Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vormel 1 kõrgtehnoloogia jõudis ka eestlastest autokasutajateni

    Rehvide täitmisel lämmastikuga on mitmeid eeliseid tavalise suruõhu ees. Kõik need tulenevad ühest tegurist: lämmastik on inertne gaas, millel on suurem molekulaarne struktuur, kui hapnikul. Rehvitootja Bridgestone on kindlaks teinud, et õhuga täidetud rehvid kaotavad umbes 0,2 baari rõhku ühes kuus, kuid lämmastikuga täidetult vaid 0,05 baari, ehk neli korda vähem. Rehvifirma andmetel suudavad hapniku molekulid väljuda isegi läbi rehvi külgseina ja mustrisoonte (umbes 75% õhukaost), rehvi ja velje vahelt (umbes 15%) ja läbi ventiili ja selle ühenduskoha (umbes 10%).
    Just hapniku mõningane väljumine ongi paljude rehvipurunemiste ja avariide põhjus, rääkimata vajadusest pidevalt rehvirõhku kontrollida. Kui rehv täita lämmastikuga, püsib see märksa stabiilsema rõhu all. Siit omakorda kooruvad välja stabiilse rehvirõhu plussid autokasutajale: ohutus, väiksem kütusekulu, madalam kulumisaste jne. Samuti on lämmastik vähem vastuvõtlik temperatuurimuutustele, ehk just seetõttu kasutatakse teda lennukirehvide täitmisel, Nascaris ja F1-s, samuti raskeseadmetel, kus rehvid on väga suure koormuse all. Laiemale tarbijaskonnale mõeldud Nitrogen-sarja lämmastiku generaatorid, millega rehve täita, töötas välja USA firma Ingersoll Rand, ASi Mecro kaudu on see ka Eestisse jõudnud.
    ?Oleme andnud praegu ühe seadme kasutada Pärnu Kummimehe töökojale ja me näemegi, et just põhjamaa muutuva temperatuuriga kliimas oleks rehvide täitmine lämmastikuga igati õigustatud,? lausus ASi Mecro suruõhutehnika tootejuht Ando Vendel. Tema sõnul oleks üheks potentsiaalseks kliendirühmaks ka suuremad transpordifirmad, mille veokid sõidavad raskete koormatega erinevas kliimas.
    Pärnu rehvitöökoja Kummimees juhataja Olavi Talu tunnistas, et uue seadme testperiood on olnud liialt lühike selleks, et mingeid põhjapanevaid järeldusi teha. Seda enam, et tema eelised tulevad välja just talveperioodil, kuid õige talv ei ole veel alanud. Kuid üks asi, mida nemad kohe märkasid, oli see, et lämmastikuga täidetud rehviga on sama surve all pehmem ja mugavam sõita. ?Eriti kui on tegemist madalama profiiliga rehviga, nagu näiteks 205/55 R16. Olen juba nii harjunud selle mugavusega, et ei teagi, mis saab, kui see seade meilt ära viiakse, ja kunagi peab hakkama uuesti rehve pumpama,? lausus Talu. Ta lisas, et seade on nende kasutuses umbes kuu aega ja selle endale soetamine võib kõne alla tulla alles kaugemas tulevikus.
    ?Tallinna rehvitöökojale tasuks see investeering end ilmselt rutem ära, kuid siin Pärnus ilmselt lähema paari aasta jooksul seda osta ei ole mõtet,? tunnistas Talu ja lisas, et hetkel ei oska inimesed seda teenust ka küsida, sest keegi pole sellest midagi kuulnudki. ?Ise sain sellisest süsteemist teada alles kuu aja eest, mis siis veel tavainimesest rääkida.?
    Lämmastikukompressor ise mingeid jooksvaid kulutusi ei nõua, lihtsustatult jookseb ühest otsast suruõhk sisse, teisest tuleb lämmastik välja ja kogu lugu. Küll aga on tegemist veel suhteliselt kalli seadmega. Hinnad algavad alates 50 000 kroonist, sellist aga rehvitöödega tegeleval ettevõttel osta ei ole mõtet. ?Ta peab olema ikka vähemalt nii võimas, et suudab ka veoauto rehvid ära täita,? nentis Olavi Talu, kelle sõnul maksab nende kasutuses olev N2GE333 marki seade 120 000 krooni ilma käibemaksuta. Kõige võimsama versiooni hind küünib aga juba teisele poole 200 000 krooni piiri.
