Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtjad: tahame investeerimise säilimist
Kui rahandusminister Aivar Sõerd on nimetanud ainuvõimalikuna lahendust, kus kasumilt võetaks 10% tulumaksu kohe pärast majandusaasta lõppemist ja teist 10% eraisikutele makstavalt dividendilt, siis ettevõtted eelistavad pigem kasumi taasinvesteerimist soosiva tulumaksusüsteemi kohendamist ning säilitamist.
"Eesti tulumaksusüsteem on ikoonilise tähendusega ja seda tuleks säilitada," kommenteeris Eesti Kaubandus-Tööstuskoja tegevjuht Siim Raie. Tema sõnul tuleks Euroopa Liidu miinimumnõuete täitmiseks vabastada lihtsalt emaettevõttele makstavad dividendid.
Tele2 juhatuse esimees Toomas Tiivel sõnas: "Terve mõistus ütleks, et "don't fix if it ain't broken" (ära paranda seda, mis pole veel katki läinud - toim.). Kui maksusüsteemi muutmine osutub vältimatuks, peab Tiiveli hinnangul olema eesmärgiks stabiilne ja läbipaistev maksusüsteem ning madalad maksumäärad.
"Kõige eelistatum on kõige lihtsam ja läbipaistvam maksumudel, mis oleks teiste Euroopa riikidega ühine ja mida oleks kerge rakendada," rääkis Hansapanga juht Erkki Raasuke. "Eraldi küsimus on ettevõtete ja eraisikute erinev maksustamine. Meeldiks, et dividende ei maksustataks üldse, ja miks - eraisikute säästmist ja investeerimist võiks soodustada."
MicroLink Eesti juhatuse esimees Peter Priisalm ja A. Le Coq Tartu Õlletehase juht Tarmo Noop möönsid, et parema variandi puudumisel aktsepteerivad nad kasumi maksustamist madala maksumääraga.
"Kui tulumaks peaks tulema, siis 10% on muidugi atraktiivsem kui naaberriikides," ütles Noop. "Kasumi väljavõtmine muutub palju ahvatlevamaks ja ettevõtetel tekib motivatsioon kasumiga mängida."
Kuna ELi suurriigid ei lähe kasumi tekkepõhiselt maksustamiselt üle jaotuspõhisele maksustamisele, on Arco Vara finantsjuhi Sulev Luiga hinnangul Eestil põhimõttelisi võimalusi vaid kaks: kas võtta võimalikult kiiresti üle suuremates liikmesriikides kasutatav tulumaksumudel või venitada sellega nii kaua kui võimalik.
"Esimene tee muudaks pikemas perspektiivis maksusüsteemi stabiilsemaks," rääkis Luiga, "kuid ei välistaks edasisi muudatusi täielikult." Üleminekuga venitades sõltuksid Eesti maksusüsteemi konkurentsieelised sellest, kuidas suudetakse kohalikele ja välisettevõtetele kujundatud eeliseid selgitada.
Ainuüksi maksumäära mõningane erinevus riikidevahelises maksukonkurentsis Eestile erilisi eeliseid ei anna, märkis PricewaterhouseCoopersi maksuosakonna juhataja Aare Kurist. Eeskujuks võiks olla Luksemburg, Holland, Belgia, Iirimaa ja Šveits, kes pakuvad soodustusi peamiselt USAst Euroopasse voolavale rahale.
Piirdudes emaettevõtetele makstava dividendi vabastamisega tulumaksust tuleb kaaluda, kas ja kuidas maksustada 2000-2008 teenitud, kuid jaotamata kasum, ütles Kurist.