Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Välisturule läheb kõigepealt 'kiiksuga' kaup
Kaks Eesti meest saadavad konteinerite kaupa kasehalge Ameerika Ühendriikide rikkamate inimeste kaminatesse. Toode on osutunud üllatavalt menukaks, mida näitab ekspordi kahekordistumine eelmisel aastal ja lootused sama suureks kasvuks sel aastal.
Taas leiab kinnitust, et kõik geniaalne on lihtne - samuti on lihtsad geniaalsed äriideed.
Vaevalt et USAs ei kasvaks metsa, millest kaminapuid teha. Aga võib-olla ei leia sealt nii palju nägusat, valge tohuga kaske.
Samuti on tähtis loodussõbralik tehnoloogia: pakend, mille Eesti mehed välja mõtlesid, rõhutab jänkile "rohelise" mõtteviisi rakendamist kusagil kaugel väikeriigis. Näiteks seda, et kaminapuid on kuivatatud looduslikult üks aasta.
Ent miks kaugelt vedu ikkagi ära tasub? Jänkid ei kasuta eriti palju ka oma Texase naftat, kuigi seda jätkuks, vaid eelistavad naftat importida Lähis-Idast. Seega ei maksaks siinsetel eksportööridel karta, et USA turul on niikuinii kõik juba olemas ja sinna pole mõtet oma lihtsate asjadega minna. Nii või teisiti, Eesti kaminapuud lähevad hästi. Paradoksaalsel kombel: just keerulise geenitehnoloogia eksportimisest ja uurimisandmete müümisest ei saanud asja, Ühendriikide investorid loobusid edasistest investeeringutest Eesti Geenivaramusse. Seega võib nentida, et lihtsus kaunistab nii inimest kui ka äri.
Kas kaminapuudest võib saada Eesti Nokia, on muidugi retooriline küsimus. Aga turustuskanali loomine, jala ukse vahele saamine Ühendriikide kaubakettidesse võimaldaks sinna viia ka muud "kiiksuga" kaupa.
Markantsematest näidetena on siinmail juttu olnud puutulpidest ja rotiredelitest. Maailmakuulus Nokia alustas ju ka kummikutest ja autorehvidest ning on välja jõudnud tipptehnoloogiani.
Tõsi, Eesti meeste firma Grill Start pole kaminapuudega üldsegi veel rikkaks saanud, sest tulud võrduvad kuludega. See võib viidata sellele, et (kasehalgude kena valge) koore riisuvad Ühendriikides tegutsevad vahemehed.
40-liitrine kott kaminapuudega maksab siinsetes poodides 51 krooni, Ameerika Ühendriikides aga juba 260 krooni. Selge, et juurde tuleb arvestada transpordi maksumus üle ookeani. Samas ostavad Ühendriikides kaminapuid keskmisest rikkamad inimesed, kes pole ehk nii hinnatundlikud. Samuti saab apelleerida ökotootele, mis peabki kallim olema.
Kuid vahemehed töötavad Ühendriikides ennastsalgavalt, otsides uusi kaubakette, mis kaminapuud müüki võtaks. Seega pole põhjust nende vaheltkasu kadestada.
Olulisem veel kui konkreetsed müüginumbrid, on Eesti tutvustamine maakera teisel küljel. Kaminapuude ostjad on nagu ühest suust kinnitanud, et nad on endale teadvustanud, kust on halud pärit - just Eestist, ja et nad on kaubaga rahul, mis on väga oluline. Samuti on kaubaketid puud meelsasti oma tootevalikusse võtnud.
Skype ja Playtech on teinud Eesti kõneaineks kitsamas kõrgtehnoloogilises seltskonnas. Kaminapuud võimaldavad anda tänuväärt kõneainet ka laiale keskklassile.
Autor: ÄP