    Ka Ando Vendel tunnistas, et tegemist on tõepoolest väga uue tehnoloogiaga, mida ei ole isegi Skandinaavias. ?Tean, et väga levinud on sellelaadsed generaatorid Saksamaal ja USAs, väidetavalt on hakanud see levima ka Ukrainas, aga siin piirkonnas oleme küll meie n-ö pioneerid.?
    Asja uudsust kinnitab ka tõik, et alles selle aasta septembris valiti Nitrogen rehvipumpamissüsteem USA ajakirja ?MOTOR? ning sealsete autondusvaldkonna tootjate poolt koostatud uute seadmete edetabelisse ?Top 20 Tools?.
  • Hetkel kuum
Maailma suurima krüptobörsi juht: 2022 oli krüptole vastupidamise aasta
Krüptotööstust ei tohiks hinnata ees seisvate väljakutsete, vaid selle järgi, kuidas on senistele vastu peetud, kirjutab maailma suurima krüptobörsi Binance juht Changpeng "CZ" Zhao.
Krüptotööstust ei tohiks hinnata ees seisvate väljakutsete, vaid selle järgi, kuidas on senistele vastu peetud, kirjutab maailma suurima krüptobörsi Binance juht Changpeng "CZ" Zhao.
Hotellid: turistid tulevad vaikselt tagasi, aga piisavalt palju raha ei saa neilt veel küsida
Turistid tulevad vaikselt Eestisse tagasi ja hotellide käive on taastunud kriisieelsele tasemele, kuid hotellide juhid tõdevad, et nad pole saanud hindu tõsta piisavalt, et see kataks aina suurenevaid kulusid. Tulevast suvest sõltub palju, sest rahapuhvrid on hotellidel koroonakriisis kokku kuivanud.
Turistid tulevad vaikselt Eestisse tagasi ja hotellide käive on taastunud kriisieelsele tasemele, kuid hotellide juhid tõdevad, et nad pole saanud hindu tõsta piisavalt, et see kataks aina suurenevaid kulusid. Tulevast suvest sõltub palju, sest rahapuhvrid on hotellidel koroonakriisis kokku kuivanud.
USA aktsiaturud kerkisid, Nasdaq sai kirja uhke tõusunädala
USA aktsiaturud jätkasid reedel kerkimist ja ligi protsendi edenenud Nasdaqi liitindeks sai kirja mitme kuu parima tõusunädala.
USA aktsiaturud jätkasid reedel kerkimist ja ligi protsendi edenenud Nasdaqi liitindeks sai kirja mitme kuu parima tõusunädala.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Seitse soovitust edukaks koondamiseks
Töömaastikku räsivad esimesed suuremad koondamislained ja paljud ettevõtted on tööinspektsioonile juba märku andnud järgmistest koondamisplaanidest.
Töömaastikku räsivad esimesed suuremad koondamislained ja paljud ettevõtted on tööinspektsioonile juba märku andnud järgmistest koondamisplaanidest.
“Äripäev eetris”: Scholz tegi end tankidega veiderdamisega lolliks
Pikk venitamine ukrainlastele tankide lubamisel on teinud lolliks eelkõige Saksa liidukantsleri Olaf Scholzi enese, kuid sakslaste suhtes on tekkinud skepsis, kas nende peale saab üldse loota, leidsid ajakirjanikud saates “Äripäev eetris”.
Pikk venitamine ukrainlastele tankide lubamisel on teinud lolliks eelkõige Saksa liidukantsleri Olaf Scholzi enese, kuid sakslaste suhtes on tekkinud skepsis, kas nende peale saab üldse loota, leidsid ajakirjanikud saates “Äripäev eetris”.
Hiiumaa vahet hakkas lendama uus firma
Täna alustas Tallinna ja Kärdla vahel lendamist uus vedaja Diamond Sky, kes kasutab Poola firmalt Sprint Air renditud lennukit Saab 340A, teatas Hiiumaa turismiklaster.
Täna alustas Tallinna ja Kärdla vahel lendamist uus vedaja Diamond Sky, kes kasutab Poola firmalt Sprint Air renditud lennukit Saab 340A, teatas Hiiumaa turismiklaster.

Olulisemad uudised

E-residentide ridades käib aktiivne puhastus
Eelmisel aastal kasvas järelevalvemenetluse alla sattunud e-residentide arv 108%. Veel rohkem hüppas nende arv, kellelt e-residentsuse staatus ära võeti.
Eelmisel aastal kasvas järelevalvemenetluse alla sattunud e-residentide arv 108%. Veel rohkem hüppas nende arv, kellelt e-residentsuse staatus ära võeti.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.