Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kütus, kütus, kütus!
Lätis kerkisid septembris teenuste ja kaupade hinnad võrreldes augustiga 1,5 protsenti, mis on lõunanaabrite statistikaameti teatel rohkem kui kaheksa ja poole aasta kõrgeim inflatsioon. Aastane inflatsioon oli Lätis 7,2 protsenti.
Eestis kallinesid hinnad septembris 4,9 protsenti, jäädes küll alla viieprotsendilisele inflatsioonile märtsis, kuid transporditeenuste hinnad kerkisid üle 16 protsendi.
Ehkki hundi tulekust, ehk kütusehindade mõjust majanduskeskkonnale, on räägitud juba ammu, näib, et nüüd hakkab mõju viimaks tegelikuks saama. Sellest, et kütuste hinna tõusust põhjustatud inflatsioon võib lükata edasi euro kasutuselevõtu, on kirjutatud ja räägitud juba päris palju.
Eilne Äripäev kirjutas aga veel ühest nafta hinna tõusu tagajärjest, mis eraisikutele ei meeldi, aga majanduse ülekuumenemist kartvatele analüütikutele annab põhjuse hingata mõnevõrra kergendatult.
Nimelt on kütuste hinnad kergitanud inflatsiooni kogu maailmas, sealhulgas ka Euroopas, mistõttu on oodata, et Euroopa Keskpank tõstab peagi baasintressi. Kommertspankade baasintressiks kujunenud kuue kuu Euribor on juba baasintressi tõusu ootuses mõnevõrra kerkinud. Edaspidiseks on oodata intressitõusu jätkumist. Intresside tõus tähendab aga seda, et laenuvõtjatel jääb kellele vähem, kellele rohkem raha muudeks kulutusteks. See aga tähendab, et inflatsioon peaks varsti mõnevõrra aeglustuma hakkama. Edaspidine sõltub paljuski sellest, mida teeb nafta hind edasi. Kui see jätkab eelmiste aastate tempos, võib see hakata mõjuma nii inflatsioonile kui ka edasisele majanduskasvule. Kui aga nafta hind jääb enam-vähem praegusele tasemele, annab see majanduskasvule uue tõuke.
Tänane Äripäev kirjutab briti rõivaketi Marks & Spencer peatses tulekust Eestisse. See näitab, et oleme investeerimispaigana endiselt atraktiivne ning investeeringutega on tulemas siia üha kaugemad ja kuulsamad kaubamärgid.