Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raskustes USA autotööstus kõigub pankroti veerel
Esmajärjekorras on nurka surutud allhankijad. Eelmise nädala lõpus andis kohtule pankrotiavalduse (?Chapter 11? alusel) autoosade valmistaja Delphi, kelle suurim klient on General Motors (GM). Esmaspäeval kukkus Delphi aktsia uudise peale 70%, 0,33 USA dollarini.
Praegu läheb keskmine Delphi ametiühingu liige firmale tunnis maksma 65 dollarit. Et firma oleks konkurentsivõimeline, peaks palga ja hüvede maksumus olema töötaja kohta 20 dollarit tunnis.
Püüdes veel viimast päästa, palus Delphi 6 miljardi dollari ulatuses abi GMilt. Seda aga ei tulnud. ?Kuidas saavad aktsionärid loota GMi abile, kui too ei suuda isegi oma jamadest välja tulla,? ütles Bloombergile Michigani Ülikooli professor Eugene Jennings. Delphi pankrot tähendab tema sõnul, et GMi juhtkonnal on üks lisamure ja nad saavad veel vähem igapäevatööle keskenduda.
?GM peab samuti esitama pankrotiavalduse, kui nad ei suuda ametiühingutelt välja kaubelda järeleandmisi töötajate hüvede osas,? ütles pankrotistunud Delphi juht Steve Miller.
Delphi oli kuni 1999. aastani GMi allüksus. Tegemist on suurima autotööstuse pankrotiga USA ajaloos ning suuruselt 13. pankrotiga üldse.
?Ametiühinguid ei saa enam küsida 40 ja enam dollarit töötunni eest,? lausus Egan-Jones Ratingi juht Sean Egan Bloombergile.
Delphi pankroti foonil on GMi pankrottimineku tõenäosus suurenenud 10 protsendilt 30 protsendile, ütles Banc of America Securitiese analüütik Ron Tadross. Analüütik andis autotootja aktsiale ?müü?-soovituse, varem oli soovitus ?neutraalne?. Soovituse alandamise peale langes GMi aktsia hind 10%.
Alates 2000. aastast on GM koondanud 80 000 töötajat, sealhulgas 39 000 töölist Põhja-Ameerikas. Ka aktsionärid on toimuvale kriitilise hinnangu andnud ? firma turuväärtus on viimase 6 aastaga langenud enam kui kahe kolmandiku võrra, 16 miljardi dollarini.
Oodatakse, et GM vähendab oma kvartaalset 0,5dollarilist dividendimakset. Praegu on GMi 7protsendiline dividenditootlus suurimaid Dow Jones?i indeksis.
Kui eelmisel aastal teenis autotootja 2,8 miljardit dollarit kasumit, siis sel aastal oodatakse talt 1,3 miljardit dollarit kahjumit.
USA pankrotiseadustiku paragrahv 11 (Chapter 11) annab ettevõttele võimaluse kuulutada välja pankrot, kuid samal ajal taotleda kohtult kaitset võlausaldajate vastu. Firmal on sel juhul võimalik tegevust jätkata, tegeldes samal ajal vastavalt plaanile kohustuste restruktureerimisega. Tavaliselt kasutavad seda võimalust firmad, mis vajavad võlgadega tegelemiseks rohkem aega.
Autor: Lauri Matsulevits