Eriti tegus periood oli BMW X5 jahtivatele autovarastele 20., 21. ja 22. veebruar, mil iga päev suudeti pihta panna üks selline maastur. 1. märtsil läks kolmas ja 11. märtsil viies. 4. märtsil suudeti ära viia ka üks BMW 645 luksuskupee, mille turuhind on hinnanguliselt miljon krooni. Õnneks on politsei viiest BMW X5st kolm kätte saanud. 20. veebruaril varastatud auto saadi kätte ülejärgmisel päeval, 11. märtsil varastatud auto tabati päev hiljem.
Kas tegemist on näiteks Venemaalt saadud tellimustööga, ei oska politsei öelda, kuid ilmselt ei jää need autod Eestisse.
?Seda juba kas või seetõttu, et omanikele neid tagasi osta ei pakuta. Ehk vaid siis, kui auto on ära aetud võtmega ja kasko seda kahju ei korva,? nentis Põhja prefektuuri varavastaste kuritegude talituse ülemkomissar Elmo Tischler.
Kuhu siis kallid luksusautod ikkagi kaovad? ?Eesti-Läti piiril peeti mõni nädal tagasi kinni Tallinnast varastatud BMW X5 koos nn tankistist ülevedajaga. Ühe juhtumi pinnalt on muidugi raske teha suuremaid üldistusi, kuid välistada väljapoolt tulnud tellimust ei saa,? nentis Tischler.
Uuemate BMW sõiduautode varguste suur hulk pole Tischleri sõnul iseenesest väga eriline nähtus. ?Kui vaadata tänavapilti, siis taolisi autosid on suhteliselt palju ja seega ka võimalus kuriteo ohvriks sattuda suur. Varastatakse neid autosid, mis on teatud ringkondades atraktiivsed ja mille varastamine on piisavalt lihtne. Uusi autosid varastatakse vastavalt sellele, kuidas on lihtsam ja tehniliselt võimalik. Uute BMWde puhul kasutatakse selleks spetsiaalset elektroonilist vahendit,? selgitas Tischler.
Tischleri hinnangul võib ka ju mõelda nii, et ühiskonnale on palju ohtlikum ja kurvem see, kui varastatakse ära näiteks viis Ford Sierrat kui viis BMW X5. ?Sierra omanikel vaevalt et raha on, et kohe uut osta, ja ka kaskokindlustust neil kindlasti ei olnud.?
Seepärast on ka kindlustusseltsid võtnud uuemate autode kindlustamise varguse vastu suurema tähelepanu alla. ?Nõuame teatud autodele lisaimmobilaiseri paigaldamist, kui soovitakse kindlustada varguseriski. Sealhulgas on ka osa BMW mudeleid,? rääkis If Eesti Kindlustuse kindlustusdirektor Mihkel Uibopuu.
Reeglina on kõigis vabatahtliku sõidukikindlustuse lepingute tingimustes säte, mis kohustab kindlustusvõtjat hoolsalt hoidma sõiduki võtmeid, alarmseadmete/immobilisaatorite distantsjuhtimispulte ja sõiduki registreerimisdokumente. Kindlustuspraktikas on ette tulnud juhtumeid, kus sõiduki varastamisel kasutati hooletult hoitud originaalvõtmeid. Sellisel puhul on kindlustusseltsil õigus hüvitist vähendada või selle maksmisest keelduda. Tavaliselt kasutab selts niisugustel puhkudel ikka seda viimast varianti. Sõiduki röövimise puhul mõistagi see säte ei kehti.
Kui sõiduk kindlustatakse varguseriski vastu, on eelduseks kindlustusseltsi poolt aktsepteeritud ärandamisvastaste seadmete olemasolu. Eestis liigub palju mõne aasta vanuseid sõiduautosid, millel on ainult üks võtmekomplekt. Kui see fakt avaldusse ja/või poliisile märkimata jätta ning sõiduk varastatakse, võib juhtuda, et selts nõuab kõigi võtmekomplektide esitamist. Tavaliselt on neid sõiduautodel kaks.
Seotud lood
Turvasüsteemid toodavad igapäevaselt suurtes kogustes infot. Läbi tänapäevaste nutikate lahenduste saab neid andmeid üha kiiremini töödelda. Selle abil on võimalik näiteks läbi
valve- ja läbipääsusüsteemide tuvastada inimeste käitumises anomaaliaid ja hinnata reaalajas võimalikke riske. See on vajalik ettevõtetele, kes pakuvad elutähtsaid teenuseid ja võivad on ärisaladuse või andmete lekkimise korral saada suurt kahju.