Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Spetsiaalsed laoriiulid ja tõstuk võimaldavad laopinna maksimaalset kasutamist

    Vaatame, milline on investeeringuvõit võrreldes tavariiulitega ühe konkreetse ettevõtte näitel. Firmal on tavariiulite all kinni ca 3000 m² laopinda, mis mahutab 3400 alust. Ladustuskõrgus on 8 meetrit. Riiulite vahekäigud on 3 m, mis on vajalik normaalseks riiuli teenindamiseks tavalise siselaotõstukiga.
    Kaubad tulevad lattu sisse ja väljuvad täisalustena, ümberpakkimist ei toimu. Firmal on vaja mahtusid suurendada kuni 75% ehk lisada 2600 täiendavat alusekohta. See tähendaks tavariiuleid kasutades laopinna juurdeehitust ca 2000 m². Kas sellise suurusega uue hoone ehitamine või juurdeehitus on vältimatu?
    Tootjad pakuvad erinevaid kitsa vahekäigu tõstukeid, mis sobivad ideaalselt riiulite vahel sõitmiseks.
    Kui tavaline tõstuk peab end kauba paigutamiseks ise riiuli suhtes risti pöörama, siis kitsa vahekäigu tõstukitel pöördub või liigub külgedele vaid mastiosa kahvel. Tulemusena võib vahekäigu laiuseks tavalise 3 m asemel 1,5?2 m, mis tähendab ca 20?30% laopinna võitu.
    Teisisõnu: olemasolevasse lattu mahub ca 20?30% rohkem riiuleid. Väljaspool riiuleid kitsa vahekäigu tõstukeid reeglina kasutada ei saa. q
    Kuid on olemas erand ? Flexi-tõstuk. Teistest erineb see oma universaalsusega ? riiulite vahelt välja sõites käitub see kui tavaline vastukaalutõstuk ja seda saab kasutada nii laos sees kui ka väljas. Tõstukil pöördub vaid kahvliga mastiosa. Kuigi kitsa vahekäigu tõstukid on tavatõstukist kallimad, tasub selline lahendus end üsna kiiresti ära. Hinnavõit saadakse lao suurema mahutavuse arvelt, samuti pole lattu vaja osta kahte eraldi tõstukit ? ühte siseruumidesse ja teist välitingimustesse. Lisandub kokkuhoid ka ühe tõstuki hoolduse arvelt.
    Toodud firma näite puhul saame Flexi tõstukit kasutades juurde ca 700 alusekohta. Olemasolevate alusekohtade maksumus ei suurene, lisa-alusekoha maksumuseks kujuneb ligikaudu 400 krooni ehk kokku 300 000 krooni. Vaadeldavas laos läheb kogu mahu teenindamiseks eeldatavalt vaja kahte Flexi-tõstukit, seega kujuneb investeeringu kogumaksumuseks ca 1,8 miljonit krooni.
    20% lisapinna ehitusmaksumus oleks ca 3,6 miljonit krooni. Kui tööstushoone ühe ruutmeetri halduskuludeks arvestada 5 krooni kuus ja ekspluatatsioonikuludeks 10 krooni kuus, oleks viie aasta jooksul investeeringuvõit ekspluatatsioonikuludelt pool miljonit ehk koos uue ehituse vajaduseta kokku 3,5 miljonit krooni.
    Suurima eelise annab nimetatud Flexi estakaadita ladude puhul: saab teenindada nii riiulit kui ka autosid. Tõstuk on lihtne ja töökindel, seega hoolduskuludelt odavas hinnaklassis.
    Kui harilik lükandmastiga virnastaja või kolmerattaline vastukaalutõstuk kaalub 3?4 tonni, siis Flexi kaal on 6 tonni. Seega jääb tõstuki kiirus spetsiaalsetele siselaotõstukitele alla ning sobib seetõttu keskmiste kaubakäsitlusmahtude korral. q
    Kiire kaubaringluse ja suurte mahtude korral on parim lahendus siiski kitsa vahekäigu riiulite ja ainult riiulite vahel sõitvate kitsa vahekäigu tõstukite komplekt: kui Flexi vajab kaks meetrit töökoridori, siis viimati nimetatud veelgi vähem, 1,4?1,5 meetrit. Siin luuakse töötav süsteem mitme eriotstarbelise tõstuki kasutamise kaudu ? külglaadimistõstukid riiulite vahel, tavalised vastukaalutõstukid või virnastajad lao muudes tsoonides. Sel juhul saame samas laos juurde ca 1200 alusekohta.
    Olemasolevate alusekohtade hind tõuseb umbes 50 krooni võrra, sest vaja on paigaldada tõstukisuunajad, mis tagavad spetsiaaltõstuki väga kiire liikumise riiulivahedes.
    Lisaalusekoha maksumuseks kujuneb ligikaudu 450 krooni ehk kokku pisut üle poole miljoni krooni. Võrreldes tavalise virnastajaga on ka see tõstuk poole kallim. Kuna vaja läheb eeldatavalt kahte tõstukit, kujuneb investeeringu kogumaksumuseks 1,7 miljonit krooni.
    3% lisapinna ehitusmaksumus oleks ca 6 miljonit krooni. Viie aasta jooksul oleks investeeringuvõit ekspluatatsioonikuludelt ligi miljon krooni ehk koos uue ehituse vajaduseta kokku 5,7 miljonit. q
    Üks viis soovitud 2600 täiendava alusekoha saamiseks olemasolevasse laoruumi on uuendada kogu laosisustus ehk suurendada lao mahutavust FIFO- (First In, First Out) ehk läbivooluriiulitega.
    Süsteem sobib ühetaolise kauba ladustamiseks. Kaubaga täidetud läbivooluriiulid on justkui suur kuup kaupa ? kauba kontsentratsioon laoruumi pinnaühiku kohta on maksimaalne. Süsteem kujutab endast gravitatsiooni mõjul töötavat riiuliteplokki, milles rullteed on olenevalt kauba raskusest põranda suhtes paigaldatud ca 5% kalde all.
    Kaup paigutatakse kõrgemast otsast riiulisse, kust see jookseb väiksel alusel kalde all rullikutel läbi riiulisüsteemi selle madalamasse ossa, kust lõpuks kauba kätte saab. Üks FIFO komponente, rulltee, on laos efektiivne ja mõnes mõttes isegi maagiline lahendus. FIFO puhul on välistatud, et mingi kaup jääb kuskile riiuli tagumistesse soppidesse kauaks seisma. Kald-rullteedega riiulid tagavad, et esimesena riiulisse paigutatud kaup võetakse kindlasti ka esimesena välja. FIFO riiulisüsteemis on laadimisala komplekteerimisalast eraldatud ja laadijad ning komplekteerijad omavahel kokku puutuma ei pea. Kasulik ruumikasutus on ca 80%. Näiteks kaheksa tasapinnaga ca 12 meetri kõrgusesse ja 12 meetri pikkusesse püstakusse mahub kokku 80 euroalust. FIFO riiuliploki saab jagada üksteise kõrval ja kohal asetsevateks sektsioonideks, et oleks võimalik ladustada kaupa, mida ei saa ega tohi üksteise peale asetada.
    FIFO-süsteemi peale tasub mõelda, kui pinda on vähe, kasutatakse ühesuguseid kaubaaluseid ning ladustatakse piisaval hulgal sarnast kaupa. q
    Autor: Ilmar Metsma
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: järeldused, mida investor peaks tegema tulemuste nädalast
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.