Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestist viiakse Venemaale olematut lõhet

    Tolliameti statistika kohaselt on Eesti päritolu lõhe eksport Venemaale sel aastal kasvanud. Kui mullu esimese kahe kuuga ei eksporditud Venemaale mitte ühtegi kilo Eesti päritolu jahutatud lõhet, siis tänavu jaanuaris-veebruaris on sellist kala üle Vene piiri läinud 117 tonni.
    Tolliameti osakonnajuhi Heli Tariku sõnul võib üks põhjusi, miks kalale on märgitud Eesti päritolu, olla see, et kala on püüdnud Eesti lipu all sõitev laev rahvusvahelistes vetes.
    Kalatöötleja ASi Spratfil juhataja Peeter Loim oli tolliameti versiooni kuuldes pisut üllatunud. "Ma olen 36 aastat kalanduses töötanud, siiani pole õnnestunud ühtegi lõhet näha ega kuulda, mis oleks Eesti oma," sõnas Loim.
    Põllumajandusministeeriumi kalamajandusosakonna juhataja asetäitja Merje Frey sõnul jääb Eesti päritolu laevade püügivõrku aastas lõhet umbes 7-8 tonni. Sadu tonne lõhet pole Frey sõnul Eesti kalalaeval võimalik püüda, kuna meie kvoot on aastaks umbes 16 tonni. Väljaviidud kala ei saa olla pärit ka kasvandustest, kuna kasvatatakse meil peamiselt hoopis forelli.
    "Tänavu on kutselise kaluri kalapüügi loa alusel jaanuaris-veebruaris püütud 325 kilo lõhet," lausus Frey, kelle sõnul on tolliameti numbreid vaadates transiidikahtlus täiesti olemas. Frey selgitas, et Eesti võib lõhet püüda ainult Läänemerest ning Norra vetes kalapüüdmine on meile keelatud. "Ükski riik ei lase oma varudesse püüdma. Meie ka ei lase lätlasi kilu püüdma."
    Kuna jahutatud Norra lõhet ei tohi jaanuarist alates enam Venemaale viia, kahtlustavad Eesti ettevõtteid kala smugeldamises Venemaale nii Norra ajakirjanikud kui ka Vene toidujärelevalve.
    Venemaa põllumajandusministeeriumist ja Rosselhoznadzorist ei õnnestunud möödunud nädalal ligi tosinale kõnele vastust saada.
    Eesti üks suuremaid Norra lõhe importijaid, ASi M.V.Wool juht Mati Vetevool on võimalikust smugeldamisest rääkides kidakeelne. "Eks ausaid kaupmehi häirib see ikka, see on ju vana asi," avaldas ta suhtumist smugeldajatesse. "Aga ega me ei tea ju täpselt, kes ja mismoodi ebaaus on."
    Spratfili juhataja Peeter Loim kalasmugeldamisest kuulnud ei ole. "Kõik võib muidugi olla," tunnistas Loim. "Eeldan siiski, et ükski korralik firma seda ei tee," viitas Loim sellele, et võimalikud smugeldajad on kuuluvad n-ö musta struktuuri.
    Värskeid ja külmutatud kalatooteid tootva ASi Beetak hinnangul võib Venemaal müügil olla hoopiski ülessulatatud lõhe - külmutatud Norra lõhe viimine riiki keelatud ei ole.
    Norra kalaeksportijad ei välista kala smugeldamist Eesti kaudu Venemaale, kuid loodavad, et Norra lõhele tehtud kitsendused kaovad varsti.
    "Kui keegi üritab sahkerdamisega meie arvel rikkaks saada, siis see ei ole hea," lausus Hofseth Investi juht Roger Hofseth. "Olen neid smugeldamise kuulujutte kuulnud ja pean selle toimumist reaalseks, kuid ma ei usu, et Norra eksportijad seda teevad."
    Hästi ei suhtu smugeldamisesse ka Coast Seafoodi tegevjuht Sverre Soraa, kes kaupleb Eestis paari edasimüüjaga. "Samas on meil võimatu kontrollida, kuhu meie kala viiakse," sõnas Soraa.
    Rahulikumalt suhtus võimalikku kalasahkerdamisesse Ole-Eirik Lerøy, Halvard Lerøy tegevjuht. "Norrast lõhe ostmine on täiesti legaalne tegevus ja ma pole mures, kus ja kuhu eestlased meilt ostetud kala müüvad," ütles Lerøy, kelle jaoks näitab lõhe smugeldamine Venemaale pigem Norra kala edu - lõhest on saanud venelaste jaoks oluline kaup.
    Norra ja Venemaa esindajad üritavad praegu aktiivselt probleemi lahendada. Ajaleht Novõje Izvestija kirjutas eelmisel nädalal, et oma abi tüli lahendamiseks on pakkunud isegi EL, kes soovib läbirääkimistel vahendajaks olla.
    Seda põhjusel, et kui Moskva keeldub aktsepteerimast Norra ekspertiise, mis kinnitavad kala kvaliteeti, võib ohtu sattuda kogu ELi toiduainete eksport Venemaale.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.