Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jaanipäevaks selgub ohtlike raudteeveoste ümbersõidu kava
Tallinna südalinna läbivatest ohtlikest kaubarongidest on räägitud aastaid, aga nüüd on asjad hakanud liikuma. 2003. aasta detsembris riigilt ümbersõidu projekti vedamise kohustuse saanud Tallinna Sadam on palganud konsultatsioonifirma, kes peaks jaanipäevaks esitama kolme võimaliku transpordikoridori analüüsi. See peaks näitama ära nii lahendused kui ka kitsaskohad.
Vähempakkumise konkursi võitnud konsultatsioonifirma Deloitte & Touche tutvustaski eile majandusministeeriumis oma senist tegevust ja edasisi plaane. Tallinna Sadam maksab analüüsi eest 990 000 krooni.
Konsultatsioonifirma direktori Jari Pekka Kukkoneni sõnul on töö eesmärk leida potentsiaalsed transpordikoridorid ja majanduslikult otstarbekad lahendused. Analüüsitakse olemasolevaid ideid, liiklusskeeme ja mõju elanikele ning majanduslikku otstarbekust.
Praeguseks on Deloitte & Touche kokku pannud kaardi, kuhu on märgitud kõik ringi liikunud ideed, kuhu rajada ümbersõit. Ideed on enamasti pärit 1990. aastate lõpust ning läbi käinud ka ajakirjandusest ja leidnud kohalikes valdades tugeva vastuseisu.
Kaardi koostanud E- Konsulti projektijuhi Andres Levaldi sõnul on see esimene kord, kus kõikvõimalikud ideed on üheskoos näha. "Hindame teiste kokkujoonistatud variante ja analüüsime, mis sobib, mis mitte," sõnas Levaldi.
See, et osa transpordikoridore silmanähtavalt ei sobi, nagu näiteks need, mis jooksevad läbi Saue ja ka Sausti mõisa pargi, Levaldit ei heiduta, sest nende töö eesmärk polegi pakkuda uut ideed, vaid analüüsida olemasolevaid ja ebasobivad välistada.
Tallinna Sadama tegevjuhi Ain Kaljuranna sõnul võib juhtuda, et ükski seni pakutud transpordikoridor pole otstarbekas. "Võib-olla polegi sobivat varianti ja tuleb leida muid lahendusi, kas või kaubaveoste vähendamise näol," rahustas Kaljurand kohaletulnud vallajuhte.
Alates 2002. aastast on riik kavandanud ohtlike veoste Tallinnast väljaviimiseks raudtee ümbersõitu läbi Tallinna lähivaldade. Selleks on trassikoridor reserveeritud Harju maakonna ja omavalitsuste üldplaneeringus.
Lisaks Saku ja Rae vallale läbiks ümbersõit ka Kiili, Raasiku ja Saue valda ning Saue ja Keila linna.
Vallajuhid, kelle territooriumi hakkaksid veosed läbima, on seda meelt, et ümbersõitu tuleks nihutada Tallinnas märksa rohkem lõuna poole, kui senised plaanid seda näitavad. Näiteks Jõgeva kandist Kesk-Eestisse, Türile ja seal edasi Paldiskisse. "Pole ju mõtet nihutada raudteed ühest linnaotsast teise," sõnas Saku vallavanem Arvo Pärniste.
Paari nädala pärast alustab Deloitte & Touche eraldi jutuajamisi vallajuhtidega.