Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
ATKO Grupp hakkab biodiislit tootma
Esimesena Eestis seda looduslikku kütet Kohtla-Järve tehases tootma hakkav ATKO Grupp saab seda oma bussides kasutades sõltumatuse muust küttest.
?Omatoodetud ja tavakütusest märgatavalt odavam biokütus annab kontserni kuuluvatele bussiettevõtetele võimaluse pakkuda tunduvalt soodsamat transporditeenust,? ütles ATKO Grupi nõukogu esimees Arvo Sarapuu ning lisas, et biodiislikütuseliitri hind kujuneb ligi 3 krooni tavakütusest odavamaks.
?Samuti ei maksa vähetähtsaks pidada biodiisli keskkonnasäästlikku momenti,? lisas Sarapuu.
ATKO Grupp on ka suurim pretendent rapsiõlitootja Weroli juures olevale maatükile, kuhu on plaanitud ehitada suurem ja võimsam biodiisli tootmise tehas. Sarapuu on varem öelnud, et selline plaan on ning selle teostumisel hakatakse tegelema ka ekspordiga, sest Euroopas on biodiislikütus kallim ja väga nõutud. Weroli pankrotimenetlus on selle kava kõikuma löönud.
Maksu- ja tolliamet väljastas ATKO Õlitööstusele load, mis annavad õiguse biokütust toota, aga ka Eestisse importida ja tarbida.
ATKO konkurendid biodiislisse sama entusiastlikult ei suhtu.
Tarbuse juhatuse esimehe Aivo Pärna sõnul ei ole Tarbus biodiislikütusele kuigi suurt tähelepanu pööranud, kuna ei ole selge, milline on hinnavõit, mille biodiisli kasutamine annab. ?Samas kui ATKO hakkab seda suuremates kogustes tootma, siis on Tarbusel ehk Go Grupil sellest ainult hea meel ning kindlasti oleme huvitatud biodiisli ostmisest. Tootmisest me huvitatud ei ole,? ütles Pärn.
Teine konkurent Taisto Bussid on varem biodiislikütust tootnud, kuid õnnetu juhuse tõttu lendas 1. septembril nende Antsla tootmistehas õhku.
SEBE juhatuse esimehe Riivo Seppari sõnul ei ole SEBE-l plaani olnud oma tootmist alustada ning nad ei ole eriti huvitatud ka biodiisli kasutamisest, kuna ei ole tõestatud selle kasulikkust. ?Skandinaavias on tehtud uuringuid, mis näitavad, et biodiisli kasutamisel mootorites väheneb nende eluiga. Ehk siis kokkuhoid, mis tuleb kütuseliitrilt, makstakse kinni hiljem mootori remondiga,? ütles Seppar ning lisas, et üldiselt on biodiisel Euroopas kallim kui tavakütus, mis tähendab, et aktsiisivabastusel on kasulik see ainult tootjale.
ATKO Grupi ettevõtted teenindavad bussiliine seitsmes maakonnas. Lisaks kuulub gruppi turismiettevõte ATKO Tours.
ATKO alustas ettevalmistusi biodiislitehase rajamiseks Kohtla-Järvele kaks aastat tagasi. Arvo Sarapuu kinnitusel on selle ajaga rajatud tehas ja koostöös Tallinna Tehnikaülikooli teadlastega töötatud välja biodiisli tootmiseks vajalik tehnoloogia. Seda on toetanud rahaliselt ka Keskkonnainvesteeringute Keskus. Tehas on valmis tootma 10 000 tonni biodiislit aastas.