USA president George W. Bush on andnud korralduse riigi strateegiliste kütusevarude käikulaskmiseks, Poola plaanib 15. septembrist kütuseaktsiisi alandamist, Ungari, mis vajab eelarve iga veeringut defitsiidi kärpimiseks, et euroga ühinemise tingimusi täita, ei saa aga endale maksude alandamist lubada.
?Ma ei saa eitada, et osa kütuse hinnast on valitsuse eelarvetulu,? ütles eile Ungari peaminister Ferenc Gyurcsany. ?Sellel hinnatasemel ei või me veel sekkuda. Kui me seda teeksime, annaksime käest tulu, mida meil on vaja mitmesse kohta. Vajame eelarvetulu nagu leiba, kuna tahame alandada makse, defitsiiti ja tõsta pensione,? ütles ta.
Bensiini hind kerkis Budapestis sel nädalal 291 forintile liiter (18,6 krooni) augusti alguse 274 forintiga võrreldes. Maksud on 103,5 forintit liitrilt, vahendas Bloomberg.
Lätis kerkis autokütuse hind sel nädalal esmakordselt üle 70 santiimi (15,7 krooni) piiri, kui suurim kütuse jaemüüja Statoil esmaspäeval hindu tõstis. Läti peaminister Aigars Kalvitis kutsus rahvast energia kokkuhoiule, Läti majandusministeerium kavandab aga pöördumist Euroopa Komisjoni poole, et taotleda võimalust odavama autokütuse importimiseks Venemaalt ja Valgevenest. See vajaks ELis autokütusele kehtivate kvaliteedinormide ajutist leevendamist.
Soomes, kus 98oktaanilise bensiini hind kerkis sel nädalal esmakordselt üle 1,5 euro (23,4 krooni) piiri, andis valitsuse majanduspoliitika komisjon eile rohelise tee riigi strateegilise kütusevaru käikulaskmiseks.
Rahvusvahelise Energiaagentuuri otsuses tuua orkaani Katrina põhjustatud defitsiidi korvamiseks reservist turule 2 miljonit barrelit kütust päevas on Soome osa 0,5% ehk ligikaudu 40 000 tonni. See oleks esimene kord, kui Soome riik oma kütusevarud müüki laseb, firmade varusid plaan ei puuduta.
Kütuse hinnas sisalduvate maksude alandamise ettepanekud lükkas aga Soome peaminister Matti Vanhanen otsustavalt tagasi, ehkki üksi käibemaksust teeniks valitsus praeguse hinnataseme püsides üle nelja miljardi Eesti krooni lisatulu, kirjutas eilne Kauppalehti. ?Olukord normaliseerub alles siis, kui nõudlus ja pakkumine on uuesti tasakaalus,? ütles Vanhanen.
Vanhaneni sõnul ei võimalda kütuseaktsiisi alandada seegi, et ELi tasandil on kokku lepitud, et ükski riik ei hakka omapäi aktsiisi alandama.
Kütusereservi kasutamine ei pruugi siiski kiiret leevendust tuua, ütles eile Soome Õli- ja Gaasitööstuse Keskliidu juht Jarmo Nupponen. Bensiini hinna langust pidurdab see, et USA rafineerimistehaste uuesti töökorda saamine võib võtta mitu nädalat. Samal ajal hoiab maailmamajanduse kasvutempo nõudlust jätkuvalt kõrgel.
?Mingi väike hinnalangus võib ju tulla,? ütles Soome Shelli juht Georg Tallberg. ?Vähemalt mingi psühholoogiline mõju peaks sellel sammul olema.?
Prantsuse peaminister Dominique de Villepin on aga moodustanud komisjoni, mis peab välja selgitama, kas valitsus ei peaks mitte osa kütusemaksudest laekunud tulust tarbijatele tagasi maksma. Kui laekumised kütusemaksudest ja käibemaksust ületavad aasta lõpul eelarvesse kavandatud laekumised, makstakse need prantslastele tagasi.
Hetkel kuum
Investorite seas on FedEx ja Foxconn
Hinnatõus kütuseturul ei ole mööduv nähtus, hinnad jäävadki kõrgeks, ütles eile Euroopa Komisjoni energiavolinik Andris Piebalgs.
?Nõudlus on suur ja pakkumine suudab vaevalt sammu pidada,? ütles Piebalgs eilsel pressikonverentsil Strasbourgis, kus tutvustas komisjonis arutatud meetmeid olukorraga kohanemiseks. Põhirõhk tuleb energia säästlikumale tarbimisele ning panustamisele alternatiivsetele energiaallikatele, mille konkurentsivõime on nafta kõrge hinnataseme juures oluliselt paranenud. Samuti tahab komisjon parandada naftaturu läbipaistvust, et piirata spekulatiivset hinnalisa kütuse hinna kujunemisel.
Piebalgsi sõnul on oluline, et suureneksid investeeringud eelkõige rafineerimisvõimsustesse, ehkki mingeid erilisi motivaatoreid komisjon omalt poolt ei plaani. ?Selleks on naftafirmade kasumid praegu piisavalt suured,? ütles Piebalgs. Samuti näeb ta Euroopas jätkuvalt tulevikku tuumaenergeetikal, ehkki iga riik on vaba otsustama, kas seda energialiiki kasutada või mitte.