Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Väike kaubanduspind sobib ni?itoodetele
Eelkõige tasub väljaspool kaubanduskeskust rentida väikest poepinda vanalinna ja kesklinna käidavamatel tänavatel.
Eelmisel nädalal avati vanalinnas Olde Hansa restorani juures suveniiripood. Pood pakub sajanditetaguste eeskujude järgi valmistatud tarbeesemed: kivikeraamika, klaasnõud, nahktooted, hõbeehted. Poe juhataja Maarit Altmäe sõnul valiti kaupluse asukohaks vanalinn, kuna näiteks kaubanduskeskuses ei ole võimalik luua vastavat õhkkonda, mida sellise käsitöö müümine eeldab.
Altmäe osutab, et nad ei karda teiste suveniiripoodide poolset konkurentsi, sest nende kaup on kõik käsitöö. Teise eelisena näeb ta seda, et pood on seotud Olde Hansa restoraniga.
BPE Kinnisvaraeksperdi müügi- ja turundusjuhi Katrin Kurm-Valojää sõnutsi Tallinnas, võrreldes näiteks Riia ja Vilniusega, oma ostutänav puudub, mistõttu on meil kaubandus peamiselt ostukeskustesse suundunud.
Varasemalt oli selleks ehk mingil määral vanalinnas Viru tänav, aga nüüd on see peamiselt jäänud turistide pärusmaaks. ?Seepärast on sealsed poed ka väga spetsiifilise suunitlusega, mis kliente ligi meelitaks: käsitöö, kallid butiigid,? räägib ta. Samas näeb ta siiski ka lähikaupluste osas arenguvõimalust.
Nt Soome suuremates linnades töötab hästi Siwa kauplusekett, mis paikneb väiksema pinna peal elumajades või nende lähedal, kus müüakse igapäevaseid esmatarbekaupu. ?Inimesed teavad, et seal on tooted alati värsked ja kvaliteetsed, neid saab kiiresti kätte ja selle eest ollakse ka natuke kõrgemat hinda nõus maksma,? kinnitab Kurm-Valojää.
Ka meil Tallinnas on üksikuid lähikauplusi, kuid kahjuks alati ei saa nende müüdavate toodete kvaliteedis kindel olla. Ta osutab, et lähikaupluse pinna otsimisel ja rentimisel peaks arvestama, et see asuks suuremates elurajoonides, võimalikult lähedal inimeste kodudele, loomulikult on alati hea tänavaakendega pind ja kindlasti peaks see vastama kõigile sanitaarnõuetele, aga samas jätma hubase ja koduse mulje.
Uus Maa Kinnisvarabüroo äripindade konsultant Marko Kivirand osutab sellele, et ehkki kaubanduskeskused on küll üha enam oma osatähtsust tõestamas, on samuti kõrgelt nõutud just eraldi olevad kaubanduspinnad.
?Loomulikult peab eraldi asuvate pindade asukoht olema väga hea nähtavusega ning rohke inimvooluga tänavatel,? ütleb ta.
Esineb rida kaupmehi, kelle taotlus ongi asetseda väljaspool kaubanduskeskust. Näitena toob ta sisutus-ja suveniiriärid, mööblipoed ning eksklusiivsed butiigid.
Eraldi asetsevad kaupmehed peavad tõenäoliselt arvestama suuremate kulutustega reklaami näol, seda küll vähemalt esialgu. ?Tuleb end agressiivsemalt klientidele teadvustada, kuid edasine tuntus on otseses seoses juba konkreetse ettevõtte müügitööga,? sõnab Kivirand.
A&A Kinnisvara tegevjuht Aivar Villemson kinnitab, et äärelinnades asuvad eraldiseisvad kaubanduspinnad kaotavad külastajaid kaubanduskeskustele, kuid endiselt on nõutud kaubanduspinnad, mis asuvad kesklinnas ja vanalinnas ning on orienteeritud turistidele. Väiksemat poepinda vajavad ka mõne kindla kaubamärgi esinduskauplused.
?Võibki soovitada väiksemaid kaupluseruume kaupmeestele, kelle sihtgrupp on turistid ja müügiartiklid kunst, juveelid, alkohol, käsitöö, suveniirid,? sõnab ta. Müügikoha rentimisel peaks Villemsoni sõnul kindlasti arvestama asukohaga: tiheda külastatavusega piirkond tagab korraliku käibe ning seeläbi kindlustab väikepoodniku ?ellujäämise?.
Sellist olukorda, kus väiksemad poekesed kaovad päris, kindlasti ei teki.
Huvi väikeste poodide ning teeninduspindade vastu jagub ka edaspidi. Kuna vakantsi ei ole ning peatänavatele pole ka mahtu sarnaseid väikekaupluste ruume juurde tekitada, siis paratamatult on ainukeseks võimaluseks keskused, mis kujundavadki suures mahus kogu kaubanduse-teeninduse võimalusi ning perspektiivi. Väikesed poed jäävad alles peamiselt turistidele suunatuna, kallite butiikide tarbeks ning väiksematele teeniduspindadele.
Keskuse eelis on kompaktsus, kus kliendil on võimalik ühest kohast teha kõik oma ostud ning samas võimaldab keskus ka valikut erinevate sama tootegrupi poodide vahel. Seega ei tasu keskustesse kauplusepinda otsival rentnikul kindlasti karta konkurentsi.
Arvestada tuleb küll tõsiasjaga, et väiksemate ruumide puhul on sageli tegemist kõrgema rendihinnaga kui suuremate pindade puhul. Keskustel on üsna paindumatud ning klienti siduvad üürilepingud, millega keskuse omanik kaitseb ennast suure rentnike liikuvuse eest. Kuna väikeste ruumide jaoks üürileandjal üldiselt kliente jagub, siis turul juba toimivate, pikemat aega olnud ettevõtetega sõlmitakse lepingud kiiremini ning kindlamalt.
Uued tulijad, kel pole valdkonnas veel välja kujunenud tausta või ette näidata hästitöötavat äriplaani, peavad arvestama, et neisse suhtutakse üürileandja poolt skeptilisemalt.