Ettevõte peab suutma reageerida kiiresti turu nõudmistele, selle tagamiseks tuleb aga viia otsustamine võimalikult lähedale väärtuse loomise protsessile.
Tootmisettevõttes on selliseks struktuuritasandiks tootmisjuhid, kellele langeb suur osa õigusi, kohustusi ja loomulikult ka sellega seotud vastutust. Paraku ei ole aga keegi neile selgitanud või õpetanud, kuidas selle vastutusekoorma all edukalt toime tulla.
Tootmisjuhid on välja kasvanud oma ettevõtte töötajate hulgast ning omavad eelkõige tehnoloogilisi ja oma ettevõtte tootmisprotsessist lähtuvaid kogemusi. Puudu jääb ühelt poolt teoreetilistest insener-tehnilistest baasteadmistest, mida üldjuhul korvab suur kogemuste pagas vastava ettevõtte töötajana ja õige suhtumine ning teiselt poolt taktikalise ja operatiivtasandi ülesannete ettevõtte üldistest strateegilistest eesmärkidest lähtuvalt püstitamiseks vajalikest oskustest.
Praegu on puudus kvalifitseeritud tootmisjuhtidest, kes ei oleks pelgalt ettevõtte juhtkonna käskude ja otsuste elluviijad, vaid oskaksid ka tootmisprotsessi iseseisvalt juhtida.
Heal tootmisjuhil tuleb võtta vastu kiireid ja õigeid otsuseid, juhtida tootmisprotsessi ja tootmispotentsiaali, mille üheks tähtsaks osaks on inimene ja tema töö organiseerimine.
Tootmissüsteemi võimsust saab mõõta nii koguseliselt ja väärtuseliselt kui ka kvaliteedist lähtuvalt. Kvaliteet ja sellest lähtuv kliendirahulolu muutuvad üha enam konkurentsieelisteks.
Väärtuse loomise põhimõtetest lähtudes on selge, et mida kvaliteetsem on tehases või vabrikus valmiv toode ja mida paremini see vastab kliendi nõudmistele, seda suurem on ka toote kasumlikkus ja seda suuremat lisaväärtust ettevõte loob.
Tähtis on jälgida toote, tööjõu, seadmete ja protsessi, samuti materjalide ja allhanke kvaliteeti, mis kõik koos tagavad ettevõtte toodete konkurentsieelise turul.
Oluline on ka aeg ehk see, mida kiiremini me operatsioone teostame. Mida lühem on tootmistsükkel, seda rohkem väärtust loome olemasolevate ressurssidega ajaühikus.
Tootmisjuhil tuleks siin jälgida protsesse alates tootearenduseks kuluvast ajast ehk time to market kuni potentsiaali koormatuse ja materjalide tarneajani välja.
Suurt tähelepanu tuleb pöörata tootmises väärtust mitteloovatele tegevustele nagu seadistamine, transport, ladustamine. Nende tegevuste kaudu toote valmimise ja kliendini jõudmise ajalise kestuse vähendamine on üks tootmisjuhi tähtsamatest ülesannetest.
Autor: Jaak Lavin
Seotud lood
Enimloetud
5
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Hetkel kuum
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Tagasi Äripäeva esilehele