Rivo Sarapik • 25. oktoober 2005 kell 22:00

Veokitootjad esitlevad sügisel kolme uut raskeveokit

Ehkki tootjad on veokitel erinevad, ühendab uusi mudeleid näiteks turvavarustus. Veokitele koondatakse nüüd juba aastaid sõiduautodel kasutatud ABS ja muud abivahendid keerulistes oludes, näiteks jäisel mägiteel sõitmiseks. Samuti lubavad tootjad seniste mudelitega võrreldes säästlikumaid mootoreid, mis hoiavad uue disaini ja käiguvahetusega koostöös kokku kuni viis protsenti kütusest. Kallineva kütusehinna taustal on see oluline sääst.

Möödunud nädalal esitles veokitootja DAF Amsterdamis tarbesõidukite messil uue põlvkonna XF105 veokit. Tegemist on DAFi veokite tippmudeliga. Võrreldes eelmise tippmudeliga XF95 on uuel mudelil uus kabiini ja juhikoha disain.

Turvapadjaga varustatud roolile on koondatud tihedamini kasutatavad nupud, näiteks kruiisikontroll ja mägipidur. Käsipidur leidis koha keskkonsoolis ja on nii lihtsamini kasutatav.

Mootoritunnelit on alandatud 15 cm võrra ning seeläbi on kabiini põrand pooleldi lame, mis tähendab, et suurimas kabiinis ulatub seisukõrgus 2,1 meetrini.

Värske disaini ja uued mõõtmed sai ka juhi magamiskoht, näiteks ulatuvad alumise voodi mõõtmed 210×81 sentimeetrini.

Uuenduse leiab ka kapoti all. Nimelt veab XF105 edasi uus, 12,9-liitrine mootor. Sellele pakutakse võimsusvahemikke 410 kuni 560 hobujõudu. DAF lubab uue mootori elueaks 1,6 miljonit kilomeetrit.

DAFi Eesti esindaja Truck Trade Estonia OÜ juhataja Raimond Messeri sõnul saab uusi veokeid tellida alates järgmise aasta veebruari algusnädalatest.

Orienteeruv tellimuse täitmise aeg on 12 nädalat. ?Eeldatav hinnaklass tuleb kuni 15?25% võrra eelmisest mudelist kõrgem, sõltub, kas mootor on veokil Euro 4 või 5,? lisab Messer.

Volvo Trucks toob turule veokite FH ja FM uue põlvkonna.

Veokeil on kasutusel uus 13-liitrine ja täiustatud 9-liitrine mootor, millel rakendatud valikulise katalüüsreduktsiooni tehnoloogia vastab peagi kehtima hakkavatele ELi heitgaasinormidele.

Uus 13-liitrine Euro 4 ja Euro 5 standarditele vastav mootor on eelkäijast võimsam ja seda pakutakse neljas versioonis, 400?520 hobujõudu. Senise 12-liitrise mootoriga võrreldes on selle kütusekulu Volvo andmeil vähenenud kuni viis protsenti.

Uuendused kabiini sees tähendavad näiteks isoleeritud vedrudega voodit, uute värvikombinatsioonidega siseviimistlust, rohkem panipaiku kabiinis, punast öövalgustust jne.

Armatuurlaud on uutel mudelitel Volvo teatel eelmistest mudelitest selgem, loogilisemate ja senisest suurema eraldusvõimega näidikutega.

Veoki ebatasasel pinnal liikumahakkamise ohu vähendamiseks on veokitel süsteem, mis hoiatab juhti, kui seisupidur ei ole sisse lülitatud. Vilkuv sümbol ja helisignaal hoiatavad juhti, kui süüde on väljas ja seisupidur ei ole sisse lülitatud või kui süüde on sees, ükski pedaal ei ole alla vajutatud, veok seisab ja uks on lahti.

Käigukast i-Shift sai tugevama ja lühema jõuülekande.

Esimesed veokid jõuavad klientideni 2006. aasta alguses. Hinnaklass jääb 1,1?1,4 miljoni krooni kanti.

Olulisemate uuendustena toob Renault Premiumi veokil välja digitaalsed näiturid juhile keskkonsoolis, näiteks spidomeeter ja tahhograaf, roolile koondatud käiguvahetuse nupud, ksenoontuled. Viimased on lisavarustusena tellitavad.

Veoki kabiin sai uue disaini, uus on nii esiots, tuled kui ka radiaatorivõre.

Veokit liigutab uus, 10-liitrine mootor, mis katab võimsustelt 330, 380 ja 440 hobujõudu. 16käigulist käigukasti saab lisaks manuaalkäiguvahetusele ka automaatsena, toode kannab nime Optidriver II ning on juhitav roolilt.

Renault lubab uuele Premium-sarjale säästlikumat mootorit, mis töötab uue disaini ning käigukastiga koostöös kuni 5% vähema kütusega kui eelmine põlvkond.

Klientideni jõuavad esimesed veokid järgmise aasta aprillis.

Hetkel kuum