Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kevadised kunstioksjonid Haus Galeriis
Galerii juhataja Piia Ausman, miks Haus Galerii peab kunstioksjonit uutel alustel?
Oleme olulisi otsuseid teinud ka varem.
Kui me 1997. aastal esimesena oksjonitega alustasime, oli selge, et puudus kunstihindade süsteem, aga ka oksjonitraditsioon kui säärane. Seetõttu on tulnud palju katsetada, proovida ja muudatusi läbi viia.
Tänaseks on oksjonitraditsioon selginenud ning klientide jaoks kujunenud arusaadavad ning põhjendatud hinnad. Aja jooksul oleme oksjonitel üha enam liikunud lähemale tänapäevale.
Kuigi jätkuvalt tegeleme süvenenult nn pallaslastega, oleme kaua ette valmistanud pinnast ka nüüdisaegse kunsti klassika oksjonile. Viimast on julgustanud korraldama ka publiku kasvanud ootused.
Sellekevadine suurim uuendus ongi eraldiseisev nüüdisaegse kunsti valikuga oksjon, mis toimub meie Artdepoo ruumides Jahu tänaval, kus enampakkumisele tuleb 29 teost aastaist 1963-1997.
Kuidas nüüdisaegse klassika oksjonikollektsioon kujunes?
Valiku tegemine polnudki nii lihtne, sest põnevaimad ning haruldasemad teosed on aastakümneid kuulunud autorite isiklikesse kogudesse.
Ometi - pikkade läbirääkimiste tulemusena olid kunstnikud nõus oksjonile andma oma loomingu paremikku kuuluvaid töid: Jüri Arrak, Andres Tolts, Leonard Lapin, Peeter Mudist, Aili Vint, Tõnis Vint jmt.
Nende taieste kaudu on meil nüüd võimalus heita pilk tagasi nõukogude perioodi ja imetleda, kuidas kunstnikud püüdsid tolle aja ametlikest raamidest väljuda. Nüüd on hakatud küsima rühmitustesse ANK 64 ja SOUP 69 kuulunud autorite ja ka veidi hiljem areenile astunute taieseid.
Miks koostasite vanade meistrite teostest kaks valikut?
Varasemad oksjonid on olnud ikkagi maalikesksed ja meie väga paljude andekate graafikute ja joonistajate ridadest on seni peatähelepanu kuulunud Eduard Wiiralti teostele. Nüüd on meil võimalus tema kõrvale tuua ka teisi häid tegijaid.
Joonistus ja graafika on võrreldes maaliga tunduvalt odavam ning algaja kunstikoguja võib meie oksjonilt saada tuntud meistrite Võerahansu, Nymani, Püttsepa, Nõmmiku, Kõksi, Reindorffi, Okase ja teist töid. Wiiralt on esindatud seitsme nimetusega (näiteks "Lamav akt kanepiriidel", "Berberi tüdruk kaameliga", "Absindijoojad").
Milliseks kujunes maalide valik?
Väga huvitavaks. 40 pildi seast saab esile tõsta Andrei Jegorovi maali "Heinalised", Andrus Johani "Bukinist Tournelle'i kaldapealsel", Aleksander Vardi (tol ajal kandis ta veel perekonnanime Bergman) kahte 1930ndatel maalitud Tartu vaadet. See periood on kollektsionääride hulgas väga hinnatud.
Tegeleme kunstiga, millel on ajas kasvav väärtus. Iga oksjonilt ostetud tööd võib võtta kui investeeringut, kuigi kunsti otseselt investeeringuna ei kasutata. Ajas on kunst investeeringuks osutunud ja teoste näitel, mis on oksjoni nn teisel ringil, on hinnatõus märgatav. Oksjonivalikud on kaalutletud ja iga pilt selles on juba galeriipoolne soovitus kolmandale oksjoniringile, et nende hind aina tõuseb. Tähelepanu tasub pöörata kõigele.
Kas oksjonil osalemiseks peab tingimata varem registreeruma või võib ka lihtsalt kohale tulla?
Võib ka kohale tulla, aga osalejal endal on ka mugavam, kui ta on varem registreerunud, sest siis pole vaja kunstipeo eelses saginas pabereid täita.
Enne oksjonit on kõigile avatud enampakkumisele minevate teoste näitused nii Haus Galeriis kui ka Artdepoos ja ka internetis. Oksjonil osalemiseks soovitame varem täita registreerumislehe. Kahel erineva oksjoni osalemistasu koos kaaslasega on 300, kõigil kolmel 500 krooni. Registreerumistasu sisaldab ka oksjonikataloogi, milles esitletakse kõiki teoseid. Siingi on meil uuendus. Nimelt tutvustame taieseid loomisajast lähtudes ehk kronoloogilises järjekorras. Nii saab publik parema ülevaate kunsti arengusuundadest Eestis.
Autor: Tiina Kolk