Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Koolituse tellija teadku oma tahtmist, koolitaja tundku tellijat
Kindlasti on paljud kokku puutunud toote või teenusega, mille ostmisel on hiljem avastatud, et see ei vastagi ootustele või osutus konkreetselt ebakvaliteetseks - lihtsamalt öeldes praagiks. Nii võib juhtuda ka ostetud koolitusega.
Kuidas aga sellist olukorda vältida või lahendada vaimsetel väärtustel tugineva koolituse puhul? Koolitus pole toode, mida saab samamoodi kauplusesse tagasi viia nagu riknenud vorstilatti või rikkis telerit. Koolitus on pigem tunnetuslik teadmiste ja kogemuste vahendamise teenus.
Äripäev leiab, et kehva ja ootustele mittevastava koolituse puhul on nii koolituse tellijal kui ka koolitajal kodutöö tegemata jäänud. Koolituse tellija ei ole suutnud endale konkreetselt selgeks teha, millist koolitust on vaja ning kellele ja millises vormis seda teha.
Samuti on kehva koolituse saamise risk suurem, kui tellija ei ole piisavalt hoolikalt uurinud koolitaja tausta, millised on koolitaja varasemad kogemused ja milliseid programme on varem pakutud.
Koolitaja seevastu ei ole piisava põhjalikkusega tellijat nii-öelda tundma õppinud ning ta ei adu, kelle ette ta loengut pidama astub. Teisalt pole välistatud ka tõik, et koolitaja on liiga enesekindlalt või karmi konkurentsitingimuste pärast mingi konkreetse koolitustellimuse vastu võtnud, kuid hiljem selgub, et ta pädevus ei käi sellest üle. Samas võib ta olla aga mõnes teises koolitusvaldkonnas tugev tegija.
Samuti taandub kõik kliendi ja pakkuja vahelistele suhetele. Pole välistatud, et koolitusprogrammi koostades on nii klient kui ka koolitaja teineteisest mööda rääkinud, pole jõutud ühisele arusaamisele koolituse sisu osas.
Selle hilisemal ilmsiks tulekul ongi arusaamatus käes - koolituse tellija on pettunud ja peab koolitust ebakvaliteetseks. Koolitaja aga ütleb, et koolituse tellija ei ole endale päriselt selgeks teinud, millist ja millisel viisil ta koolitust soovib.
Tänuväärne on mõnede koolitajate pakkumine, et enne võimaliku koolituse alustamist saab tellija osaleda samalaadsel koolitusel, mida tellija kavatseb osta. See annab kõige parema pildi nii koolitajast endast kui ka pakutavast koolitusprogrammist. Samuti sellega ei hüppa koolitaja ega koolituse tellija nii-öelda vette tundmatus kohas.
Kui aga koolitaja on tõesti korraldanud erinevatel põhjustel tõsise praakkoolituse, ei ole koolituse tellijal soovitav ainuvõimaliku lahendusena näha koolituse eest makstud raha tagasi küsimist. Tõhusam oleks koos koolitajaga läbi arutada tekkinud probleemid ning uuesti koolituse eesmärgid paika panna. Nii saab olukorra kokkuleppele jõudes lahendada, näiteks korduskoolitusega või täiendatud koolitusega.
Niisiis, eelkõige nii koolitaja kui ka koolituse tellija omavaheline maksimaalne koostöö - sest selge on see, et ka koolitaja on eelkõige inimene oma eripärade ja taustaga ning koolituse sihtgruppideks on samuti inimesed taaskord oma eripärade ja arusaamistega.
Autor: ÄP