11. oktoober 2005 kell 22:00

Suurfirmad paigutavad raha tervisesporti

Omanimelised jooksud on pea kõikidel pankadel, näiteks Hansapangal ja Nordeal on omanimelised tervisejooksud, SEB Ühispangal aga Ühispanga Kevadjooks ja ka Sügisjooks.

Lisaks jooksudele on pankadel omanimelised spordisarjad. Näiteks Hansapangal on seiklusspordisari ?Hansapank Xdream?, Hansapanga ja ETV suusasari noortele, Hansapanga Tallinna suusamaraton ning Tallinna rattamaraton.

Elion on nimisponsor kolmel spordialal ? rattaspordis on omanimeline üritus Elion Estonia Cup, võrkpallis sari Elioni Rahvaliiga ning kergejõustikus Elioni TV 10 olümpiastarti, loetles Elioni meediasuhete juht Ain Parmas.

Turvafirma Falck Eesti avalike suhete direktori Andres Lemberi sõnul on ettevõte küll sponsor suurtel rahvaüritustel, kuid nimisponsori staatust ei oma. ?Oleme sponsor oma põhitegevuse kaudu. Näiteks Tallinna Sügisjooksul olime abiks liikluskorralduses, seega otseselt eelarvest meil selleks raha ei kulunud,? selgitas Lember. Vastutasuks sai Falck oma töötajatele osavõtusoodustused. ?Jooksust võttis osa üle 330 töötaja ja me võitsime kõige suurema osavõtuga ka seekord rändkarika, mis vist ainult ühel korral on läinud Hansapangale,? lisas Lember.

Ka tervisejookse korraldava Stamina Spordiklubi juhatuse esimees Urmo Raiendi on Äripäevale kinnitanud, et ettevõtted toetavad spordiüritusi soovist pakkuda oma töötajatele sportimise võimalusi. Teiseks põhjuseks on mainekujundus.

Tavaliselt korraldavad sponsor­ettevõtete nime all sarju ning üritusi selleks loodud spordiklubid või professionaalsed organisatsioonid. Ettevõtte poolt tuleb raha ning koostöö orgkomitees ning turunduses.

SEB Ühispanga marketingidivisjoni juht Karl Multeri sõnul on rahvaspordiüritused olnud panga prioriteet mitmeid aastaid. Lisaks jooksusarjadele oleme kümme aastat toetanud Tartu maratoni neliküritustesarja ja laste 10 olümpiastardi üritust.

Turundusteenuseid aktiivselt tarbivate ettevõtete seas sel sügisel Turu-uuringute ASi läbi viidud uuringutest selgub, et 32 protsenti ettevõtetest kasutab meediavälistes turundusvõtetest sponsorlust või heategevust, neist seitsmel protsendil on sponsorlus peamine meediaväline turundusvõte, 25% ettevõtetest aga üks osa meediaväliste turundusvõtete segust.

Pooled uuringus osalenud ettevõtted kinnitavad, et tuleval aastal jääb sponsorluse kasutamine samale tasemele, kuid 15% ettevõtetest prognoosib sponsorlustegevuse vähenemist. Vaid kaheksa protsenti vastanutest kinnitab, et sponsorluse kasutamine tuleval aastal kasvab.

Kui sponsoreerijale pakkuda toetuse eest vastu samas summas reklaami, siis ei maksustata sponsoreeritavat summat tulumaksuga.

Sponsorluseks loetakse üldiselt olukordasid, kus toetatakse kultuuritegelasi, sportlasi, spordi- või kultuuriklubi või -sündmust vms. Teatud juhtudel kaasneb sellega sponsoreeritavale kohustus kanda või demonstreerida sponsoreerija logo või avaldada muul viisil reklaame.

Sponsoreerimise maksustamise otsustamisel tuleb vaadata esmalt, keda toetatakse. Kui toetatavaks on usuliste ühenduste registrisse kantud ühing, haiglat pidav isik, riigi või kohaliku omavalitsuse teadus-, kultuuri-, haridus-, spordi-, korrakaitse- või sotsiaalhoolekandeasutus, kaitseala valitseja või rahandusministri poolt kinnitatud tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute ja sihtasutuste nimekirjas olev ühing, siis on võimalik maksuvabalt annetada aastas summa, mis vastab kuni 3 protsendile annetaja palgafondist või 10% annetaja viimase majandusaasta kasumist.

Ületavale osale kohaldatakse üldreeglit. Üldreegli kohaselt kuuluvad kingitused ja annetused tulumaksustamisele. Kui toetuse saaja kohustub omalt poolt tegema annetajale reklaami, siis ei maksustata tulumaksuga reklaami väärtusele vastavat annetuse osa.

Autor: Tiina Kilkson

Hetkel kuum