• OMX Baltic−0,09%267,4
  • OMX Riga−0,56%870,87
  • OMX Tallinn−0,37%1 712,22
  • OMX Vilnius0,45%1 044,3
  • S&P 5000,05%6 049,88
  • DOW 30−0,17%44 705,53
  • Nasdaq 0,4%19 480,91
  • FTSE 100−0,23%8 339,92
  • Nikkei 2250,07%39 276,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%109,66
  • OMX Baltic−0,09%267,4
  • OMX Riga−0,56%870,87
  • OMX Tallinn−0,37%1 712,22
  • OMX Vilnius0,45%1 044,3
  • S&P 5000,05%6 049,88
  • DOW 30−0,17%44 705,53
  • Nasdaq 0,4%19 480,91
  • FTSE 100−0,23%8 339,92
  • Nikkei 2250,07%39 276,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%109,66
  • 22.03.05, 13:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti valitsussektori finantspositsioon jätkuvalt tugev

Eesti valitsussektori eelarveülejääk oli 2004. aastal 1,8% sisemajanduse koguproduktist (SKP-st), mis oli tugevuselt kolmas näitaja Euroopas.
Suurem ülejääk oli Taanis (2,8% SKP-st) ja Soomes (2,1%).
Euroopa Liidu statistikakeskus Eurostat avaldas eelmise nädala lõpus üleliigse eelarvedefitsiidi protseduuri raames esialgsed andmed Euroopa Liidu liikmesriikide 2004. aasta valitsussektori eelarvedefitsiidi ja võla kohta. Valitsussektori defitsiit ja võlg on kaks viiest Maastrichti kriteeriumist, mille järgi hinnatakse liikmesriigi sobivust euro kasutuselevõtuks.
Suurima eelarvedefitsiidiga riik oli Kreeka (-6,1% SKP-st). Lisaks Kreekale ei täitnud defitsiidi osas Maastrichti kriteeriumit Malta (-5,2%), Poola (-4,8), Ungari (-4,5%), Küpros (-4,2%), Saksamaa (-3,7%), Prantsusmaa (-3,7%), Slovakkia (-3,3%) ja Ühendkuningriigid (-3,2%).
Eesti valitsussektori võlg oli eelmisel aastal kõige madalam ehk 4,9% SKP-st. Suhteliselt madal võlakoormus oli veel ka Luksemburgis (7,5%), Lätis (14,4%) ja Leedus (19,7%). Suurima võlakoormusega riigid olid Kreeka (110,5%), Itaalia (105,8%) ja Belgia (95,6%). Ka Malta (75,0%), Küpros (71,9%), Saksamaa (66,0%), Prantsusmaa (65,6%) Austria (65,2%) ja Portugal (61,9%) ei täitnud võlakoormuse osas Maastrichti nõuet.
Euroopa Liidu asutamislepingu artikkel 104 nõuab, et liikmesriigid väldiksid eelarvetes üleliigset defitsiiti. Nimetatud artikli kohaselt toimub üleliigse eelarvedefitsiidi menetlus, mille eesmärk on identifitseerida ülemäärase defitsiidi olemasolu ja reageerida sellele, lisaks rakendada vajadusel sanktsioone.
Eesti on viimastel aastatel suutnud täita Euroopa Liidu nõudeid eelarvedefitsiidile ja võlale. Pikaajalise majanduspoliitilise jätkusuutlikkuse huvides vananeva ja väheneva rahvastiku taustal on äärmiselt oluline tasakaalustatud või ülejäägiga eelarvepositsioonist ka edaspidi kinni hoida. Seni on Eestit Euroopa Liidus esile tõstetud kui jätkusuutliku ja tugeva finantspositsiooniga riiki.
Maastrichti kriteeriumide kohaselt ei tohi eelarvedefitsiit ühelgi aastal ületada 3% SKP-st ja võlg peab jääma alla 60% SKP-st. Ülejäänud Maastrichti kriteeriumid on sätestatud valuuta vahetuskursile, valitsuse võlakirjade intressimäärale ning inflatsioonile. Eesti kavatseb euro kasutuselevõtuks olla tehniliselt valmis 2006. aasta keskpaigaks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 30.11.24, 15:39
Tehisintellekt – oluline roll turvatööstuse tuleviku kujundamises
Turvasüsteemid toodavad igapäevaselt suurtes kogustes infot. Läbi tänapäevaste nutikate lahenduste saab neid andmeid üha kiiremini töödelda. Selle abil on võimalik näiteks läbi valve- ja läbipääsusüsteemide tuvastada inimeste käitumises anomaaliaid ja hinnata reaalajas võimalikke riske. See on vajalik ettevõtetele, kes pakuvad elutähtsaid teenuseid ja võivad on ärisaladuse või andmete lekkimise korral saada suurt kahju.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele