Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas eestlaslik jonn arengut takistab

    Eestlane ajab tihti mõnes küsimuses pilli lõhki, kui isiklik huvi jääb alla avalikkuse huvile või kasule.
    Koerte ego on ühesuurune, ego esilepääs aga sõltub koera kere suurusest. Näiteks väikesed koerad on tavaliselt energilisemad, nõuavad rohkelt tähelepanu ning on nõudlikumad end ümbritseva suhtes, julgevad näiteks endast kordi suuremale liigikaaslasele kohta kätte näitama minna. Suured koerad seevastu on rahulikumad, stoilisedki, väga ei närvelda ning tähelepanu ei nõua. Sama võib täheldada rahvuste puhul.
    Näiteks väike rahvus eestlased. Meie väiksus tähendab, et meie püüd pildile jõudmiseks ja tähelepanu saamiseks on tugevam kui mõnel suurrahval. See omakorda tähendab üksikisikutevahelist suuremat konkurentsi.
    Üks iseloomujoon, mis on meil osalt aidanud elus püsida ning pildile jõuda, on teisalt oluline takistus mitmete uuenduste ellu viimisel. See on jonn. Põhimõtteline eestlaslik jonn. Jonnima hakkab üks huvigrupp näiteks, kui mõnes küsimuses ei ole neile kasu näha, mistõttu kaob huvi vastaspoolt toetada. Sellised vaidluseid ei lahendata konstruktiivselt, pill aetakse lõhki ning olulised küsimused jäävad vastuseta. Mõned näited.
    Elu Tallinna taksoturul käib džungliseaduste järgi. Aastaid on pealinna taksoturgu valitsenud taksomaffia ehk magusamates peatustes ja piirkondades domineerivad omavoliliselt taksojuhid, kes sinna teisi juhte ligi ei lase. Väidetav vaba konkurents taksoturul seega ei toimi.
    Lisaks ettevõtluse halvamisele teeb selline olukord karuteene ka Eestile endale. Taksojuhid petavad välismaalasi, sõidavad määrdunud ja haisva autoga, ei oska suhelda ega võõrkeeli. Rahale, mis kulub kampaaniale "Welcome to Estonia", tõmmatakse vesi peale juba alates sadamast, kus taksojuht kliendi peale võtab. Hiljem kasseerib ebaõiglase hinna sisse, endal "Welcome to Estonia" aknal ilutsemas.
    Tallinna linnatranspordi osakonna juhataja Eero Aaniste aga rääkis eelmise nädala Äripäevas kurvalt, kuidas taksojuhid turul ülbitsevad ja pähe istuvad, aga midagi teha ei saa, sest vastutus valdkonna eest on jagatud erinevate institutsioonide vahel. Ametnik jonnib. Midagi ei muutu, keegi ei võta vastutust ega näita algatust.
    Aastaid on logistikas arutlusel olnud 25,25meetriste veokite lubamine Eesti teedele. Kui veebruaris esimene katse 24meetrise veokiga õnnestus, siis ei võtnud majandus- ja kommunikatsiooniministeerium seisukohta, kas riik lubab veokid oma teedele või mitte, vaid viivitab otsusega, viidates sellele, et Narva sild ei pea vastu, kõik vallad, mis pikkade veokite teele jääksid, ei ole sellega nõus jne. Kestab jonn ja midagi ei muutu.
    Logistiline küsimus on ka infrastruktuur ehk viimastel kuudel taas päevakorda kerkinud Tallinna-Tartu maantee mitmerealiseks ehitamine. Tee, mis on riigi infrastruktuuri üks tuiksooni, jääb alla poliitilisele kemplemisele ja kraaklemisele. Ühtset otsust, kas ja millal tee mitmerealiseks ning seeläbi ohutumaks ehitatakse, ei ole. Kestab jonn, jagelemine ja vaidlus, aga midagi ei muutu.
    Aastaid on veninud transpordi-logistika arengukava 2006-2013 valmimine. Eelmise aasta alguses väitis tollane majandus- ja kommunikatsiooniminister Andrus Ansip, et arengukava tuleb läbipaistev, on hea ning tehtud koostöös ettevõtjate ehk osapoolega, kes arengukava suures osas hiljem täide viima hakkab.
    Selle aasta alguses oli seis selline, et 2006. aasta algusest kehtima hakkav arengukava oli endiselt valitsuses kooskõlastamisel. Väidetavalt ettevõtjatega koostöös tehtud arengukava aga kirjutasid ikkagi kokku ametnikud ning alles hiljem saadeti see nn kooskõlastamisele erinevatele katusorganisatsioonidele, et viimased oma parandusettepanekud teeksid. Arengukava, millesse ettevõtjad niigi kuigi pooldavalt ei suhtunud, tehti veelgi vastumeelsemaks.
    Või näiteks Tallinna ühistransport. Aasta-aastalt võitleb pealinn autostumisega, tipptunnid algavad järjest varem, tänavad jäävad autovoogudele üha kitsamaks ning parkimiskoha leidmine võtab üha enam aega. Üks lahendus sellele probleemile on parkimishindade tõstmise asemel ühistransport, selle korralik käimapanek ning järjepidev areng. Praegu aga on endiselt peatustest puudu korralikud marsruudiselgitused, sõidukid on räpased, kulunud ja haisevad. Olemasoleva parandamise ja korda tegemise asemel aga planeeritakse näiteks uut trammiteed.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Hinnatõus on ehituses taandunud olematuks
Palgad ehituses küll tõusevad, kuid materjalide hinnalanguse toel on ehitushindade aastakasv taandunud 0,2 protsendile.
Palgad ehituses küll tõusevad, kuid materjalide hinnalanguse toel on ehitushindade aastakasv taandunud 0,2 protsendile.