Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Klient vaatab üha enam hinna asemel teenuse kindlust
Aastaid on vedajad kurtnud, et kliendid ei vaata veoteenust tellides mitte saadavat teenust, vaid hinnanumbrit, mida teenuse eest välja käia tuleb. Valik teenusepakkujate hulgas langetati sageli vaid selle ühe näitaja põhjal. Vedajale tähendab see ühepoolset survet ning sel moel jäävad teenused arendamata, sest konkurentsis püsimiseks ning klientide saamiseks tuleb hindades ja sissetulekutes järele anda.
Logistikateenuste kasutajate seas läbi viidud uuringud aga näitavad, et kliendid väärtustavad üha enam lisaks hinnale ka saadava teenuse usaldusväärsust ning kindlustunnet, et teenusepakkuja peab lubatud kokkulepetest ning tarneaegadest kinni.
"Teenuse ostjana räägime teenusepakkujaga teenuse arendamisest, mitte hinnast," selgitab Quelle Halduse OÜ logistikajuht Pärtel Tomberg. "Hind on ka oluline, aga mitte ainult. Olulisem on hinna-kvaliteedi suhe."
Quelle vahetas tänavu veebruaris rahvusvahelise veoteenuse pakkujat. Konkursi võitnud ettevõte hinnati parimaks, sest nende emafirmaga oli Quellel juba hea ja usaldusväärne kogemus, teenuse kõrge kvaliteet oli seetõttu teada.
Samuti ei olnud emafirmal võitnud firmaga suheldes seni ühtegi probleemi esile kerkinud ehk teenuse ostjana sai Quelle kindel olla, millist suhtumist ja teenindust teenusepakkuja pakub.
Vedajale positiivse suundumuse levimist ka maanteetranspordis kinnitab Saku Autobaasi tegevjuht Ole Loigu. "Eks hinnatundlikke ostjaid ikka liigu, kuid on positiivne, et kliendid hindavad üha rohkem logistikapartnereid, kes peavad kokkulepetest ning tähtaegadest kinni," lisab Loigu.
Üks põhjus kindluse väärtustamiseks on saadetiste tihenemine ehk varasem suurte koguste tellimine asendub tihedama ja väiksema koguse tellimisega. "Suurte laovarude hoidmise aeg on läbi, kliendid saadavad ja tellivad kaupa tihemini ning seetõttu hinnatakse üha enam teenuse usaldusväärsust," lisab Loigu. "Kvaliteedi väärtustamine puudutab aga pigem importi, eksport on praegu veel hinnatundlik."
Kindlus on klientide jaoks olulisuselt esimene ka kiirkulleriteenuse puhul, selgitab TNT Eesti turundus- ja avalike suhete juht Anton Juurik. "2002. aastast viime klientide seas läbi uuringuid ja nende tulemustes on kindlus teenuse suhtes alati esimene," lisab Juurik.
Põhjuseks see, et kiirkulleriteenust kasutatakse sagedasti ajakriitiliste saadetiste puhul, mis peavad näiteks järgmisel päeval kindlaks ajaks kohal olema. "Kindlus on kulleriteenuse sisu," lisab Juurik.
Olulisuselt järgmistel kohtadel on näiteks klienditeenindajate professionaalsus ja võime vastata kliendi esimese kõne jooksul kõigile kliendi küsimustele. "Kiire teenuse puhul soovib klient kogu infot oma saadetise kohta võimalikult vähese vaevaga," selgitab Juurik.
Ka hindavad kliendid tellimuse esitamise lihtsust ehk kasutatakse internetis veo tellimise võimalust, kus olemas kliendi saadetiste ajalugu ja aadressiraamat. Veebilahendus aitab kliendil aega säästa.
Siiski on teenuse puhul tähtis ka hind, aga mitte pelgalt hind, vaid hinna ja kvaliteedi suhe. "Hinna-kvaliteedi suhe on professionaalses ostutegevuses oluline, sest ettevõtted ei taha maksta asja eest, mis oma hinda väärt ei ole," selgitab Juurik. Seda kinnitab ka Tomberg. "Kui logistikateenusepakkuja teenus ei ole odavuse tõttu kvaliteetne ja kiire, tekitab see rohkem kulu kui võitu," lisab Tomberg.
Üks põhjuseid, miks kliendid vaatavad lisaks hinnale ka logistikateenuse sisu, on klientide teadlikkuse kasv.
"Logistikaalane teadlikkus võib Eestis kohati veel suhteliselt madal olla, eriti alustavates ettevõtetes, mistõttu on pelgalt teenuse hinnanumbrist lihtsam aru saada kui keerulisest logistilisest süsteemist," selgitab Baltic Logistic System Eesti ASi müügi- ja turundusjuht Janek Kivimurd. "Ent teadlikkus kasvab, mistõttu muutuvad ka kriteeriumid, mille alusel teenusepartnerit valitakse."
Hinnatundlikumad on lisaks vähem teadlikule teenuseostjale Kivimurru sõnul ka mõned sektorid. Näiteks tekstiili-, elektroonika- ja trükitööstus.
Samuti on hinnatundlikud Saku Autobaasi tegevjuht Ole Loigu andmeil ka kliendid, kes tegelevad ise vahendusega või vajavad vaid kohaletoimetamist, tarneajast ja marsruudist hoolimata.