Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Toote turustamine koolides on alatu võte
Viimased reklaamivabad kantsid on vallutatud - sotsiaalreklaamide kannul on suuremasse osasse Eesti koolidesse hiilinud kokakoola, kartulikrõpsude, kõnekaartide jms suuremad kui elusuuruses kirevad reklaamplakatid. Kenasti on raamidesse pandud kõik see, mida ükski oma elanikest lugupidav korteriühistu oma maja esikussegi ei luba.
Äripäeva meelest ei sobi reklaam kooli - see on laste harimise asutus, mitte äriettevõtete turustuskanal või erakondade taimelava. Nii kommerts-, poliit- kui ka usupropaganda jäägu kooli uste taha.
Lapsed on kergesti mõjutatavad, kuid ei suuda adekvaatselt otsustada, kas reklaamitav on neile kasulik või vajalik. Eriti ettevaatlik peaks olema väikeste lastega, kelle maailmapilt on alles kujunemas, paneb tänases Äripäevas lugejaile südamele reklaamiuurija Merit Karise. "Lapse jaoks võiks mesikäpp olla eelkõige lihtsalt karu metsas, mitte Kalevi Mesikäpa šokolaad," viitab Karise Kalevi poolt koolides korraldatud joonistusvõistlusele, mille auhinnaks oli Mesikäpa šokolaad.
Reklaamiandjad on lapsi kui turustuskanalit hakanud viimasel ajal üha sagedamini ja agressiivsemalt kasutama. See on osutunud vägagi efektiivseks - uuringud (nt BRANDchildi projekt) on näidanud, et lapsed mõjutavad vanemate ostuotsuseid peaaegu 80% ulatuses. Seda seika on reklaamiagentuurid asunud usinasti ära kasutama ning reklaamid suunataksegi lastele, st lapsi kasutatakse ära toodete müüginumbrite kasvatamiseks.
Sama seika kasutavad ära ka poliitikud, kes valimiskampaaniate ajal usinasti koole oma tribüünina kasutavad - et mõjutada laste kaudu nende vanemaid ning leida endale järelkasvu.
Tõhus võte, kuid toimetuse meelest alatu, ning see ei saa kuidagi olla õigustus lasteasutuste propagandasse uputamisele.
Ilusa nimega mittetulundusühing Noorsoo Turvaline Tulevik on eriti inetult kasutanud ära lapsi oma äriidee elluviimisel - kinnitada koolides kanda sotsiaalreklaamidega, seejärel hakata teenima kommertspropaganda pealt.
See MTÜ müüb OÜ Ambient Media vahendusel reklaamtahvleid kooliseintele ja enamik koolidirektoreid on sellega lahkelt nõus olnud. Masendav on nii see, et meie koolidirektorid ennast alandavad, kui ka see, et koolid on olukorras, kus direktorid müüvad end paki koopiapaberi eest.
Reklaam koolis on tunnetuslik teema, arvavad mitmed koolidirektorid, aga piir hea ja halva maitse vahelt kipub siiski kaduma. Seepärast tuleb toimetuse meelest reklaam koolides ka reklaamiseadusega ära keelata.
Praegu pole reklaam otseselt keelatud. Nii et jällegi j.o.k.k. - juriidiliselt on kõik korrektne ja koolidele-reklaamijatele midagi justkui ette heita pole, eriti kui ka haridusametnikud siin probleemi ei näe. "Selles reklaamiküsimuses ei saa ka hulluks minna - me ei saa ju lapsi päris vati sees hoida," ütleb tänases lehes Tallinna haridusametnik Viivi Lokk.
Me elame juba reklaami sees, jäägu vähemalt kool sellest priiks. Paljud inimesed kleepisid oma postkastile Eesti Ekspressi vahelt leitud sildi: "See ei ole prügikast." Me ei pea ju kooliustele kleepima sama silti.
Autor: ÄP