Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vanalinna takso võtab kilomeetri eest 50 krooni
Viru tänava alguses paari aasta vanuses nahksisuga Mercedeses kliente ootav taksojuht on teenistusega rahul. "Kliente on piisavalt," mainib taksojuht, kes tutvustab ka oma kõrvalistmel asuvat väikest sõpra - DVD-mängijat. Tema kilomeetritariif on 50 krooni, ootetasu 500 krooni ning alustustasu 50 krooni. Heal juhul saaks Viimsisse tuhande krooniga.
Äripäeva fotograaf küsib luba pilti teha, mees naeratab ja nõustub. Kui pilt on tehtud, kargab välja eesoleva takso juht ning hakkab kaamerat enda kätte krabama. "Mida te siin pildistate vastu tahtmist?" küsib mees. Peatselt on väljas ka tagumise takso juht. Arusaamatus läheb nii kaugele, et kohale tuleb kutsuda politsei.
Politseid oodates sõidab kohale veel paar taksoplafooniga musta Mercedest, ühe juht küsib läbi lahtise akna fotograafilt vulgaarselt tema seksuaalset sättumust, kuna ta pildistab mehi. Politsei kohaletulek lõpetas pingeliseks läinud seisu.
"Tahan homme ka tööd teha ning soovin, et auto jääb terveks," põhjendab Estonia juures seisva takso juht, miks ta ei nooli kliente vanalinnas. Tema tariif on kümme krooni kilomeetri eest.
Mehe sõnul valitseb vanalinnas taksoturgu jõuk, kes teisi uudistajaid niisama ligi ei lase. "Vanalinna on palju tahtjaid, kuid sinna saamiseks ei piisa isegi maksmisest - vaja on tutvusi." Formaalselt on taksokohad mõeldud kõikidele. Tallinna linnatranspordi osakonna juhataja Eero Aarniste räägib, et taksoturul toimuv ajab nutma. "Taksode kontrollimine on raskendatud, kuna vastutus on erinevate institutsioonide vahel ära jagatud ning näiteks taksomeetri näitu kordistavat seadet on raske kontrollida. See võib paikneda autos kõikjal ning on vabalt sisse-välja lülitatav."
Vahelejäämise korral ootab taksojuhti kuni 18 000kroonine trahv, tavaliselt jääb see 3000 krooni ringi. Aarniste räägib, et patustanud mehed ei kao turult. Isegi taksoloa äravõtmine ei lõpeta tegevust - juhid võivad FIE palgalistena edasi tegutseda.
Kokkuvõtteks tuleb tõdeda, et praegu saab igaüks taksojuhiks hakata ning küsida hinnaks nii palju, kui heaks arvab.
Tallinna transpordiameti taksokomisjon soovitab kõikidel klientidel vaadata taksoteenuste hindu kas armatuurlaualt või parempoolse tagaukse aknalt. Sihtkohani sõitmise hind on soovitatav eelnevalt täpsustada. Lisaks on õigus alati küsida tšekki, kui juhil seda anda pole, võib maksmisest keelduda.