Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tüli meeskonnas ei tohi maha vaikida
Kahe eri osakonda kuuluva projektiliikme vahel tekkis tüli, üks süüdistas teist talle vajaliku info hilises andmises ja ebakvaliteetsuses, mistõttu projekti tähtaeg lükkus edasi. Kuidas projektijuht peaks lahendama konflikti? Kas võtma vastutuse endale või laskma neil endal lahenduse leida?
Tuleb meeles pidada, et mõnest tülist võib saada alguse tulemuslik loovusperiood. Konflikti lahendamise tulemuseks võivad olla uued edasiviivad ideed. Konfliktide lahendamisel saab määravaks juhi oskus olukorda erapooletult hinnata ning teha vahet faktidel ja arvamustel. Esitatud näites olid faktid vajaliku info hilinemine, tähtaja edasilükkumine ja sellest tekkinud tüli. Arvamus väljendus ebakvaliteetses infos.
Olukorra erapooletul hindamisel tuleks faktide põhjal hinnata tekkinud kahju suurust. Finantsilisest kahjust suuremaks võib osutuda inimestevahelisest pingest tekkinud moraalne kahju. Seda tajub tark juht intuitiivselt.
Kui juhina väärtustad positiivset õhkkonda ja püüad meeskonnas tagada koostööd, siis alusta eneseanalüüsist. Mis põhjustel jäi info seisma? Mida olen mina juhina jätnud tegemata, et meeskonnaliikmete vahelised suhted on pingestunud ja arenenud tüliks? Kas ülesanded on täpselt määratletud? Kas kohustused, õigused ja vastutus on tasakaalus? Kas olen kõigi suhtes õiglane? Osapooltelt tuleks küsida otse, kas nad jõuavad koosmeelele omavahel või vajavad juhi erapooletut sekkumist.
Kõige efektiivsem tee konflikti lahendamiseks on läbirääkimine. Kui tüli ei lahene, on sageli tulemuseks ebaterve käitumine - harilikult tänu vastumeelsusele asjadest rääkida. Kipume olulistes suhetes kroonilist vältimist üles näitama. Teame, et peaksime konflikti lahendama kohe selle ilmnemisel, kuid ei tee seda. Kergem on kokkupõrget vältida, kuigi teame, et see teeb olukorra halvemaks.
Solvatu pahameel jääb kestma, võib-olla räägib ta juhtunust ka kaaslastega. Juhtunuga seotud tunded küll vaibuvad, kuid ei kao. Vähehaaval ta rahuneb, aga solvajaga ei räägi. Seetõttu on oluline, et probleemi osapooled selle selgeks räägiksid, vajadusel üheskoos juhiga. Juhiga eraldi rääkides tekib asjatut müra, läbirääkimisprotsess hakkab venima ning lõpuks võib probleemi põhjus kaugeneda. Probleemidel on omadus tekkekohast kaugeneda!
Juhi ülesanne on tülitsevatele pooltele meelde tuletada nende pikaajalist huvi projekti vastu hetke tüliküsimustele keskendumise asemel. Juhil on neutraalse sekkujana võimalus selgelt väljendada oma väärtushinnanguid, hoiakuid ja suhtumist ühistöösse ja konfliktidega toimetulemisse.
Autor: Made Torokoff