Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kapitalirendiga autost saab hiljem lihtsalt lahti
Tänapäeval on kaks põhilist varianti, kuidas autosid ostetakse: kasutus- või kapitalirent.
"No praegu ostetakse umbes 90 protsenti autodest kasutusrendiga," sõnas United Motorsi turundusjuht Toomas Pärna. Nagu kõrvalolevast tabelist ka selgub, saab kasutusrendi puhul kuumakse võimalikult madalal hoida. Seevastu jääb aga autole üsna suur jääkväärtus, mis liisingu lõppedes ära maksta tuleb. "Oleneb inimese võimalustest. Kui inimene tahab kuus vähem maksta ja loodab, et 4-5 aasta pärast on majanduslik seisund parem, siis kõlbab kasutusrent," sõnas Pärna.
Samas ei osteta Pärna sõnul autosid enam mõttega need igaveseks endale jätta, vaid pigem ikka kasutamiseks. Sellisel juhul tuleb aga arvestada sellega, et auto hind väheneb iga kasutusaastaga.
"Juba salongist välja sõites väheneb auto väärtus kümme protsenti," hindas Pärna ning sõnas, et edasi langeb auto hind 10-15% aastas. Seepärast on tark ka mitte oma neli või viis liisinguaastat ära sõita, vaid näiteks 2-3 aasta pärast juba uus võtta, et vana eest rohkem raha saada.
"Ühe võimalusena võite olemasoleva sõiduki müüa autosalongile, kust soovite uue sõiduki osta," selgitas Hansa Liisingu sõiduautode osakonna juhataja Ain Mihkelson.
"Kui hind, millega automüüja sõiduki ostab, on suurem kui liisingulepingu hetke jääkväärtus, tekib vaheraha. See arvutatakse sõiduki müügihinna ja jääkväärtuse käibemaksuta summadelt," seletas Mihkelson. Kui auto on veel piisavalt palju väärt, ei ole enam vaja uue auto jaoks ettemaksu teha, kui auto samast kohast osta ja müüjaga kokkuleppele jõuda.
Teine võimalus on müüa auto eraisikule, sel juhul saab summa juba omavahel kokku leppida või saab ostja ka liisingu lihtsalt üle võtta.
Kasutusrendi puhul peaks jälgima ka seda, et kui ikkagi on soov autot liisingu lõppedes välja osta, lisandub jääkväärtusele veel auto turuhinnalt käibemaks. Sellisel juhul on võimalik ka lepingut pikendada, et jääkmaksumus osadena ära maksta.
Kapitalirendi puhul on auto müügitingimused enam-vähem samad. Samas on aga igakuine makse suurem.
Loomulikult on alati võimalus ka suurem sissemakse teha ja niimoodi kuumakseid langetada, aga kui suurt summat käepärast võtta pole, langeb see võimalus ära.
Autor: Gert D. Hankewitz