevat konkurentsi silmas pidades eriti märkimisväärne saavutus. Baltika pikaajaliste omanike investeeringud ei ole end veel ära tasunud, kuid trend on muutunud ja see on hea sõnum.
Muutust paremusele toetavad selle aasta alguse müügitulemused: jaanuaris müüs Baltika kaupa rohkem kui veerandi võrra enam kui mullu samal ajal. Veebruar tõotab tulla sama hea müügikuu. Ja Leedu on muutunud Baltikale sama oluliseks turuks kui Eesti.
Baltika laiendab tegevust peamiselt Venemaal, Ukrainas ja mujal Ida-Euroopas. See võimaldab kiireid kasve, kuid teisalt on tegemist ka riskantsete turgudega. Samas on Baltika leidnud Venemaal seal paremini tuntud koostööpartneri ? Ikea, mis võib kahandada meie rõivatootja riske.
Mõnes mõttes Baltikal vedas: langev dollar toetas seekord riskide võtmist, muutis ettevõtjale toorme odavamaks. 2003. aastal ?aitas? dollar aga kahjumit kasvatada.
Baltika juhid on suutnud aastaga n-ö tulekahju kustutada. Head tulemused tõstsid ka Baltika aktsia hinda börsil ligi kümnendiku. Kuid aktsionäride usalduse taastamine võtab kauem aega kui aasta. Selleks peab ettevõte kasum muutuma stabiilseks. Praegu on tekkinud lootus, et seni pigem Baltika juhtide eraprojektist võib saada kõigi aktsionäride ettevõte ja nende investeeringud tasuvad end viimaks siiski ära.
Autor: ÄP
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.