Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuse hinnakõikumist aitavad maandada tuletistehingud

    Nafta hind on tänavu kõikunud 42 dollarist 70 dollarini. ?Ettevõtted ei saa tihti aru, et kütuse või muude toorainete hindade muutumise risk on suurem kui muud finantsriskid,? selgitas Nordea Markets Eesti juht Hassar Kipp.
    Levinumad riskide maandamise võimalused on futuurid ja svapid ning optsioonid nendele. Futuur on iseenesest forvard-tehing ehk praegu kokku lepitud hinnaga tulevikus jõustuv tehing. Futuuri ja forvardi vahe on selles, et futuur on standardiseeritud ja börsil kaubeldav.
    Lihtsustades võiks öelda ? kui kütusega kauplev firma ostab füüsiliselt mingi koguse kütust, siis peab ta arvestama võimaliku hinna kukkumisega. Futuurilepinguga on tal võimalik see kütus ette maha müüa tänase turuhinnaga ja hetkel, mil füüsiliselt on kütus müüdud, teeb ta uue tehingu ehk ostab kütuse tagasi uue kehtiva turuhinnaga.
    Kokkuvõttes on firma teinud füüsiliselt kütuse ostu- ja seejärel müügitehingu ning futuuridega müügi- ja seejärel ostutehingu. Kasu saab ta marginaalist, mis tuleb futuurlepingu tagasiostmise ja kliendile müüdava reaalse kütuse hinna vahest.
    Samas tuleb möönda, et firmal, kes ostab kütust sisse suures koguses, näiteks paarisaja tonni kaupa, kuid müüb seda edasi kümnete tonnide haaval, võib mingil hetkel tekkida olukord, kus tal on osa futuuridega kaetud kütust müüdud, kuid osa veel alles. Selleks, et riskid oleksid maandatud, peavad riski maandamise instrumendid olema kaetud alusvaraga ja vastupidi. Kuna aga futuurilepingu saab teha näiteks kerge kütteõli puhul minimaalselt 100 tonni peale, siis olles müünud 50 tonni, on firmal futuurid alles, kuid futuure tasakaalustavat kütust enam mitte. Sellisel juhul käitub firma nagu spekulant, kellel on futuurid, kuid puudub alusvara. Seega on kütuse omanik riskile avatud.
    Kuid spekuleerimisel kehtib Kippi sõnul samuti 80 : 20 printsiip ? 80% spekulantidest, kes tuletisinstrumentidega tehinguid teeb, kõrbeb. ?Viis protsenti üritajatest teenib futuuridega spekuleerides kasumit,? lausus Kipp.
    Lõpptarbija jaoks on sobivamad svap-tehingud. Tegemist on sisuliselt kütuse hinna fikseerimisega. Firma ostab svapi ehk pank tagab kliendile fikseeritud hinna mingiks perioodiks, mille jooksul klient soovib ennast hinna kõikumise vastu kindlustada.
    Svapi puhul on määratud alusvara hind ning svap ostetakse kindla perioodi peale. Näiteks 1 kuu, 2 kvartalit, 1 aasta.
    Kui on tegemist näiteks bussipargiga, kes ostab selle perioodi jooksul, mille peale svap võetud, pidevalt turuhinnaga kütust, siis perioodi lõppedes toimub tasaarveldus. Selleks lüüakse perioodi lõppedes kokku perioodi keskmine turuhind. Kui leitud keskmine hind on väiksem kui svapis fikseeritud hind (ehk firma on saanud kütust odavamalt, kui ta on arvestanud), siis maksab ta pangale vahe kinni.
    Ise saab ta selle vahe tagasi selle pealt, et kulutatud raha reaalse kütuse ostmiseks on väiksem, kui esialgu plaanitud.
    Kui aga perioodi keskmine kütuse turuhind on kõrgem, kui svap-tehinguga fikseeritud, siis maksab vahe kinni pank. Ehk kliendi suurenenud kulutused reaalse kütuse ostmisel kompenseerib pank.
    Autor: Lauri Matsulevits
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.