Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
AvtoVAZ seiskas koostöö GMiga
AvtoVAZ nõuab autoosade eest kõrgemat hinda. Mitmed analüütikud kahtlustavad aga, et Vene partneri huvi on välisinvestor välja tõrjuda.
Autotööstus on üks neid majandusharusid, mille Kreml on liigitanud Venemaale strateegiliselt tähtsate tööstusharude hulka.
Suhted partnerite vahel pingestusid pärast seda, kui Vene riigile kuuluv relvamüügifirma Rosoboronoexport võttis mullu detsembris AvtoVAZi juhtimise oma kontrolli alla. Ehkki relvamüüjal pole AvtoVAZis osalust, nimetas see Vladimir Artjakovi AvtoVAZi nõukogu esimeheks ja Igor Jessipovski tegevjuhiks. Viimane lubas ühe esimese ülesandena üle vaadata GMi ja AvtoVAZi ühisfirma tegevuse.
Käimasolevas vaidluses väidab Rosoboronoexport, et ühisfirma teenib raha ainult sellepärast, et AvtoVAZ tarnib autoosi endale ebasoodsa hinnaga. Tarned katkesid ning nädalas ligi tuhat autot valmistav tehas Togliattis on nädalapäevad seisnud.
"See on eemaletõukav sõnum, mille praegune olukord investoritele saadab," kommenteeris ajalehele Financial Times üks ühisfirmaga seotud isik. "Kui isegi Venemaa autotööstuse esimest ühisettevõtet, kus üheks osapooleks on USA suurim autotootja, tabab selline saatus, millised väljavaated siis veel teistel on?"
Osa informeeritud allikaid arvab, et partnerlus võib selle tüliga lõppeda ning AvtoVAZ ostab General Motorsi firmast välja.
"Üks võimalik stsenaarium on, et nad ajavad autoosade hinna nii kõrgele, et ühisfirma muutub kahjumlikuks. Siis võtab AvtoVAZ selle üle," ütles ajalehele Aton Capitali analüütik Aleksei Jazikov.
Alfa Banki analüütiku hinnangul on riik küll välisinvestoritest huvitatud, kuid vähemusosaluse omanikuna.
2002. aastal tegevust alustanud firmas kuulub nii AvtoVAZile kui ka GMile 41,5% aktsiatest. Mõlemad maksid osaluse eest 100 miljonit dollarit. 17% kuulub Euroopa Rekonstruktsiooni- ja Arengupangale (EBRD).
Tegemist oli uudse projektiga, kus Lääne tootja sõlmis kohaliku tootjaga partnerlussuhte ning asus oma kaubamärgi all tootma kohapeal välja arendatud mudelit. Traditsioonilisem lahendus oleks Venemaal üles ehitada koostetehas.
Rosoboronoexporti juhib Venemaa presidendi Vladimir Putini sõber Sergei Tšemezov. Nädalapäevad tagasi ütles Putin, et toetab AvtoVAZi liitmist veoautosid valmistava Kamazi ja Gorki Autotehasega.