Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennufirma peamüügiagendi tööd saab võrrelda jooksmisega
Kui muudes valdkondades on trendiks pigem kõikvõimaliku vahendustegevuse vähenemine ning osapooled püüavad luua omavahel otsekontakte, siis lennunduses kaubaveol on märgata teistsugust tendentsi.
Mingite kindlate lennufirmade peamüügiagendiks (GSA ehk general sales agent) olemine ning kaubaruumi vahendamine ekspedeerimisfirmadele on järjest kasvava osatähtsusega tegevus.
Tingitud on see enamasti sellest, et lennufirmad üritavad üha enam kulusid kokku hoida ning annavad kaubaruumi vahendamise agentide kätte. On ju firma esindamiseks vaja tööruume ning personali. Lisaks veel halduskulutused.
"Lennufirmad üle maailma sulgevad kulude kokkuhoiu eesmärgil kaubaveoga seotud kontoreid, lisaks kaubaruumi vahendamisele on peamüügiagendi portfellid osaliselt laienenud ka tollivormistuse, uksest ukseni veo organiseerimise ning kaubakäsitluse maile. Kui ekspedeerijad tungivad üha enam meie mängumaale, siis GSAd teevad samme nende mängumaa suunas. Et meist kunagi hoopis ekspedeerimisfirma saama peaks, seda kindlasti ei juhtu. See oleks väga lühike tee," andis Air Proxy tegevdirektor Helena Roots ülevaate sektoris puhuvatest tuultest ja suundumustest.
Samuti muutub lennutranspordiga võrreldes üha konkurentsivõimelisemaks autotransport, hinnaklassiltki on viimane odavam. Seega näeb Roots lennutranspordil võimalust interkontinentaalsetel vedudel.
"Mingitel suundadel siiski jääb Euroopas valdavaks lennuvedu, kuid maismaatransport on piiriületuse lihtsustamise tulemusel järjest konkurentsivõimelisem. Kindlasti jääb osa kaupade, nagu analüüside, elusloomade ning elektroonika, transpordi osas jäme ots endiselt lennutranspordi kanda," sõnas Roots.
Kui lihtsalt seletada, siis on kogu ahelas kolm poolt, ühelt poolt ekspedeerimisettevõte, kes esindab enamasti kohaliku tootmisettevõtte huve, siis lennufirma ning nende vahel seisab piltlikult öeldes peamüügiagent.
Viimase ülesanne on pakkuda ekspedeerijatele välja lahendusi, kuidas kaup võimalikult kiiresti ja madalate kulude juures Eestist sihtriiki toimetada.
"Kui kuidagi seda tööd iseloomustada, siis võib paralleeli tõmmata jooksmisega, ainus erinevus on selles, et kunagi pole teada, kas distants, mis läbida tuleb, on sprint või maraton," selgitab Roots.
Praegu tegutseb Eestis kolm peamüügiagenti, verist konkurentsi nende vahel Rootsi sõnul ei ole. Põhiline töö käib selle nimel, et laiendada tooteportfelli uute lennufirmade esindajaks saamiseks ning muuta seniseid teenuseid mitmekesisemaks.
Enim paelubki Helena Rootsi töö juures prognoosimatus, sest sageli tuleb tegutseda n-ö viimasel minutil, leida sobivad ning ka taskukohased lahendused kliendile.
"Kõige üllatusterikkam päev on tavaliselt reede, kus tuleb kiirkorras lahendusi leida. Reede on päev, mil kaunis sagedasti tuleb mõnele eksportöörile vaba kaubaruum leida vaid mõne tunni jooksul," selgitas Roots.
Tihti on nii, et eksportija annab ekspedeerimisfirmale oma vajadusest teada alles pärastlõunal, kui lennuki väljumiseni on jäänud vaid loetud tunnid.
Siis lähebki Rootsi sõnul huvitavaks, kuidas leida sobiv ruum kaubale, kui seda on näiteks rohkem kui vaba ruumi.
Kui rääkida ametioskustest, mis töö juures vajalikud on, siis põhialuseks on logistilised baasteadmised, hea klienditeenindusoskus ning spetsiifilised teadmised lennukitest.
"Eriti tähtis on erinevate lennukite kaubaruumide mõõtmete teadmine alates kaubaluugi suurusest. Seda mitte teades võib väga suure supi kokku keeta. Ei pruugi sugugi nii olla, et mida suurem lennuk, seda suurem kaubaluuk," sõnas Roots.
Kõige huvitavamad ja töisemad on tavaliselt reeded ja esmaspäevad. Esimesel puhul peab valmis olema kiireks tegutsemiseks. Harvad pole juhud, kus eksportijale tuleb leida vaba kaubaruum ja seda parima hinnaga, kui teade sellest saabub näiteks kell kolm pärastlõunal, lennuk aga väljub kahe tunni pärast.
Esmaspäev on aga päev, mil saadakse teada, kas reedel ning nädalavahetusel lähetatud saadetised on ikka oma planeeritud sihtkohta jõudnud. Kui pole, tuleb välja selgitada, mis põhjustel ning kus kaup parajasti viibib.
Me oleme oma ärimudeli ringi teinud. Lisaks tavapärasele kaubaruumi vahendusele oleme hakanud pakkuma ka lisaväärtusteenuseid.
Lisaväärtuse pakkumine loob võimaluse tõsta kogu ahela kvalitatiivset taset. Positiivset hoogu annab meie tegevusele kindlasti juurde ka Tallinna lennuvälja laienduse valmimine 2008. aastal, mil avaneb võimalus teenindada interkontinentaalseid lende.
Eestis on lennufirmade peamüügiagentide seis näiteks Lätiga võrreldes väga hea, kuna meil on palju elektroonikat eksportivaid ettevõtteid.