Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas oleme õigel teel?

    Äripäevas 16. detsembril ilmunud artikkel ?Keskkonnatasud tõusevad 40%? kõneleb keskkonnatasude hüppelisest tõusust. See ajendaski esitama mind küsimust, kas oleme ikka õigel teel.
    Ütlen ette, et hoolin puhtast loodusest. Tahan öelda seda, et igal otsusel on mõistlikud põhjendused ja leian, et iga otsus vajab arvutusi. Seejärel saab hinnata otsuse mõju kogu majandusele tervikuna. Ehitussektoriga seotud inimesed selliseid kalkulatsioone ja hinnanguid näinud ei ole.
    Kogu ehituskultuur ja normid võeti 1990ndate algul üle Soomest. See on olnud väga positiivne ja selle vilju naudime veel praegugi. Nüüd tasub vaadata ka medali teist külge. Jääb mulje, et üle tahetakse võtta ilma läbi mõtlemata ka see, mida ei peaks üle võtma.
    Soomlased on arvutanud, et viimase kümne aastaga on korterite ehitamise ruutmeetri hinnad kahekordistunud. Kui kümne aasta pärast teeksime analüüsi, siis milline oleks olukord 2015. aasta lõpuks Eestis? Jätame kõrvale turuhinna, räägime ainult ehituse hinnast.
    Soomlaste tehtud analüüs annab väga huvitava tulemuse. Kahekordse hinnatõusu põhjused on järgmised: 50% on mõjutanud korterite varustatuse taseme tõus ja ülejäänud 50% riigi ja omavalitsuste tegevused. Viimaste hulgas loetletakse detailplaneeringute menetlemise tunduvat aeglustumist, detailplaneeringutele lisanõuete esitamist, kõikvõimalike maksude lisamist (nt keskkonnatasud, käibemaks), ehituskõlbuliku maa vähenemine.
    Tundub, nagu keegi kasutaks meil copy paste võtet tagajärgedele mõtlemata. Kõhutunne ütleb, et meil tuleb kümne aasta pärast enam kui pool hinnatõusust riigi ja omavalitsuste tegevuse või tegevusetuse tõttu. Samas riik ei otsusta, mis saab maardlaist, kust näiteks killustikku kaevandada. Juba täna ei jätku paekivikillustikku. Seda on vaja igal ehitusel, põhiliselt betooni- ja teetöödel. Kas hakkame graniitkillustikku nagu tööjõudu samuti Soomest vedama? Hinnavahest parem ei räägiks.
    Ehitajat ei lohuta teadmine, et tasude tõus jääb tarbija kanda. Kui palju korteriostja suudab kanda? Loomulikult tahab ehitaja ehitada. Aga riik on ju selleks, et luua süsteem, mis võimaldab ka ettevõtlikul kodanikul elada väärikalt.
    Aasta lõpul tegeleme mõõdetavate tulemuste kokkulugemise ja võrdlemisega. Samas on väärtusi, mis ei ole mõõdetavad. Alles siis, kui riik suudab sellest aru saada, võib öelda, et oleme õigel teel.
    Autor: Tarmo Lige
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
ÜROs küpseb plasti globaalselt piirav lepe, naftatööstus on tagajalgadel
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.