Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestis suhtutakse autode arvu suurenemisse kui paratamatusesse

    Kuigi arengukava on oluliselt täiendatud mitmete säästva transpordipoliitika põhimõtete ja tegevustega, ei kiideta keskkonnamõju strateegilise hindamise aruandes praegust transpordipoliitikat ? arengukava põhiprioriteedid eeldavad kiire autostumise jätkumist ja transpordiga seotud kulude suurendamist, mitte autost sõltuvuse vähendamist ja inimeste säästmist üle käte paisuvast sundliiklusest.
    Transpordi arengukava keskkonnamõjude strateegilise hindamise eesmärgiks oli säästvama transpordipoliitika kujundamine. Säästev transpordisüsteem peaks võimaldama head juurdepääsu, samas säästes inimest sundliiklusest, autosõltuvusest, vähendama transpordi keskkonnakoormust ja loodusvarade tarbimist ning vähendama nii avaliku kui ka erasektori kulutusi transpordile. Arengukava täienes päris palju ühistranspordi ja kergliikluse arendamise, maakasutuse planeerimise ja teiste säästva transpordipoliitika tegevustega. Säästvama transpordipoliitika kujundamisel on võtmeküsimuseks sundliikluse vähendamine, mitmekesise asustusstruktuuri kujundamine, transpordi õiglane maksustamine ja infrastruktuuri arendamisel ühistranspordi, raudtee ja meretranspordi eelistamine. Arengukava finantsplaani ja prioriteete analüüsides on aga ilmselge, et uue arengukavaga on transpordimahud ning avaliku sektori kulu transpordile määratud suurenema. Aga miks peaks näiteks autoliiklus ja kulutused maanteedele suurenema, kui arengukava teistes osades räägitakse ühistranspordi ja kergliikluse osakaalu tõstmisest ja autost sõltuvuse vähendamisest? Võrdluseks võib tuua, et kui pere ehitab elektriküttega maja automaatsele puuküttele ümber, siis ei pea ta enam ju tegema samu kulutusi elektriküttele ja elektriradiaatoreid sees hoidma. Kütusehindade tõusu ja Euroopas järjest rohkem rakendatavate maanteede kasutustasude taustal on ilmselge, et maanteeliikluse ja transiidi mahud on Euroopas 15 aasta pärast pigem väiksemad kui praegu ja 10?15miljardilised kulutused üksikutele suurtele tee-ehitusobjektidele Eestis on lihtsalt maksumaksja raha raiskamine.
    Üksteisele vastanduvate tegevuste esitamine ühe ja sama arengukava raames näitab, et ministeeriumi allasutused suudavad küll euroabikõlbulikke projektitaotlusi reastada, kuid arengukava jaoks ei suudeta erinevaid vajadusi ja võimalusi tervikuna analüüsida ja ühiskonnale tervikuna kasulikku transpordistrateegiat koostada. Ja seda ei saagi suuta, kui viimase poole sajandi transpordialane koolitus on Eestis praktiliselt ainult tootnud teedeehitusinsenere, mitte planeerijaid, transpordiökonomiste või -analüütikuid, kes suudaks transpordisüsteemi inimesi ja ettevõtteid teenindama panna, mitte vastupidi. Nii võib transpordisüsteemi efektiivsemaks muutmise asemel välja kukkuda suuremate maksude, keskkonnakoormuse, ummikute ja sundliiklusega transpordisüsteem, millest kõik on järjest rohkem sõltuvad, millele nii era- kui ka avalik sektor peab järjest rohkem peale maksma ja mille vahetus läheduses keegi elada ega olla ei taha. Ja kas siis kümne aasta pärast lohutab meid teadmine, et kogu
    see ebaefektiivsus on saavutatud ?tasuta? euroabiga?
    Paistab, et vastuolude rida arengukavas hakkab paljuski sellest, et transporti käsitletakse kui tööstust, mitte kui inimest ja ettevõtlust teenindavat valdkonda, st transpordimahtude kasvatamine on muutunud eesmärgiks omaette. Kui transpordisektorile lähenetakse kui tööstusharule, siis pole ime, et inimese vajadused koos teda ümbritseva elukeskkonna kvaliteediga lähevad tonnkilomeetrite ja autode läbilaskevõime paisutamisele orienteeritud arengukavas sisuliselt kaduma. Arengukava lubab suurendada nii reisijate kui ka kaubavedude mahte ? kuid mis kasu on enamikule inimestest või ettevõtetest sellest, kui ta tarbib kaugemalt transporditud kaupa või sõidab kaugemale tööle, kooli, poodi või puhkusele? Kas autokesksesse infrastruktuuri on mõtet nii palju kulutada, kui on võimalik inimeste igapäevast sundliiklust vähendada kohalike teenuste arendamise, mitu korda vähem ruumi nõudva kergliikluse ja ühistranspordi parandamise kaudu? Inimene ei ole huvitatud võimalikult suurest transpordimahust, mis tähendab igatpidi suuremat kulu ühiskonnale.
    Riiklik transpordipoliitika ei muutu ühe arengukavaga ja ükski riiklik poliitika ei muutu ainult sellest säästlikumaks, et arengukavale tehakse keskkonnamõjude hinnang. Ka eelmises transpordi arengukavas oli üsna palju säästva transpordipoliitika põhimõtteid.
    Autor: Mari Jüssi
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Leedu suurettevõtted odavnesid suure käibega
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Eesti kaotas elektriühenduse Soomega
Esmaspäeval katkes elektriühendus Eesti ja Soome vahelises kaablis Estlink 1.
Esmaspäeval katkes elektriühendus Eesti ja Soome vahelises kaablis Estlink 1.